2017: De 3 belangrijkste trends in e-mailmarketing waar je nu iets mee moet doen

E-mail is een vreemd medium; e-mailprogramma's ontwikkelen langzaam, maar er is veel verandering te zien in gebruik. In dit artikel zetten we de trends op een rijtje.

Veel technieken op internet bestaan een tijdje voordat ze mainstream worden. Dat is voor e-mail niet anders. Onderstaande technieken zijn niet nieuw, maar we zien ze steeds vaker opduiken om ons heen en bij onze klanten. Ze zijn inmiddels effectief bewezen: als je nog niets doet met onderstaande trends, dan is dit het moment om in te haken. 

1. Voor meer dan de helft gelezen op mobiel

De cijfers liegen er niet om: als je nieuwsbrief nog niet geschikt is voor mobiele apparaten dan loop je lezers mis. In de top vijf van meestgebruikte e-mailapplicaties staan al maanden drie mobiele apparaten. Meer dan de helft (52% in maart 2017 en dit aandeel groeit) van de nieuwsbrieven wordt gelezen op mobiel of tablet.

Een responsive e-mail is het antwoord. Dat is een e-mail die zijn eigen weergave aanpast afhankelijk van het scherm waarop hij getoond wordt. Zo kan dezelfde e-mail er anders uitzien op je telefoon, tablet of computer. Zie ook onze nieuwsbrief in verschillende e-mailprogramma's

Bij iWink hebben we een basis gelegd voor een responsive template die een goede weergave heeft in 30+ e-mailprogramma's. Dit template kan in een mum van tijd omgezet worden naar eigen huisstijlkleuren, logo's, etc.

2. Geanimeerde gif-bestanden

Geanimeerde afbeeldingen kennen we allemaal voor korte video's van gekke katten. Met een juiste insteek kunnen ze veel meer bieden. Leg bijvoorbeeld kort uit hoe een product werkt of verhoog de sfeer in je nieuwsbrief zoals onze klant Vripack deed voor hun Revolution jacht (afbeelding rechts). Zie hier meer inspiratie.

Het is belangrijk om te weten dat niet elk e-mailprogramma geanimeerde gif-bestanden ondersteunt. Bij bedrijven wordt Outlook veel gebruikt en die valt met vrijwel alle versies buiten de boot. Ook de Windows Phone doet niet mee. In plaats van de animatie, tonen deze apparaten het eerste beeld uit het gif-bestand.

Het maken van een geanimeerd gif-bestand kost tijd. Afhankelijk van de doelgroep (lees: vooral bedrijven of juist niet) moet de overweging gemaakt worden of het de tijd waard is.

3. Optimalisatie voor spamfilters

De laatste trend is minder beeldend en van technische aard, maar zeker niet minder belangrijk. Al je harde werk is weg als je nieuwsbrief bij de ongewenste berichten van je abonnee belandt. Er zijn maatregelen om dit te voorkomen. 

Pro tip: Testen in een paar seconden!
Onderstaande punten zijn allemaal vrij technisch. Je kunt ook direct testen of je e-mail goed gaat door een mail te sturen via mail-tester.com. Deze test op verschillende punten. Hieronder de belangrijkste om te voorkomen dat je mail als spam wordt gezien:

Voeg SPF toe aan je domeinnaam
Stel dat je nieuwsbrieven verzendt vanaf nieuwsbrief@bedrijf.nl. Dit e-mailadres hoort onder de domeinnaam 'bedrijf.nl'. Je kunt bij je domeinnaam een lijst opgeven van e-mailservers die namens dat domein mogen verzenden. Dit is Sender Policy Framework, of SPF. Denk hierbij aan de e-mailserver die staat ingesteld in je eigen e-mailprogramma, maar ook je website die e-mailbevestigingen stuurt van je contactformulier en natuurlijk je nieuwsbriefsysteem. Door deze lijst op te geven in je domeinnaam, weet een spamfilter welke servers namens jou zouden moeten kunnen zenden en kan hij deze berichten eerder doorlaten.

Voeg DKIM toe
DKIM zorgt ervoor dat een spamfilter weet dat er niet is gesjoemeld met je bericht. Als dat zeker is, is de kans veel groter dat je bericht wordt doorgelaten naar de inbox van je abonnee. Ook hier voeg je een regel toe aan je domeinnaam; een zogenaamde publieke sleutel. De verzendende partij pakt je bericht in met de sleutel en het spamfilter controleert of dat nog steeds klopt bij aankomst. Vanaf 2017 merken we dat vooral Outlook hier extra op controleert. 

Houd DKIM en SPF in de gaten met DMARC
DMARC mag niet ontbreken uit deze lijst. Ook DMARC voeg je toe aan je domeinnaam. Dit vertelt een spamfilter aan wie hij moet rapporteren als er een bericht binnenkomt. Als je dus een bericht van nieuwsbrief@bedrijf.nl stuurt naar iemand@outlook.com, dan controleert Outlook of SPF en/of DKIM correct zijn. Als je DMARC hebt ingesteld, zal Outlook je ook mailen wat het resultaat is van zijn test. Je kunt dit soort mails dus naar je IT-afdeling zenden zodat ze het uitgaande e-mailverkeer in de gaten kunnen houden.

Meer strategie

Wat is het verschil tussen opslag en dataverkeer? 5 van onze eigen leermomenten voor e-mailmarketing