Controle over uw content met een content kalender

Wie met content werkt moet steeds meer gaan denken als uitgever om de doelgroep te blijven binden en boeien. Klinkt leuk dat denken als een uitgever, maar hoe brengt u dat in de praktijk? De meest effectieve manier om te leren denken als uitgever is door het maken van een content kalender, ook wel ‘editorial calender’ genoemd.

Content marketing specialist Brenda van de Wal vertelt over het opstellen van een content kalender. Direct aan de slag met het plannen van uw content? Download een voorbeeld van een content kalender.

De toegevoegde waarde van een content kalender

Een content kalender is een handige manier om uw content relevant en consistent te houden. Daarnaast is het een mooie manier om zicht te houden op uw deadlines. SEO, content, marketing en sales. Alle afdelingen hebben hun plek in de kalender en werken samen aan het creëren van goede content. Het is een uiterst effectieve manier om overzicht te houden. Het creëren van content schiet er vaak bij in.

Een planning zoals een content kalender biedt dan uitkomst en schept ruimte voor de daadwerkelijke content creatie. Hierdoor heeft u ruimte om vooruit te schrijven, na te denken over de tone of voice en onderscheidende elementen. Heel handig en relevant dus, zo’n content kalander, maar hoe maakt u nou zelf zo’n kalender? Waar dient u allemaal rekening mee te houden?

Hoe maakt u een content kalender?

Een content kalender dient er in eerste instantie voor om uw content te plannen. Tevens houdt een dergelijke kalender u en andere afdelingen in uw organisatie bij de les. Afgezien van de onderwerpen en data, kunt u nog meer vastleggen in een content kalender, denk aan content types en doelgroepen. Hieronder vindt u voorbeelden hoe u uw content kalender vorm en inhoud kunt geven.

Plan de inhoud

Wanneer publiceert u welke content? Hiervoor kunt u eenvoudig een tabel met data opstellen (eventueel aangevuld met weeknummers, maanden of kwartaal) en de werktitels en onderwerpen die u in die periode wilt behandelen. Plan ook het tijdstip in. Onderscheid tussen ochtend, middag en avond volstaat hierin vaak al. U kunt meteen extra kolommen aanmaken voor het type content en de auteur en/of de eindverantwoordelijke. Hiermee is de basis van uw content kalender gelegd.

Inspelen op doelgroepen

Het kan ook relevant zijn om de planning of agenda van uw doelgroep(en) toe te voegen aan uw kalender. Content creëren doet u immers voor de doelgroep. Het is daarom geen overbodige luxe om in te spelen op deze doelgroepen en hun agenda’s. Hieronder volgen enkele tips om met content in te spelen op uw doelgroepen.

  • Maak een tijdsplanning per doelgroep en geef aan wat hun planning is. Richt u zich bijvoorbeeld op festivalbezoekers? Noem dan in een kolom de belangrijkste festivals en data. Als u weet dat een bezoeker naar Lowlands of Noorderslag gaat, dan kunt u hierop inspelen met bijvoorbeeld een blog of een leuke relevante actie.
  • Ook waardevol is het opnemen van een algemene tijdsplanning voor agenda-items die voor iedereen gelden zoals feestdagen en schoolvakanties. Hier kunt u vervolgens op inhaken met uw content. Eventueel kunt u hiervoor een aparte kalender aanmaken. Dit wordt vaak een ‘issue kalender’ genoemd.
  • Het werkt effectief om de content vervolgens erg specifiek te plannen. Bijvoorbeeld: zondagavond verstuurt u een B2C-nieuwsbrief naar alle mannen tussen de 25 en 45 en donderdag tussen 10:00 en 12:00 uur verstuurt u een B2B-nieuwsbrief.

Bepaal doelen en content types

Voor een nog beter overzicht kunt u ook de verschillende content types en de daarbij horende doelen in een aparte kolom weergeven. Een blog vraagt om een andere aanpak dan bijvoorbeeld een whitepaper, fotoverslag, video content of Facebook update. Ga altijd uit van uw eigen evenementen/gebeurtenissen én verlies die van uw doelgroep daarbij niet uit het oog. Lanceert u binnenkort een nieuwe menukaart voor uw restaurant? Dan kunt u hier omheen verschillende publicaties plannen, zoals een persbericht, een nieuwsbrief naar uw vaste klanten, een update op uw website. Ook social media kunt u hierin opnemen. Heeft u net een nieuwe kledingcollectie gelanceerd? In de content kalender kunt u opnemen wat u op Facebook doet rondom de lancering. Roept u mensen op om foto’s te maken van hun nieuwe aanwinst en om deze op Facebook te plaatsen? Zo ja, wanneer doet u dat? Dit zijn allemaal voorbeelden van wat u kunt opnemen in uw kalender.

Zoekmachine optimalisatie

Nog steeds is zoekmachine optimalisatie erg belangrijk. Neem daarom ook meteen SEO op in uw content kalender. Bepaal per artikel welke trefwoorden/keywords bepalend zijn voor het artikel. Als dit niet past in de content kalender zelf, kunt u er ook voor kiezen om enkele sets met keywords te maken en in de content kalender te refereren aan de sets die u heeft samengesteld. Bijvoorbeeld een set krijgt de naam ‘corporate’. Hierin neemt u al de keywords op waarmee u wilt dat uw organisatie op wordt gevonden in de zoekmachines. Meer over content marketing en zoekmachineoptimalisatie.

Aan de slag met uw eigen content kalender

Het maken en opstellen van een content kalender is minstens zo belangrijk als de uitkomst ervan. Een content kalender is eenvoudig op te maken in bijvoorbeeld Excel. Welke elementen u zeker moet opnemen in uw eigen content kalender hangt af van uw organisatie, branche en wat u zelf belangrijk vindt. Kolommen die handig kunnen zijn om toe te voegen zijn bijvoorbeeld:

  • datum/weeknummer
  • eigen planning/agenda
  • doelgroepen (persona’s of profielen)
  • titel, onderwerp, kwestie (vanuit de doelgroep beredeneerd)
  • call to action
  • SEO keywords
  • content type (blog, video, fotoserie, whitepaper)
  • publicatie en promotie (ook social media)
  • user generated content
  • gerelateerde content

Welke kolommen u toevoegt is zoals gezegd geheel afhankelijk van uw organisatie en branche. Het kan zijn dat uw kalender afwijkt van het voorbeeld dat we hieronder geven. Sommige onderdelen zijn voor u en uw organisatie misschien overbodig of wellicht mist u bepaalde onderdelen. U kunt hier eindeloos op doorontwikkelen. Zo kunt u ook een content kalender maken die zich puur focust op uw blogs of op social media, of misschien heeft u liever één kalender die alle vormen van content omvat.

Bekijk een voorbeeld van een content kalender die wij voor u hebben opgesteld en/of download de content kalender.

Wist u trouwens dat we een dergelijke content kalender ook kunnen integreren in een door ons gebouwd intranet?

Content onder controle

Door voortijdig over content na te denken wordt het produceren van content een stuk makkelijker. Belangrijk is wel dat er één persoon binnen de organisatie verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de content. Verder doet u er verstandig aan om niet te lang vooruit te plannen. Op deze manier kunt u beter bijsturen als u merkt dat het effect nog niet optimaal is.

Probeert u dus om per maand te plannen en te bekijken hoe het gaat. Voor dit alles geldt dat er geen goed of fout is. Als de kalender voor u werkt, dan is het goed. Succes met het samenstellen van uw eigen content kalender!

Meer weten over content marketing? Lees het artikel: Gebruik goede content als magneet.

Het belang van goede foto's en afbeeldingen op uw website Wat kan content marketing voor u doen?