5 van onze eigen leermomenten voor e-mailmarketing

In het huis van de timmerman piepen alle deuren. Zo weten wij hoe effectieve nieuwsbrieven gemaakt moeten worden, maar passen we deze kennis nog niet toe voor onszelf. In dit artikel leest u onze vijf belangrijkste leermomenten tot nu toe, gebaseerd op onze eigen nieuwsbrief.

1. Verbeter in fasen

Het maken van een goede nieuwsbrief kost tijd. Als internetbureau hebben we kennis en techniek in huis om zo veel mogelijk te automatiseren. Dit bleek zowel een voordeel als een nadeel te zijn. Alhoewel we het nu voor elkaar hebben dat onze nieuwsbrief grotendeels automatisch wordt gevuld met inhoud van onze website, kostte het maken van zo'n systeem ons veel tijd. Bovendien kennen we als specialist alle nieuwe mogelijkheden en dat maakte het verleidelijk om alles direct door te voeren. We hadden immers een verwachting waar te maken.

Het maken van onze eerste nieuwsbrief heeft langer geduurd dan gepland. Ons eerste leermoment is daarom om in fasen te werken. Een nieuwsbrief moet goed zijn, maar nieuwe functionaliteit kan ook later worden toegevoegd. Iets is beter dan niets.

Deming Wheel: continue verbetering in iteraties
Deming Wheel: continue verbetering in iteraties
Onze nieuwsbrief in Kirra
Onze nieuwsbrief in Kirra

2. Automatiseren verlaagt de drempel

Zoals elke slimme techneut proberen we zo veel mogelijk van ons werk te automatiseren. Dat scheelt niet alleen tijd, maar het zorgt er ook voor dat het leuker wordt om nieuwsbrieven te maken. Hierdoor wordt de drempel om een nieuwsbrief te maken veel lager. We gebruiken hiervoor de kracht van Kirra. Met Kirra beheren we immers onze website én onze nieuwsbrieven. Voor het vullen van een nieuwsbrief hoeven we nu alleen de gewenste artikelen te selecteren en Kirra doet de rest. De titel, introductie en de link naar het betreffende artikel worden automatisch gevuld. Dit geldt voor nieuws, kennisartikelen, portfolio-items en vacatures. Zo hebben we in een paar klikken een gevulde nieuwsbrief.

Een voor ons onverwacht effect van het versturen van een nieuwsbrief was dat zowel de kwantiteit als de kwaliteit van artikelen op onze website omhoog gingen. Onze artikelen worden nu immers opgenomen in de nieuwsbrief en actief verspreid onder de mensen, hierdoor werd onze content een stuk belangrijker. 

3. Een goede adreslijst

Onze adreslijst is gekoppeld aan ons CRM. Dit betekent dat we nooit aan de slag hoeven met Excel-bestanden. De adreslijst wordt altijd live en rechtstreeks gekoppeld. Zo kunnen we bij het aanmaken van nieuwe contactpersonen in ons CRM ook gelijk iemand abonneren op de nieuwsbrief als diegene dat wil. Afmeldingen worden ook automatisch verwerkt. Zo brengen we nieuwe contactpersonen heel gemakkelijk in aanraking met onze nieuwsbrief en delen we onze kennis. Ideaal. Tenminste, als uw CRM een beetje up-to-date is.

Het heeft ons enkele stofkammen gekost om een goede adreslijst te krijgen uit ons CRM. Vanaf nu hoeven we hier niet meer over na te denken. Leermoment drie is daarom dat u op voorhand beter slim kunt nadenken over uw adressenbestand. Het opzetten van een koppeling tussen uw CRM-systeem en uw e-mailpakket kan tijd kosten, maar biedt veel voordelen voor de toekomst. Zo worden adressen nu beheerd vanuit ons CRM en gaat de rest automatisch. Dat scheelt veel werk bij toekomstige nieuwsbrieven en zorgt ervoor dat de adreslijst altijd correct is. 

4. Lees onze white paper over e-mailmarketing

Ja, dat geldt ook voor ons. Natuurlijk komen wij e-mailmarketing dagelijks tegen, maar desondanks is het verstandig om de kennis uit onze white paper over e-mailmarketing op te frissen. Zo kwamen we daarin toch nog wat verbeterpunten tegen, bijvoorbeeld:

  • Pakkende titels (hier meer over in het white paper)
  • Niet te lange onderwerpregels (minder dan 50 tekens)
Feedback van internethelden
Feedback van internethelden

5. Vraag de organisatie om feedback

Hoewel we onze eerste nieuwsbrief met drie mensen hebben samengesteld hebben we grote stappen gemaakt door deze eerst naar alle collega's te versturen om te vragen om feedback.

Collega's wisten van tevoren dat we geen tijd hadden om alle feedback direct in de nieuwsbrief te verwerken. Als redacteur van de nieuwsbrief is het daarom belangrijk om keuzes te onderbouwen, zodat je bij feedback goed kunt bepalen wat je wel en niet gaat verwerken.

Leermoment vijf: vraag mensen om feedback! Ondanks dat feedback lastig kan zijn om te ontvangen, omdat je er al veel tijd in hebt gestoken, zal het op korte termijn al een positief effect hebben. 

Heeft u feedback of vragen?

Wij gaan aan de slag met bovenstaande punten maar horen uiteraard graag wat u van onze nieuwsbrief vindt. U kunt eenvoudig per mail uw feedback geven door te antwoorden op de nieuwsbrief die u van ons krijgt. Alvast bedankt!

We hebben al eens een walk-in gehouden over e-mailmarketing en een white paper gemaakt. Download ons white paper over e-mailmarketing of mail gerust één van onze specialisten op het gebied van e-mailmarketing.

Meer strategie

2017: De 3 belangrijkste trends in e-mailmarketing waar je nu iets mee moet doen Hoe ruim ik media op in Kirra?