4 tips voor goede content in nieuwsbrieven

We versturen zelf ook met regelmaat een digitale nieuwsbrief. We leren hier veel van en delen dit graag. In dit artikel vind je tips om te komen tot betere content in je nieuwsbrief.

Plan gezamenlijke overlegmomenten

Met vaste regelmaat overleggen we over de inhoud van onze nieuwsbrief. In je eentje een nieuwsbrief versturen is namelijk een flinke klus. Daarom verdelen we de taken en komen we regelmatig bij elkaar. Tijdens elke meeting plannen we alvast het volgende moment dat we bij elkaar komen. Dit kan zijn een evaluatie, overlegsessie over de inhoud van de volgende nieuwsbrief of een kort voortgangsoverleg. Dit houdt ons bij de les en houd de gang er in en de kwaliteit hoog.

Neem de tijd om te overleggen
Neem de tijd om te overleggen
Persona's
Persona's

Houd je persona bij de hand

Het liefst schrijf je over onderwerpen die je zelf leuk vindt of waar je veel van weet, maar dat is natuurlijk niet altijd wat jullie interessant vinden! Een opzichtige valkuil waar we toch nog met regelmaat instappen. Om dit te voorkomen hebben we beknopt opgeschreven voor wie we de nieuwsbrief versturen welke informatievraag er leeft. Zodra er een discussie ontstaat over of een artikel er wel of niet in thuis hoort dan vallen we terug op onze lezerspersona's. Deze stellen we natuurlijk bij door af en toe in de statistieken te kijken en door de feedback die we krijgen van lezers.

Download hier ons template voor persona's (47kb, pdf-bestand)

Bekijk wat abonnees lezen

Het maken van goede content is tijdrovend en tijd is altijd beperkt. Daarom is het extra waardevol om te weten welke content ook daadwerkelijk gelezen gaat worden. Neem na het versturen van een aantal nieuwsbrieven even de tijd om te kijken naar welke content mensen interessant vinden.

Hoe dan? Eigenlijk heel eenvoudig. Dit zie je door te kijken naar op welke artikelen of secties in je nieuwsbrief mensen doorklikken. Vaak is deze data beschikbaar in de applicatie waarmee je je nieuwsbrief verstuurt. Met de juiste instellingen in Google Analytics kan je nog veel meer achterhalen, zoals bijvoorbeeld het aantal pagina's die mensen hebben bekeken nadat ze hebben doorgeklikt vanuit de nieuwsbrief. Door te analyseren zijn wij er achter gekomen dat van onze nieuwsbrief, de artikelen met een sociale lading meer gelezen worden dan die over onze portfolio-items.

Kijk tijdens het analyseren ook naar de titels van items. Deze hebben namelijk sterke invloed op het klikgedrag van mensen. Bij onze eigen doelgroep merken we dat artikelen met een persoonlijk karakter, zoals deze, veel gelezen worden.

Screenshot uit Kirra - meer clicks op sociale content
Screenshot uit Kirra - meer clicks op sociale content

Plaats belangrijke content eerst

Echt heel logisch maar nu ook voor ons nogmaals bevestigd, onze data heeft laten zien dat de eerste artikelen in de nieuwsbrief meer worden aangeklikt dan de rest. Dit zijn de artikelen die een lezer in ieder geval tegenkomt zodra hij het opent. Des te verder de lezer naar beneden moet scrollen des te groter de kans dat diegene al is afgehaakt. Plaats daarom je meest interessante en belangrijkste content eerst.

Vragen of even overleggen?

Als je vragen hebt of even van gedachte wil wisselen over nieuwsbrieven dan horen we graag van je. Dat vinden we namelijk leuk. Neem gerust contact op met onze specialisten in nieuwsbrieven en e-mailmarketing, ze staan onderaan de pagina over e-mailmarketing.

Meer strategie

Webhosting in de cloud Wat is het verschil tussen opslag en dataverkeer?