Foursquare voor bedrijven

Foursquare is een populaire location-based service. Met Foursquare kan er met een smartphone online ingecheckt worden op een fysieke locatie. Met de speciale Foursquare App geeft iemand aan waar hij/zij zich op dat moment bevindt. Dit wordt naar wens gedeeld met het netwerk op Foursquare en/of doorgeplaatst naar social networks als Twitter of Facebook.

Met het inchecken kunnen gebruikers een locatie aanmaken. Dit kan een café, een winkel, een bedrijf of zelfs een kruispunt zijn. Bij bestaande locaties is bovendien inzichtelijk hoe vaak er is ingecheckt, wie het vaakst heeft ingecheckt en eventuele aanvullende informatie. Ook is het mogelijk foto’s toe te voegen.

Gebruikers van Foursquare kunnen per locatie tips achterlaten. Bijvoorbeeld: ‘Neem de uitsmijter, want die is hier heel goed’. Als een andere gebruiker incheckt, ziet deze de achtergelaten tip. Deze tips worden ook actief naar de gebruiker ‘gepusht’ in de vorm van een berichtje als de gebruiker op de locatie incheckt, of zelfs als hij/zij in de buurt is.

Bedrijven die een fysieke winkel hebben kunnen zien welke tips (positief  of negatief) er zijn over de winkel, welke producten gebruikers elkaar aanraden en wat gebruikers van de dienstverlening vinden.

Beloningssysteem

Naast het meekijken kan een bedrijf ook beloningen uitdelen. Foursquare kent Mayors, dit zijn gebruikers die het vaakst zijn ingecheckt. Bedrijven kunnen deze Mayors belonen met bijvoorbeeld een korting of een welkomstcadeau. Een aantal voorbeelden in Groningen:

  • Hampshire Hotel – Plaza Groningen beloont de mayor met een gratis drankje.
  • De boekhandel Selexyz geeft Foursquare gebruikers een gratis bestseller bij de tiende check-in.
  • Koffiezaak Kaldi biedt gebruikers 50% korting aan op een drankje na 3x inchecken.
  • Dinercafé Soestdijk beloont de mayor met een glas champagne en op zondag tussen 17.00u-19.00u een snack bij de borrel voor iedere inchecker.

Of Foursquare ook voor uw bedrijf een goede marketingtool is, hangt uiteraard af van uw doelgroep en doelstellingen. Het is in ieder geval een aanrader om eens te kijken of er al eens is ingecheckt op uw locatie en eventueel uw locatie te claimen.

Foursquare heeft alle mogelijkheden op een rijtje gezet op https://foursquare.com/business/venues.

(bron cijfers: Marketingfacts, augustus 2011)

Foursquare heeft wereldwijd meer dan 10 miljoen gebruikers. In Nederland zijn dat er 150.000

Hoe werkt Twitter? Waarom QR codes & shortlinks toepassen