Spring naar inhoud
Inloggen

Verbeter je website met deze 7 tips

Blog

Leestijd
6 min lezen
Datum

De zomerperiode is vaak een periode waarin je wat minder te doen hebt. Zoek je nog naar een nuttige tijdsbesteding voor deze dagen? Kijk dan eens of je je website kunt optimaliseren. In dit artikel geven we je een aantal tips om je website toegankelijker, beter vindbaar en AVG-proof te maken.

Auteur
Claudia Terpstra
Functie
Support specialist

Tip 1: Zoek uit op welke woorden veel gezocht wordt en voeg deze toe op de website

Het belangrijkste doel van je website is natuurlijk dat de informatie die de bezoeker nodig heeft, goed te vinden is. Daarom is het goed om regelmatig te controleren op welke termen veel gezocht wordt en of deze termen ook de gewenste resultaten opleveren.

De zoekopdrachten die op je website worden uitgevoerd, kun je terugvinden in Google Analytics of in de module Statistieken in het cms (in het menu aan de linkerkant). Op basis van de meest gebruikte zoekwoorden, pas je de content op de website aan of voeg je zoekwoorden toe aan de relevante pagina’s. Je kunt extra zoekwoorden toevoegen aan een pagina onder het tabblad Eigenschappen. Meer hierover vind je in onze handleiding.

Als je deze zoekwoorden-check regelmatig uitvoert, blijft je informatie altijd goed vindbaar voor je bezoekers.

zoekbalk

Tip 2: Koppel Google Search Console aan je Google Analytics account

Het is niet alleen interessant om te zien waarop je bezoekers zoeken binnen je website, maar ook met welke zoektermen de bezoeker bij jouw website uitkomt. Dit en nog veel meer kun je terugvinden in Search Console Insights.

Search Console Insights is een nieuwe feature van Google en zit momenteel nog in beta-fase. In deze blog van Google wordt uitgelegd wat voor informatie over het zoekgedrag van je bezoekers je hier kunt terugvinden. Om het maximale uit Search Console Insights te halen, is het aan te raden om je Search Console account te koppelen aan je Google Analytics account. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe je dit doet.

Met deze nieuwe feature van Google krijg je nog meer inzicht in het zoekgedrag van je bezoekers, waarmee je je content en de vindbaarheid van je website nog verder kunt verbeteren.

Tip 3: Voeg alt-tags toe aan je afbeeldingen

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 4 miljoen Nederlanders een visuele beperking hebben. Veel van hen gebruiken voorleessoftware om een website te kunnen lezen. Om de afbeeldingen te kunnen ‘voorlezen’, maakt deze software gebruik van de alt-tag bij een afbeelding. Ook Google wordt blij van goede alt-tags. Het gebruik van een relevante alt-tags bij afbeeldingen, zorgt voor een hogere positie in de zoekresultaten.

De alt-tag kun je toevoegen bij de eigenschappen van een alinea-component. In onze handleiding lees je hoe je de eigenschappen van een component aanpast.

Door alt-tags toe te voegen maak je je nog website beter vindbaar voor zoekmachines en beter leesbaar voor bezoekers met een visuele beperking.

voorbeeld alt-tags

Tip 4: Ruim de Mediamap op

De Mediamap is de map waarin alle afbeeldingen en documenten worden bewaard die op de website gebruikt worden. Na verloop van tijd zullen hier veel documenten staan die niet meer gebruikt worden. Deze bestanden nemen dan onnodig opslagruimte in. Hoe meer opslagruimte je gebruikt, hoe meer je betaalt voor de opslag. Het is dus goed om af en toe te kijken of er bestanden opgeruimd kunnen worden.

In de mediamap wordt geregistreerd op welke pagina een bestand of afbeelding wordt gebruikt. Wanneer er geen gebruik geregistreerd is, staat er een uitroepteken bij dit bestand. Dit kun je dan waarschijnlijk verwijderen.
LET OP: wanneer afbeeldingen voor nieuwsbrieven gebruikt worden, wordt dit niet in de Mediamap geregistreerd.  Verwijder je dit bestand, dan kan de afbeelding niet meer ingeladen in de mail van de ontvanger of de online versie van de mailing.
Tip: zet afbeeldingen die je in de nieuwsbrieven gebruikt in een aparte map, zodat je weet dat je deze afbeeldingen niet moet verwijderen. Hoe je nieuwe mappen aanmaakt en bestanden daar naartoe verplaatst, lees je ook in de handleiding.

Door de ongebruikte bestanden op te ruimen, voorkom je dat je onnodig moet betalen voor extra opslagruimte.

Tip 5: Voeg ondertiteling toe aan je video’s

Heb je video’s op je website staan? Zorg er dan voor dat deze ook voorzien zijn van een ondertiteling. Dit is natuurlijk belangrijk voor bezoekers die doof of slechthorend zijn. Maar ook wanneer een bezoeker in een omgeving is waar hij of zij geen geluid kan afspelen (bijvoorbeeld op kantoor, in het ov, etc) helpt ondertiteling om toch de boodschap van de video mee te krijgen.

Als je video’s uploadt naar Youtube, kun je Youtube automatisch de ondertiteling laten genereren. Deze ondertiteling kun je zelf waar nodig bewerken, zodat dit volledig klopt met jouw video. Ook Vimeo heeft de optie om ondertiteling aan de video’s toe te voegen. En als je dan toch bezig bent: kijk ook eens of je op Facebook of LinkedIn video’s hebt staan die nog ondertiteling nodig hebben.

Door ondertiteling toe te voegen aan je video’s, zorg je ervoor dat je bezoekers altijd de boodschap mee krijgen, ongeacht of ze het geluid kunnen afspelen of niet.

Tip 6: Stel een bewaartermijn in voor je formulierinzendingen

Als een formulier al langere tijd op je website staat, is de kans groot dat er nog formulierinzendingen, met persoonsgegevens, in het cms zijn opgeslagen. In de AVG staat dat je persoonsgegevens niet langer mag opslaan dan noodzakelijk. Dus bijvoorbeeld sollicatieformulieren die je tot een paar maanden geleden hebt ontvangen, zouden niet meer in het cms mogen staan, tenzij je een goede reden hebt om deze te bewaren.

In het cms heb je de optie om per formulier in te stellen hoe lang de inzendingen in het cms bewaard moeten blijven. Deze optie vind je bij stap 7. De oude inzendingen worden automatisch na de ingestelde termijn verwijderd. 

Door de oude inzendingen te verwijderen zorg je ervoor dat je blijft voldoen aan de AVG.

Screenshot van stap 7 in het cms

Tip 7: Controleer je privacyverklaring

Een van de onderdelen van de AVG is dat je een privacyverklaring op je website moet hebben. In deze verklaring leg je vast welke gegevens je verzamelt van je bezoeker en met welke reden. 
De kans is groot dat er sinds het opstellen van deze verklaring een aantal zaken zijn gewijzigd op je website die te maken hebben met het verzamelen van persoonsgegevens. Zo kan het zijn dat je aanpassingen hebt doorgevoerd om ervoor te zorgen dat je minder persoonsgegevens verzamelt. Of je hebt juist scripts toegevoegd waarmee meer gegevens verzameld worden. 

Controleer daarom regelmatig of je privacyverklaring nog de juiste informatie bevat. Gebruik bijvoorbeeld een website als Cookiebot om te kijken welke cookies er door je website gezet worden en vergelijk dat met de cookies die je in je privacy statement hebt vermeld.

Door je privacyverklaring regelmatig te controleren en bij te werken, zorg je ervoor dat je blijft voldoen aan de AVG.