Spring naar inhoud
Inloggen

Wat kost een nieuwe website?

Blog

Leestijd
5 min lezen
Datum

Wat kost een nieuwe website? En/of hoe begroot je een nieuwe website? In dit artikel delen we factoren die de prijs van je website bepalen en vanafprijzen voor het realiseren van je nieuwe website. 

Kosten of investering? 

Het is wellicht een open deur, maar wij hebben het liever niet over de 'kosten voor een nieuwe website'. Waarom? Omdat wij erin geloven dat je website een essentiële rol speelt in je bedrijfsproces. Zodoende is een nieuwe website wat ons betreft meer een belangrijke investering om het gewenste rendement te behalen. 

Dat ligt uiteraard ook aan de grootte van je nieuwe website. Ga je voor een basis website of voor een corporate, meertalige website. Hier zie je onze verschillende websitepakketten.

Maatwerk of standaard?

De mate waarin je website is verweven met je bedrijfsproces bepaalt vaak ook het startpunt voor de ontwikkeling van je nieuwe website. Ga je voor een standaard websitepakket of kies je voor maatwerk vanwege vele koppelingen met verschillende softwarepakketten. 

Wij vinden zelf dat wij het ultieme startpunt gevonden hebben. Wij werken namelijk met standaard, branchegerelateerde websitepakketten (gebaseerd op onze 20 jaar werkervaring) die onze klanten kunnen uitbreiden met extra modules en maatwerk.

Open of closed source?

Kies je voor open of closed source? Hoewel vaak wordt gedacht dat open source goedkoper is, kan dat op de lange termijn tegenvallen. Daarnaast zijn wij wat gekleurd omdat wijzelf closed source bouwen en daar veel voordelen van inzien. Feit is dat wanneer je dogmatisch kiest voor open source, je waarschijnlijk een product zult vinden dat minder goed is op andere vlakken. Lees hierover ook dit artikel over open vs. closed source. 

Eenmalig en structureel?

Vaak worden de kosten van een nieuwe website geoffreerd op basis van eenmalige en structurele kosten. Eenmalige kosten voor de realisatie van de website. En structurele kosten voor het uitvoeren van updates en onderhoud. Zorg ervoor dat je weet hoe vaak en in welke mate er onderhoud plaatsvindt en/of de kosten daarvan inbegrepen zijn en/of er extra uren worden berekend. Kortom, het is aan te raden om goed te weten wat de structurele kosten voor service en onderhoud inhouden en je deze goed begroot. Dat kun je doen door met de webbouwer te overleggen wat een realistische urenindicatie is voor onderhoud. 

Wil je de afspraken qua support, uptime en responstijden vastleggen? Dan kun je vaak ook een SLA afsluiten, een Service Level Agreement. Hier komen vaak wel extra kosten bij kijken. 

Full service of niet?

Ga je voor een full service dienstverlener of heb je naast de nieuwe website ondersteuning nodig van tekstschrijvers, designers, SEO/SEA-specialisten en meer? En hoeveel tijd ben jijzelf en je collega's kwijt aan de realisatie van de nieuwe website? Zorg dat je deze extra tijd (ook na de lancering van de nieuwe website) goed begroot om van je website een succes te maken.

Klaar voor de toekomst (te maken)? 

Je focust je nu waarschijnlijk nog niet op de website over drie jaar, maar stel: 

  • je organisatie breidt uit
  • je diensten veranderen
  • je back-office software wijzigt

Moet je voor dergelijke ingrijpende wijzigingen dan direct een nieuwe website aanschaffen of heb je voor een nieuwe website gekozen die zich kan aanpassen aan de veranderingen in de organisatie? We hoeven je vast niet uit te leggen dat laatstgenoemde het meest aantrekkelijk is.

Wat kost een nieuwe website?

Bovenstaande zijn belangrijke aandachtspunten bij de aanschaf en het begroten van een nieuwe website. Maar, wat kost dat nou? Wij hanteren de volgende vanafprijzen*: 

Afhankelijk van je organisatie en de doelen die je nastreeft wordt de realisatie van je website aangevuld met de benodigde extra modules, koppelingen en/of maatwerk om tot een totaalplaatje te komen. 

*Deze vanafprijzen kunnen wijzigen. Bekijk de meest actuele prijzen op de productpagina's of vraag een demo/offerte aan voor een prijs op maat!

Een website en...

Dit artikel gaat over de aanschaf van en investering in een nieuwe website, maar er komt natuurlijk veel meer kijken bij online communicatie. Denk aan mailings, jaarverslagen, narrowcasting, intranet en meer. Altijd goed om ook de kanalen die je wilt inzetten te begroten in je marketingbudget. 

En nu?

We hopen je hiermee enig inzicht te hebben gegeven in de kosten, ofwel investering voor een nieuwe website, en hoe je daar een goed totaalplaatje bij kunt vormen. Wil je weten wat een website voor jouw specifieke situatie en organisatie kost? Wij geven je graag een indicatie. Bij voorkeur gepaard met een demonstratie van ons CMS. Tot snel? 

Vraag een demo aan!

Prijs op maat?

Demo Websites

Alle velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Headerfoto door cottonbro via Pexels.