Facebook Timeline voor pages; what’s the difference?

Na de introductie van de nieuwe Timeline bij de persoonlijke pagina’s, volgen per 30 maart 2012 de pagina’s voor bedrijven en organisaties. Dat overkomt u nou altijd. Heeft u net een bedrijfspagina op Facebook aangemaakt, en bent u lekker aan het ‘socializen’ geslagen met uw fans op uw prikbord, veranderen ze de hele zaak. Daar zat u niet op te wachten! Of toch wel?

Paginabeheerders die hun pagina bekijken, zien bovenaan de pagina nu een duidelijke aankondiging staan van de nieuwe pagina’s. Als u als beheerder op die mooie blauwe knop klikt met “voorbeeld bekijken”, dan wordt uw pagina in een previewfunctie in de nieuwe Tijdlijn getoond. Maakt u zich geen zorgen, dit is alleen voor de beheerders te zien, uw fans zien gewoon uw “oude” fanpagina. U kunt dus rustig alle functies testen, uw profielfoto aanpassen, een coverfoto instellen en eventueel al uw apps aanpassen.

Facebook Timeline; een Tijdlijn voor pagina’s

De afgelopen tijd is Facebook begonnen met het uitrollen van de nieuwe Tijdlijn voor pagina’s. De primeur van de nieuwe pagina’s ging naar enkele grote internationale klanten van Facebook zoals Starbucks, Manchester United en Ford. Met deze klanten heeft Facebook de nieuwe Tijdlijn de afgelopen maanden getest. Op deze pagina’s kunt u de nieuwe functionaliteit dus al bewonderen, zoals hieronder op het voorbeeld van Coca Cola ook te zien is:

Wat is er veranderd?

Mooi gedaan door Coca-Cola, maar wat is er nu concreet veranderd? De meest in het oog springende verandering is de grote coverfoto die bovenaan de pagina is verschenen. Het vormt direct een mooie uitdaging om daar een goede foto voor te kiezen. Het liefste plaatst u een foto die symboliseert waar uw bedrijf voor staat. Doordat de foto zo vaak kan worden aangepast als u wilt, ligt hier een mooie kans. Een restaurant kan bijvoorbeeld seizoensgebonden items op de foto plaatsen om de pagina meer sfeer te geven. Terwijl een designer juist snel zijn of haar laatste creatieve werk prominent kan tonen.

Waar blijft mijn landingspagina?

In de nieuwe Timeline is het gedaan met de langwerpige profielfoto’s van 600 pixels, waarin u de bezoekers kon oproepen om uw Facebookpagina te liken. De profielfoto van uw fanpagina wordt aangepast naar hetzelfde formaat als die van uw persoonlijke profiel, namelijk een vierkante afbeelding van 180 bij 180 pixels. Eigenlijk is hij nu gelijk aan de miniatuurafbeelding die standaard naast uw berichten werd geplaatst. Meer dan uw logo valt er dus niet in de nieuwe profielfoto te plaatsen. Wat we inleveren aan ruimte bij de profielfoto, krijgen we echter met de omslagfoto driedubbel weer terug.

Een landingspagina waarin u uw bezoekers opriep om uw pagina te ‘liken’ is dus niet meer mogelijk. Bezoekers komen gewoon op uw Timeline terecht. U zult daar dus veel creatiever moeten worden om bezoekers naar fans te converteren. Op de Timline is het gelukkig wel mogelijk om berichten (zogenaamde statusupdates) te verankeren (of te wel te ‘pinnen’).  Gepinde berichten blijven maximaal 7 dagen bovenaan de Timeline staan. Deze berichten kunt u gebruiken om interactie met de bezoekers aan te gaan en hen te overtuigen om fan te worden.

Dit kunt u bijvoorbeeld doen door relevante vragen te stellen of met bezoekers de dialoog aan te gaan. Omdat de Timeline visueler is ingesteld dan de huidige Facebookpagina, is het aan te raden om meer gebruik te maken van foto’s en afbeeldingen in berichten. Daarnaast is het dus aan te raden om een zo aansprekend en origineel mogelijke coverfoto in te stellen.

Reclame in coverfoto niet toegestaan

Hoewel paginabeheerders vele nieuwe opties ter hun beschikking krijgen, laat Facebook geen overdreven ‘call to actions’ of grote promotionele coverfoto’s toe. Het is dus niet mogelijk om uw coverfoto als een alternatief voor uw landingspagina te gaan gebruiken. Uw coverfoto mag wel een groot logo of beeld bevatten, maar coverfoto’s als “Alleen vandaag 50% korting!” of “Kijk voor meer info op onze website” worden niet getolereerd. Dit is in strijd met de Facebook guidelines en Facebook mag/kan uw pagina vervolgens verwijderen.

Overzicht van de grootste veranderingen

Voordelen
De nieuwe coverfoto bedraagt 851 x 315 pixels. Dit is een prachtige manier om uw bedrijf direct visueel onder de aandacht te krijgen en de foto kan doorlopend worden aangepast. Daarnaast is het voor u mogelijk om statusupdates op de Timeline te pinnen (verankeren) zodat ze 7 dagen bovenaan blijven staan. Hierin kunt u dus ook gericht aandacht vragen voor bijvoorbeeld een applicatie of een gebeurtenis.
Goede webcare wordt nog belangrijker, maar ook interessanter. U kunt nu meer de dialoog aangaan met bezoekers, en daarnaast privéberichten sturen naar uw fans (en zij naar u). Verder is de beschikbare ruimte voor een statusupdate is groter geworden dan bij het oude prikbord. Tot slot krijgt storytelling een belangrijkere rol toegewezen.

Nadelen
In de coverfoto is het niet toegestaan om commerciële uitingen te plaatsen of om bezoekers op te roepen om uw pagina te ‘liken’. Er kan geen standaard landingstab meer worden ingesteld, iedereen landt nu op uw Timeline;
Wanneer u een applicatie of tabblad onder de aandacht wilt brengen zal u dit via een statusupdate in uw Timeline of via Facebook ad moeten aankondigen (wat overigens ook kansen met zich meebrengt). Tot slot staan de tabs nu in een dropdown menu aan de rechterzijkant onder de coverfoto.

Meer weten?

De komende periode zullen wij hier meer informatie plaatsen omtrent het aanmaken en invullen van een goede Facebook Timeline.  Facebook zelf publiceerde alvast een complete productgids om iedere paginabeheerder volledig op de hoogte te brengen van de belangrijkste wijzigingen. Daarnaast heeft Facebook een volledige webpagina gewijd aan het nieuwe design. Tot slot heeft Marketingfacts ook voor u alvast de voor- en nadelen overzichtelijk op een rijtje gezet.

Laat nieuwsbriefabonnees naar u toe komen met een aanmeldformulier Marketingfacts Stats Dashboard