Content marketing learnings van het Customer Media Congres

Onlangs werd het customer media congres gehouden in de Fabrique in Utrecht. Deze dag stond weer geheel in het teken van content. Niet voor niets wordt het ook wel de dag van de content marketing genoemd. Als content strateeg was Brenda aanwezig om te kijken welke ontwikkelingen zich voordoen in het vak. Wat is er nou allemaal verteld tijdens deze dag van de content marketing? We hebben de belangrijkste ontwikkelingen en inzichten voor u op een rijtje gezet.

Aparte social media accounts

Mirjam Sijmons van de ANWB trapt de dag af met een goed verhaal over hoe ANWB content en social media inzet. Wat opvalt zijn de vele kanalen die ANWB in de lucht houdt. Miriam zegt heel terecht dat de mens geen eenheid is en dat ze vanwege dit feit werken met veel Twitter accounts die allemaal specifieke content bieden.

Geloofwaardige content

Volgens Peter Kerkhof ben je in het voordeel als je praat over zaken die dicht bij je merk staan. Dit is geloofwaardiger. Uit onderzoek blijkt dat storytelling voor klanten weinig effect heeft en bij niet klanten juist bijdraagt aan een positievere merkbeleving. Ook neemt het vertrouwen bij niet-klanten toe wanneer in redactionele artikelen de merknaam niet wordt genoemd.

Gebruik archetypen in plaats van doelgroepen

Volgens Carolien Vader, ook wel bekend als De Bladendokter, worden alle verhalen ter wereld verteld aan de hand van 12 rollen, die we archetypen noemen. Archetypen vormen de basis voor je verhaal, zorgen voor context en voegen waarde toe aan je merk. Ga aan de hand van de archetypen op zoek naar een identiteit die bij je past als bedrijf en waar mensen zich emotioneel mee kunnen verbinden. Mensen die je waarde delen, komen dan vanzelf. Elke content strategie heeft een 'big story' nodig. Voorbeeld Dove: de 'big story' van Dove is dat je je niet moet schamen voor je natuurlijke schoonheid. Omarm het, dan word je mooier. Dove zit heel erg in de onschuld. Denk ook aan de witte verpakking en de duif, symbool van de vrede.

Bron: Bladendokter (http://www.bladendokter.nl/ijkpersoon-out-archetype-in/)
Bron: Bladendokter (http://www.bladendokter.nl/ijkpersoon-out-archetype-in/)

Visuele informatie

Volgens John Verhoeven onthouden we visuele informatie beter. Dit komt door ons 'reptile brain' dat beter met visuele informatie om kan gaan. Alles wat met data en visualisatie te maken heeft, komt voort uit dit oude deel van onze hersenen en refereert aan de periode waarin we muurschilderingen maakten. We kunnen vormgeving gebruiken als tool om onze verhalen te vertellen en om ze kracht bij te zetten, te verduidelijken etc.

Globale persona's

Volgens Pam Didner van Intel moeten we in onze internationale communicatie gebruik maken van globale persona's. Dit lijkt onmogelijk, maar volgens Pam zijn er altijd overeenkomsten te bedenken tussen mensen die wereldwijd gelden. Hier kun je op inspelen.

Zoek de overlap

Willem Albert Bol van Vodafone schudde de zaal wakker door te zeggen dat customer media een 'klote term' is. Hij geeft de voorkeur aan content strategie, daar gaat het om namelijk. Customer media kunnen je helpen om je (content) doelen te bereiken. Hoe maak je dan een content strategie en hoe bepaal je wat je wel en niet communiceert? Volgens Willem Albert Bol is de overlap tussen wat je als bedrijf wilt vertellen en wat het publiek wil horen precies dat wat je moet vertellen. In die overlap deelt de klant de waarde van het bedrijf en vice versa.

Content in een app

To app or not to app was de vraag die centraal stond in de presentatie van Phuong Do, eigenaresse van Layergloss. Belangrijk is dat je je afvraagt waarom je een app wilt. Doe het niet omdat iedereen een app heeft. Als je een app laat bouwen, focus dan op de content van de app, de inhoud. Daarnaast zijn het gebruikersgemak en de beleving erg belangrijk voor het succes van de app.

The editorial age

Ebele Wybenga heeft het over branded journalism. Een omstreden samenvoeging van journalistiek en reclame. Het is omstreden omdat de content niet geheel onafhankelijk is. Hij noemt dit het tijdperk van branded journalism 'the editorial age' en schreef hier ook het gelijknamige boek over. Hij legt uit hoe het publiek de touwtjes in handen heeft en bepaalt wat hij wil lezen. Verschuiving naar de professional om deze branded content te maken. Bij branded content is het belangrijk dat je het integer houdt en dat je je publiek niet misleidt. Respecteer de intelligentie van degene die je wilt bereiken en spreek diegene ook zo aan. Vertel geen eenzijdig verhaal, maar belicht het vanuit diverse hoeken. Poseer dus niet onafhankelijk, maar verstop je ook niet als merk. Het gebruik van een auteursnaam wekt vertrouwen bij de lezer. Paid media hoef je trouwens niet helemaal links te laten liggen wat Ebele betreft, ze kunnen helpen je publiek te bereiken.

Content & data

Aan Sean King de eer om het congres te eindigen met zijn visie op content marketing. Sean King is Chief Executive bij Seven, een award winning contentmarketing bureau. Volgens hem zijn content en data op dit moment de belangrijkste onderwerpen, vooral de combinatie is sterk. We leven in de content marketing 'bubble'. Op de eerste plaats komt volgens Sean het produceren van goede content. Hierbij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit en is er veel toekomst voor video content. Distributie van de content komt volgens Sean op de tweede plek.

Hoe behouden wij de kwaliteit van uw website? Wat is Google's Hummingbird en wat kunt u ermee?