Spring naar inhoud
Inloggen

Hoe maak je een naamgebaar voor je intranet?

Nieuws

Leestijd
2 min lezen
Datum

Wies. Dat is de naam voor het intranet dat we samen met De Noorderbrug hebben gerealiseerd. Maar als je werkt met mensen die niet kunnen horen, hoe maak je dan duidelijk dat je het over Wies hebt?

Wanneer krijg je een naamgebaar?

De opdracht was om van het nieuwe intranet van De Noorderbrug een digitale collega te maken. Het intranet werd gepersonaliseerd met de naam Wies (Gronings voor wijs), waarover we eerder schreven

Echter, na introductie van het intranet bleek dat er nog iets niet helemaal duidelijk was. Collega's die met dove cliënten werken of zelf doof zijn vroegen zich af wat het naamgebaar was van Wies. Bij je geboorte krijg je een naam die wettelijk is vastgelegd. Een naamgebaar krijg je als je doof bent, als je doven in je omgeving hebt of als bekend persoon zoals Koning Willem Alexander. Er is niet voor elke naam een standaard naamgebaar. Een naamgebaar is gebaseerd op bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken, hobby’s of (een deel van) je naam. Een naamgebaar bedenk je zelf óf krijg je bijvoorbeeld van een dove cliënt of collega!

Wedstrijd onder collega's

Om Wies een naamgebaar te geven werden de collega's bij De Noorderbrug opgeroepen een naamgebaar in te sturen. De beste drie daarvan zijn voorgelegd aan iedereen via een filmpje en poll op intranet Wies. Uiteindelijk won het naamgebaar van Jolanda de Leur-Emmink, werkzaam bij RVE Doven Deventer. Jolanda is zelf doof en heeft dit naamgebaar bedacht. In onderstaande filmpjes zie je de oproep aan de medewerkers en maakt Jolanda het naamgebaar bekend en legt ze uit hoe ze hierop is gekomen. 

De 3 voorstellen

En de winnaar is...

Ik vind het een enorm compliment als je werk zo tot leven komt binnen een organisatie. Een product dat naast een mooie Groningse naam ook een gebaar krijgt, dat is fantastisch!

Martijn van den Berg Manager customer happiness