Meer tevreden bezoekers? Bouw een toegankelijke website!

Het bouwen van een toegankelijke website neemt een investering met zich mee, maar brengt ook een aantal hele praktische voordelen! 

Dat de samenleving steeds verder digitaliseert is niks nieuws, maar heeft wel een grote impact. Met name voor doelgroepen die niet online zijn opgegroeid of vanwege een functiebeperking moeite hebben met het uitvoeren van, voor het overgrote deel van de mensen vanzelfsprekende handelingen. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een nieuw paspoort of een afspraak maken bij het ziekenhuis. Dat gaat nu makkelijk en snel! Klopt, maar is dat ook voor iedereen het geval?

Als het goed is wel! Niet alleen vanuit sociaal en maatschappelijk oogpunt wordt dit standpunt ondersteund, maar ook vernieuwde wetgeving legt druk op het nastreven van toegankelijke websites. De bewustwording onder organisaties stijgt en de tijd voor concrete stappen is aangebroken.

Extra investering de moeite waard

Het bouwen van een toegankelijke website neemt een investering met zich mee. Het vereist tijd en geld, maar ook een andere mindset. Deze extra kosten en inspanning moet je als marketing- en communicatieprofessional kunnen verantwoorden. Natuurlijk kan dit vanuit de nieuwe wetgeving en maatschappelijk oogpunt, maar een toegankelijke website brengt ook een aantal zeer praktische voordelen met zich mee!

Efficiënter

Met een toegankelijke website vinden bezoekers snel(ler) wat ze zoeken. Daarmee draag je bij aan zelfredzaamheid, met een tevreden bezoeker als resultaat. De efficiëntieslag is tweeledig, enerzijds een goed presterende website en anderzijds minder vragen via tijdrovende kanalen, zoals telefoon of e-mail.

Hogere ranking Google

Google wil de meest relevante zoekresultaten blijven weergeven om zijn status als beste zoekmachine te behouden. Vinden jouw bezoekers snel wat ze zoeken? Dan toont Google jouw website graag boven de website van een concurrent met een minder toegankelijke website.

Klaar voor de toekomst

De vergrijzing in Nederland neemt tussen 2016 en 2040 toe van 16% naar 26% van de totale bevolking. In de toekomst wordt de doelgroep die moeite heeft met ontoegankelijke websites dus steeds groter. Daar kan je beter nu al klaar voor zijn! 

Het bouwen van een toegankelijke website kost op korte termijn geld en tijd, maar op de langere termijn zal de website alleen maar voordelen opleveren. Is je huidige website op dit moment aan vervanging toe? Neem de toegankelijkheidseisen direct mee in je besluitvormingsproces en wees klaar voor de toekomst!  

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een drempelvrije website?

Gerard Top

Branche-specialist Zorg & Welzijn

Marlies van Gelder

Branche-specialist Zorg & Welzijn 

Waarom zoveel aandacht voor (digitale) toegankelijkheid? Waarom zoveel aandacht voor (digitale) toegankelijkheid?