5 tips om de doelen van jouw website te halen

Wat komt er eigenlijk bij kijken om ècht iets over de effectiviteit van je online inspanningen te zeggen? Door het meten en analyseren van de statistieken van je website kun je inzicht krijgen in hoe je website, intranet, jaarverslag of nieuwsbrief presteert. Wij geven je 5 tips over hoe je met Google Analytics webstatistieken slim en efficiënt inzet. Na dit artikel kun je bepalen of jouw online strategie helpt bij het behalen van de doelstellingen.

1. Stel filters in

Niet alle verkeer op je website is hiervoor relevant. Verkeer vanuit je eigen organisatie vertroebelt verkeer van de gewone bezoekers. De data kan ook vervuild raken door ‘spambots’ die de website bezoeken. Denk ook aan de trackingcode voor jouw website op ontwikkelomgevingen of op compleet andere websites. Je kunt het relevante verkeer filteren in Google Analytics met de optie "Filters".

2. Meet je campagne met tags

Google Analytics slaagt er voor een groot deel zelf in om verkeer aan de juiste bronnen toe te wijzen. Wil je bezoekers die via nieuwsbrieven, advertentiecampagnes of offline uitingen op de website landen afzonderlijk kunnen analyseren? Gebruik dan UTM parameters om de links te voorzien van tags waarmee Google Analytics dit onderscheid in doelgroepen kan maken.

Voorbeeld van ons eigen dashboard waarmee we de aanmeldingen voor een event hebben gemeten
Voorbeeld van ons eigen dashboard waarmee we de aanmeldingen voor een event hebben gemeten

Some of the best theorizing comes after collecting data because then you become aware of another reality.

Robert J. Shiller
Winnaar Nobelprijs economie

3. Gebeurtenissen

Bezoekers van je website klikken op links naar andere websites of klikken op e-mailadressen, downloaden een .pdf bestand, delen pagina’s op sociale media of via WhatsApp, vullen contactformulieren in, abonneren zich op je nieuwsbrief, etc. Door gebeurtenissen-tracking in te zetten krijg je inzicht in welke van deze acties gebruikers uitvoeren bij het bezoek aan je website.

4. Conversiedoelen

In een conversiedoel stel je in om te weten of een conversiedoel bijdraagt aan je doelstellingen. Bijvoorbeeld wanneer een bepaalde pagina geladen wordt (zoals de bedankt-pagina na een contactformulier) of een bepaalde gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Je kan hier eventueel een waarde aan toekennen om uiteindelijk een ‘Return on investment’ uit te rekenen.

5. Dashboards

Google Analytics is ontzettend uitgebreid en als je alle vier de bovenstaande zaken goed op orde hebt, dan heb je nóg meer informatie. Met Dashboards kun je het overzichtelijk maken. In Dashboards breng je de voor jou belangrijkste statistieken samen in één of enkele schermen. Zo zie je bijv. in één oogopslag hoeveel bezoekers er zijn geweest en hoevaak de conversiedoelen zijn gehaald.

Bonustip: je kunt deze ook periodiek laten mailen aan jezelf of andere geïnteresseerden (bijvoorbeeld je leidinggevende). 

Okay, aan de slag!

Het begint met doelstellingen: nadat je die hebt bepaald kan het instellen van de metingen beginnen. In de white paper Webstatistieken schreven we daar afgelopen jaar meer over. Heb je hulp nodig bij het bepalen van doelstellingen en de vertaling naar meetpunten? Download dan ons meetschema en vul deze in. 

Wil je hierover meer informatie of advies van een consultant om je organisatiedoelstellingen of strategie naar online doelen te bepalen? Of wil je Google Analytics specifiek voor / met je in te stellen? Neem dan contact op met je internetconsultant.

Niels ten Have

helpt u graag op weg met het gebruik van Google Analytics

Suze van der Lijke

vertelt u graag meer over de inzet van Google Analytics voor uw website

Social media tags voor optimale links Zoekmachineoptimalisatie met Google Search Console