Conversiedoelen instellen met Google Analytics

Met Google Analytics is het mogelijk conversiedoelen in te stellen. Hiermee laat u Google Analytics meten of bezoekers bepaalde doelen behalen. Een conversie is eigenlijk een gewenste actie die de bezoeker uitvoert.

Dit kan bijvoorbeeld het bekijken van een bepaalde pagina zijn, het bezoeken van een x aantal pagina’s, het doorbrengen van x aantal tijd op de website, het invullen van een contactformulier, inschrijven voor een nieuwsbrief of het plaatsen van een bestelling. Per website kan de conversiedoelstelling verschillen. Dit artikel legt uit waarom het handig is de conversies te meten en hoe u dit kunt instellen in Google Analytics.

Waarom conversies meten?

Door in Google Analytics conversiedoelen in te stellen, krijgt u meer inzicht in het gedrag van de converterende bezoekers. Zo kunt u bijvoorbeeld makkelijk nagaan welke verkeersbron de meeste converterende bezoekers aanlevert en dit gegeven gebruiken voor het aanpassen van uw (online) marketing acties. Ook kunt u zien hoelang een converterende bezoeker gemiddeld op de website is, welke pagina’s populair zijn, waar in Nederland (of het buitenland) relatief veel geconverteerd wordt enzovoort. Belangrijke informatie om te gebruiken als input voor uw online strategie.
Meten is weten. Dus inzicht in dergelijke statistieken is de beste basis voor doorvoeren van verbeteringen. Soms is er met een hele kleine aanpassing al een substantiële verhoging van het aantal conversies te zien.

Trechters & optimalisatie
Met het instellen van een conversie is het bovendien mogelijk om trechters in te stellen. Hiermee kunt u bijvoorbeeld inzichtelijk maken hoeveel mensen er afhaken in een bestelproces en op welk punt. Dit geeft u concrete aanknopingspunten om het conversiepercentage (het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een conversie doet ten opzichte van het totaal aantal bezoekers) te gaan verhogen. Bijvoorbeeld door op een ‘kwetsbare pagina’ aanpassingen te doen en te kijken welk effect dit heeft.

Instellen van een conversiedoel

Alle afbeeldingen zijn te vergroten door ze aan te klikken.

U kunt in het tabblad ‘Beheerder’ de doelen instellen.

Vervolgens kiest u het tabblad ‘doelen’ in de opties.

U kunt nu de doelen gaan instellen. In totaal kunt u vier groepen aanmaken met ieder vijf afzonderlijke doelen. Zo kunt u de verschillende conversies clusteren.

Klik op ‘+doel’ om een doel in te stellen.

In het screenshot hieronder worden de verschillende vervolgstappen getoond.

1: kies een naam voor het conversiedoel. Bijvoorbeeld ‘Ingevuld contactformulier’ of ‘Bestelling’. De gekozen naam komt als zodanig terrug in alle rapporten. Het is dus handig om deze zo beschrijvend mogelijk te maken.
Automatisch staat het doel ingesteld als ‘actief’. Mocht u later willen dat de conversie tijdelijk niet meer gemeten wordt, kunt u dat aangeven direct onder de naam.

2: u kunt nu kiezen welk type doel het betreft. In dit voorbeeld gaan we alleen in op het type ‘URL bestemming’. Dit betekent dat Google Analytics het aanroepen van een bepaalde URL gaat meten als behaald conversiedoel. Bijvoorbeeld een bedanktpagina na een bestelling, of na een inschrijving/ingevuld formulier. De andere types zijn ook goed om mee te experimenteren.

3: nu kunt u de URL van de bedanktpagina invullen die gemeten moet worden als conversie. Deze kunt u nagaan door bijvoorbeeld als test een formulier in te vullen op de website, of een testbestelling te doen. U heeft alleen het laatste gedeelte van de URL nodig. U kunt dus www.uwdomeinnaam.nl weglaten.

Twijfelt u of uw URL klopt? Google beschrijft exact waar u op moet letten (even naar beneden scrollen) of hoe u kunt nagaan of uw doel-URL klopt.

4: er zijn meerdere opties om een URl in te geven, naast de exacte URL. U kunt namelijk ook nog gebruik maken van de opties ‘kop zoeken’ of een ‘reguliere expressie’ gebruiken. Meer informatie over deze opties vindt u in dit artikel uit het Google Help Centrum. In dit voorbeeld gaan we in op ‘exact zoekwoord’.

5: er is de mogelijkheid om een zogenaamde doelwaarde in te stellen. Oftewel: wat is deze conversie waard? Bijvoorbeeld een lead of een inschrijving op de nieuwsbrief. Voor e-commerce websites is er de mogelijkheid specifieke informatie te verzamelen op detailniveau. Google legt in dit artikel uit hoe u dit kunt doen en welke voordelen dit heeft.

6: zoals genoemd is het mogelijk een trechter in te stellen die het conversieproces stapsgewijs inzichtelijk maakt. Zo kunt u afhaakmomenten bijhouden. Als u dit wilt gebruiken, vink de optie bij punt 6 dan aan.

7: om trechters in te stellen, geeft u per stap een URL in. Bijvoorbeeld bij een bestelproces in verschillende stappen:

/stap1 (dit is bijvoorbeeld het winkelmandje)
/stap2 (dit is bijvoorbeeld het invullen van gegevens)
/stap3 (dit is bijvoorbeeld de betaalpagina)

8: sla uw wijzigingen op. U heeft nu een conversiedoel ingesteld.

Resultaten bekijken

De conversiedoelen zijn niet met terugwerkende kracht in te stellen. U zult dus even geduld moeten hebben voordat u de resultaten kunt bekijken. U kunt dit doen door in het menu in Google Analytics te klikken op het item ‘conversies’. Nu kunt u de verschillende conversieresultaten bekijken en eventueel de bijbehorende trechters.

Het is natuurlijk mooi om te weten hoeveel conversies er zijn geweest op de website. Er is nog veel meer informatie beschikbaar die waardevol kan zijn om te bepalen wat u kunt optimaliseren om het rendement op uw website te verhogen. Binnenkort zullen we hier op in gaan in een nieuw artikel. Als u hier nu al meer vragen over heeft, dan kunt u gerust bellen of mailen voor meer informatie. Veel succes!

When the Social hits the Fan Google API account aanmaken