Spring naar inhoud
Inloggen

Hoe het allemaal begon

1995. Nederland werd mondjesmaat aangesloten op internet. Veel websites waren er nog niet. De eerste e-mail die Jurriaan kreeg was van Simon. "Ontvang je dit?"

1995

De eerste websites

Simon was er ongeveer bij toen het internet werd opgericht. Hij moet wel één van de eersten zijn geweest die in Nederland Netscape Navigator opstartte. Er was alleen nog niet zoveel te doen. Alles werd met de hand gecodeerd en de eerste websites gingen over het maken van websites. Simon leerde zichzelf programmeren. Een jongenshobby.

Zijn leraar Engels wees hem op een wedstrijd voor middelbare scholieren wereldwijd. ‘Maak een educatieve website’ was de opdracht. ThinkQuest. En hij won. Op zestienjarige leeftijd reisde hij af naar de USA en nam zijn prijs, een studiebeurs, in ontvangst. Bij thuiskomst wachtte hem een heus welkomstcomité van pers en media, met als zelfbenoemd hoogtepunt een acte de presence in de late night show van Peter Jan Rens. (Wie daar nog opnames van heeft, mag zich melden. De tapes zijn zoek, namelijk.)

Deze aandacht had tot gevolg dat mensen uit heel Nederland belden of Simon niet ook voor hun een website kon bouwen. En zo ontstond Brace IT: een eenmanszaak voor websites en databasetoepassingen. Internet was booming.

Freshmen

Met zijn studiebeurs reisde Simon af naar Groningen om Technische Bedrijfswetenschappen te studeren. Op dat moment wilde hij vooral graag manager worden. Of zo. Dit gold eigenlijk ook voor zijn middelbare schoolvriend Jurriaan. Daarom koos ook hij voor Groningen en bedrijfskunde.

Jurriaan had HTML geleerd van Simon en bouwde vanaf zijn veertiende ook websites. De eerste was er één over de Beastie Boys. De magie van internet en de bijbehorende mogelijkheden hielden hem in zijn greep. Bovendien bleek het een mooie bijverdienste tijdens de studie. Jurriaan besloot zijn bedrijf Terrace te noemen. Inspiratiebron voor de naam was het schilderij boven zijn bank. Als het ingewikkeld werd, kwam Simon in beeld. Twee vrienden werkten, studeerden en woonden samen. En veroverden zo samen een stukje internetland.

2002

Made in China

Aan het eind van hun studie carrières naderde er een stageperiode. In eerste instantie voor Jurriaan en Simon. Simon ging naar het Westen, terwijl Jurriaan ver Oostwaarts trok: China. Op een brakke nazomermiddag in het Noorderplantsoen besloten Simon en Jurriaan dat het wel handig was om hun krachten te bundelen. Dan hoefden ze niet allebei nieuw briefpapier te bestellen en konden ze af en toe voor elkaar de telefoon opnemen. Dan bleven ze bereikbaar voor klanten, zelfs in het verre Oosten. Daar, op dat moment, werd de naam iWink bedacht. Terrace en Brace IT waren hiermee voltooid verleden tijd. Het is 2002 en de naschokken van het barsten van de internetbubble zijn nog voelbaar. Maar Simon en Jurriaan bouwen verder aan iWink en studeren ondertussen af.

Vloerbedekking, heel belangrijk

Om Groningen te kunnen veroveren was er kantoorruimte nodig. Deze werd gevonden aan de Bieslookstraat. De eerste grote beslissing die de mannen gezamenlijk namen, was welke vloerbedekking er zou komen. Het werd de goedkoopste. Het kantoor werd ingericht met bureaus, stoelen, computers, telefoons en een koffiezetapparaat. En een fax voor de getekende offertes. Zonder vooropgezet masterplan, maar wel met een gezonde dosis werklust en geloof in eigen kunnen, gingen ze van start. Met als belangrijkste kracht: dat wat werd gemaakt was echt goed. En als allerbelangrijkste doel: vooral heel veel plezier hebben.

Het begin is er

De eerste grote opdracht, daar verschillen de meningen wat over. Zowel Jurriaan als Simon herinneren hun eigen kleine overwinningen in de beginperiode van iWink. De fax die plotseling aan het ratelen sloeg en een grote opdracht voor een concept van eigen hand, ismijnhuis.nl, uitspuugde. De offerte was afkomstig van Meeùs. Er werd over gangen heen en weer gerend, er werden biertjes opengetrokken.

Ook de opdracht voor het maken van Daarom Groningen werd beklonken met een biertje op het zonnige industrieterrein aan de Bieslookstraat. En opdrachtgever Provincie Groningen is nog steeds klant.

Almost famous

Er wordt hard gewerkt, veel gelachen en er worden mooie dingen gemaakt. Alles pakken ze aan. Het klantenbestand groeit, de opdrachten groeien, de omzet groeit. Er worden stagiaires aangenomen. Even later treden ze in dienst en heeft iWink personeel. Langzaam wordt het tijd om te verhuizen naar een groter onderkomen. Mensen hebben een goed gevoel bij ‘de jongens van iWink’. iWink wordt langzaam bekender in Noord-Nederland. Concurrenten raken wat onrustig. ‘Hoe doen die jongens dat toch?’

Teamwork

De groei aan klanten en opdrachten vraagt om een groter team. Zorgvuldig worden nieuwe iWinkers geselecteerd. Passie moeten ze hebben. Want alleen dan lever je de kwaliteit en service die iWink nastreeft. Er ontstaat een hecht team van specialisten. Er komen nieuwe uitdagingen op hun pad.

Het team verhuist naar de Mediacentrale. iWink groeit door.

2010

Fast50

Met dit team is iWink niet te stoppen. Steeds melden zich klanten die meer vragen van iWink dan daarvoor. Daardoor worden er elk kwartaal weer nieuwe iWinkers verwelkomd. Om kwaliteit te kunnen blijven garanderen, om het serviceniveau te kunnen handhaven, om het plezier van iedereen te kunnen borgen. Klanten zijn nog steeds het allerbelangrijkst. Het opleveren van een foutloos project, het tot diep in de nacht uitpluizen van een PHP-mysterie, het maken van oplossingen die serieus het verschil maken. Het kunnen oplossen van bugs binnen minuten. En dit trots melden aan de klant. Dat maakt iWink sterk. 

Elk proces dat vaker dan twee keer per week plaats vindt, wordt geautomatiseerd. Facturen, offertes, urenbriefjes, afspraken maken, communicatie bijhouden. Lichtelijk ingegeven door luiheid, want ‘we hebben geen zin om dingen te doen die we niet leuk vinden’, zorgen ze met deze innovaties voor een belangrijke stap vóór.

iWink is een van de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. In 2010 staan ze met een omzetgroei van 623% (over de periode 2005 - 2009) op de 39e plaats van Deloitte's Technology Fast50.

De groei van het team vraagt weer om meer vierkante meters. Bijna een jaar zoeken ze. Talloze panden worden bekeken en afgekeurd. Te klein, te groot, te duur, te ver, geen parkeerplaats. Opeens is het raak, op een onverwachte plek.

Een belangrijke stap is het tekenen van het contract bij Vos Maupertuus. Eindelijk de perfecte plek gevonden: classy, serieus, maar speels genoeg om echt iWink te zijn. Bijzonder genoeg om op te vallen. Een nieuwe periode vangt aan.

2011

Maupertuus

Een verhuizing is op handen. Maar iets meer dan twintig iWinkers en een inboedel verhuizen zonder dat klanten er iets van merken, is geen tussendoorprojectje. Een half jaar wordt er, bijna onzichtbaar, gewerkt aan de voorbereidingen. Tegelijkertijd wordt er een nieuwe huisstijl klaargestoomd. Een frisse wind waait en dat betekent veel verandering. iWink kent inmiddels verschillende teams. Van twee man naar bijna dertig. Honderd klanten. Nog meer websites. Van vriendenclub naar echt bedrijf. Het is voor iedereen even wennen.

De verhuizing is een uitdaging. Misschien wel de grootste tot dan toe. Het was hard werken, het was een spannende tijd, maar het nieuwe kantoor past perfect. De nieuwe huisstijl ook. iWink voelt volwassen en is klaar voor de toekomst. En om Noord-Nederland verder te veroveren.

iWink voelt volwassen en is klaar voor de toekomst. En om Noord-Nederland verder te veroveren.

2012

Kirra

Door de jaren heen is iWink steeds blijven ontwikkelen aan eigen software. Onder meer een CMS: Webbeheer. Het hart van al hun websites. Zelfs de allereerste iWink website was uitgerust met Webbeheer. Er waren niet veel concurrenten die zelf een CMS ontwikkelden. In ieder geval niet één met de gebruiksvriendelijkheid en brede inzetbaarheid van Webbeheer. De ontwikkelingen in internetland en de bewegingen van concurrenten vragen in 2012 om een nieuwe stap: het CMS van iWink gaat onder een eigen naam verder: Kirra. 

Het kantoor wordt weer uitgebreid, een nieuwe afdeling aan de 'overkant' van de gang. Een multi-disciplinair team van toppers wordt samengesteld. Dedicated doorontwikkelen en het pakket klaarstomen voor nieuwe toepassingen.

No can’t do

Ondertussen wordt er verder gedacht over de toekomst van iWink. Het landschap waarin iWink opereert is rumoerig. Er is veel concurrentie, het barsten van de internetbubble is al zo lang vergeten dat het bijna oppassen is voor een nieuwe en de ontwikkelingen op het gebied van internet gaan snel. Heel snel. Wat onderscheidt iWink? De websites die ze bouwen kennen honderdduizenden bezoeken. Op verjaardagen, borrels en feestjes hoeft geen iWinker meer uit te leggen wat iWink is. iWink is een begrip geworden. Maar wat is een logische volgende stap?

Gaandeweg is er toch een masterplan ontstaan. Eigenlijk meer een visie. Gedeelde waarden. Met dezelfde ogen kijken naar kwaliteit. Naar service. Naar techniek. Naar mensen. Er worden continu nieuwe wegen verkend en mogelijkheden afgetast. Mooie dingen maken voor de mooiste klanten. Zonder wollige ICT systemen en duimendikke rapportages. Voor een eerlijke prijs. Met een pragmatische, slimme, bedrijfskundige blik focussen op oplossingen waar klanten echt wat aan hebben. ‘Kan niet’ bestaat niet. Geen iWinker die je dat zult horen zeggen.

2013

Boys will be boys

In dezelfde periode slaan een aantal iWinkers van het eerste uur hun vleugels uit. Ze kiezen voor een nieuwe uitdaging of reizen hun liefde achterna en verlaten daarmee het iWinknest. Nieuw iWinkbloed komt het team versterken. Het is een tijd van elkaar opnieuw leren kennen. Van opnieuw kijken en ontdekken. Waar staat iWink? Waar gaan we naar toe?

Ook Marc, medevennoot sinds 2004, neemt afscheid van iWink. Een beslissing die weloverwogen en in goede harmonie wordt genomen. Marc volgt zijn hart en gaat voor zichzelf verder. Op 1 oktober 2013 nemen Jurriaan en Simon zijn aandelen over en staan ze weer als duo aan het roer.

Er zijn meer klanten dan ooit. Er is meer uitdaging dan ooit. Maar vooral commitment, energie, en de wil om beter te worden. Een bijzondere organisatie met bijzondere mensen. Met een unieke werksfeer waarin plezier heel belangrijk is. Waarin ieder talent ruimte verdient. Waarin kwaliteit gewoon is. En waarin de klant nog steeds het allerbelangrijkste is.

2014

Successen vieren we

Of ze nu groot, of klein zijn. Of je een maand of veel langer in dienst bent. En dat geldt ook voor ons werk. Elke livegang of doorontwikkeling krijgt aandacht. En soms ook landelijke waardering. 

Want, na een aantal nominaties winnen we de Dutch Interactive Award voor de beste corporate website van Nederland met de website voor Wagenborg. Een groot succes en een fantastische waardering voor alle iWinkers. 

Ondertussen blijven we mooie dingen doen, voor klanten en voor goede doelen; Stichting Momentum wordt gesponsord met een nieuwe website. 
 

2015

Lage drempel

Onze klanten en hun relaties blijven we met regelmaat ontmoeten. Het liefst bij ons op kantoor. Niet alleen online of tijdens een meeting, maar juist ook tijdens onze Walk-ins. Evenementen waar we écht in contact zijn met onze klanten en onze kennis effectief kunnen delen. Dat werkt voor ons en voor onze klanten. Van Walk-in tot Websummit. 

2016

Snelst groeiend

Dat is Kirra. In 2016 krijgt onze software een FD Gazelle en behoren we daarmee tot een van de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Kirra krijgt steeds meer gebruikers, Kirra Reporting krijgt steeds meer tractie en het ontwikkelteam draait op volle toeren. 

2017

15 jaar

Dat is inmiddels onze leeftijd. Een jubileumjaar waarin we wederom wisselen van kantoor. Iedereen op een vloer en een ruime keuken voor een goede lunch voor het team, dat zijn de wensen. Samen met voormalig concurrent MediaCT, verhuizen we naar het Scheepvaarthuis. Van concurrentie is geen sprake meer, vriendschap komt daarvoor in de plaats.
 

Andere koers

Vanuit het scheepvaarthuis varen we een iets andere koers. Steeds vaker kiezen klanten ons vanwege onze specifieke marktkennis en de digitale oplossingen die we voor vergelijkbare organisaties maken. Daarop kiezen wij voor een specifieke branche-aanpak binnen zorg, woningcorporaties, corporate B2B en onderwijs.
 

Nieuw kantoor iWink

Kirra Jaarverslag is inmiddels Kirra Reporting geworden en ook Kirra zelf krijgt een nieuwe huisstijl.

Pakkettenstrategie

Ook Kirra focust zich. Zij levert standaardpakketten en iWink maakt die vervolgens op maat. Een gouden combi. De 'pakkettenstrategie' is geboren. 

Er waait een frisse wind. Onze huisstijl wordt vernieuwd, de nieuwe strategie wordt uitgerold en onze oude, vertrouwde pay-off maakt plaats voor een nieuwe. Meer doen met internet wordt Smart digital communication. 
 

2018

Veiligheid. Privacy.

Zaken die ons en onze klanten al jaren bezighouden. En nu ook de overheid. In 2018 komt dat samen in Europese wetgeving, de AVG doet haar intrede. Een goede zaak. 

De Walk-ins maken plaats voor een nieuw evenement voor klanten, het 'Maar, hoe dan?'-seminar. We helpen onze klanten om hun digitale strategie te vertalen binnen de organisatie. Het streven: 'Van hoe? Naar doe!'
 

2019

Dataveiligheid. Onze way-of-life.

Sinds onze oprichting is digitale veiligheid onze way-of-life. Niet zo gek dus dat klanten waarbij dataveiligheid essentieel is, al jaren op én met ons bouwen. Dit wordt bekroond met de ISO 27001 certificering, de wereldwijd erkende standaard voor informatiebeveiliging. 

ISO certificaat overhandiging

Drempelvrij

De drempels qua informatiebeveiliging zijn dan misschien torenhoog, als het gaat om de digitale toegankelijkheid van websites voor mensen met een functiebeperking, verwijderen we de drempels liever. 

Vooruitlopend op de vernieuwde WCAG-wetgeving (Web Content Accessibility Guidelines) die in 2020 ingaat, bereiden wij onze klanten al uitgebreid voor in 2019. Een goede zaak, waar we graag (drempelvrij) in voorop lopen. 

2020

Eén merk dat ons goed past: iWink

2 november 2020: Kirra gaat verder onder de naam iWink. Dat betekent dat producten die bekend zijn onder de naam Kirra (Websites, Reporting, Intranet en Mailer), verder gaan onder iWink’s vlag. 

De aanleiding is een blog uit 2019. Een verhaal dat Jurriaan en Simon los van elkaar lezen, maar tot een gezamenlijke conclusie brengt. 

Het blog is een verhaal van goede bekende Mark Vletter met als titel: ‘Mijn mislukte start-up: de 9 lessen die ik leerde voor €3 miljoen.’ Het is voornamelijk les 8 die Jurriaan en Simon bijblijft: ‘Gebruik het merk dat je al hebt, zeker als het zo goed past’. 

De rest van het jaar wordt tijd besteed aan het uitfaseren van Kirra en het fuseren van de BV’s. Onze klanten bewegen met ons mee en ervaren het voordeel van een merk: een offerte in plaats van twee, een factuur in plaats van twee en ga zo maar door.

Al met al, kijken we met trots terug op Kirra. Het heeft ons veel geleerd, gebracht en brengt ons nu weer samen onder de naam iWink. 

2021

Groninger Ondernernemersprijs: net geen finaleplek, wel deze video.

2022

Open voor iedereen

De pakkettenstrategie werkt. Klanten profiteren. De pakketten groeien uit tot volwassen online producten. Complete, pasklare en drempelvrije websites. En allemaal krijgen ze - als enige in Nederland - het drempelvrij-waarmerk. Omdat online voor iedereen toegankelijk moet zijn. 

Eén product ontpopt zich tot een groot succes: Reporting. Een SaaS-product voor digitale publicaties. We voelen internationale potentie. Dat vraagt extra aandacht. Jurriaan verlegt zijn focus en gaat op onderzoek uit.  

En zo zijn we na 20 jaar nog altijd op zoek naar kansen tot verbetering en geven we ruimte aan innovatie. Alles vanuit vertrouwen en binnen de geest van het World Wide Web zoals Tim Berners-Lee het al in 1989 voor zich zag: open voor iedereen, toegankelijk en decentraal. 

Alles vanuit vertrouwen en binnen de geest van het World Wide Web zoals Tim Berners-Lee het al in 1989 voor zich zag: open voor iedereen, toegankelijk en decentraal.

Still going strong

Het team groeit tot 40 iWinkers. En blijft zich ontwikkelen. In werkwijze, qua samenstelling, maar bovenal met evenveel passie. Passie om de kwaliteit en service te bieden die we nastreven. 

Ondertussen blijven we elk jaar groeien met 10% omzet. Gecontroleerd, rustig en gestaag.

Toeval bestaat

Het verhaal van iWink is het verhaal van durven kijken en durven doen. Alles aanpakken, overal een uitdaging in zien. Van niet bang zijn om een fout te maken. Van geloof in jezelf en in anderen.

Er is veel veranderd in twintig jaar. Van twee jongens naar veertig internethelden. Van een handjevol websites naar miljoenen pixels. Van de goedkoopste vloerbedekking naar een volledig verbouwd en ingericht kantoor. 

iWink uitje: 20 jaar

Wat er niet is veranderd, zijn de iWinkidealen: de beste digitale producten maken, de beste service leveren en ondertussen veel plezier hebben. Als full service internetpartner voor organisaties in heel Nederland en zelfs daarbuiten. En wat of waar het toeval ons ook brengt: dat zullen we blijven doen.