Gebruik goede content als magneet

Dat content belangrijk is behoeft geen verdere uitleg. Content fungeert als aas. Wij geven content, u geeft ons aandacht, maar u krijgt er vaak wel reclame, banners en andere vormen van zogenoemde interruptiemarketing voor terug die u verleiden tot aankopen. Inmiddels zijn we in een ‘post-advertising age’ aangekomen, waarin het creëren van verdiende aandacht een steeds belangrijke rol inneemt boven gekochte aandacht.

Verdiende aandacht is te bereiken door middel van het inzetten van magnetic content. De creatie van magnetic content wordt steeds belangrijker dan interruptie marketing, het ongevraagd zenden van reclame. U wilt goede content die bezoekers als het ware aantrekt om massaal uw website te bezoeken. Maar wat is magnetic content nou precies?

Content die u meeneemt op reis…

Magnetic content is als een goed boek. Het gaat om kwalitatief goede content, content die op een natuurlijke manier de aandacht trekt van mensen door middel van een goed verhaal of een grap. Het moet de (potentiële) lezer aanspreken. Men zal zich hier dan vanzelf in gaan mengen en de pagina’s delen. Voorbeelden van goede content zijn: content die ons laat lachen, content die ons meeneemt op reis, content die ons eraan herinnert dat dromen uit kunnen komen, content die ons eraan herinnert dat er meer is, content die onze vermoedens bevestigt, etc. Dit zijn allemaal vormen van content die ons op welke manier dan ook helpen, ons leven makkelijker en leuker maken. Het is content met een toegevoegde waarde.

Content is the only marketing left

In 2008 schreeuwde niemand minder dan Seth Godin al “Content marketing is the only marketing left”. Eind 2012 lijkt hij dan eindelijk gelijk te krijgen. Content marketing wordt steeds meer omarmd door bedrijven en is langzaam maar zeker volwassen aan het worden. Het dringt tot steeds meer bedrijven door dat het daarbij om de klant draait en niet om de uitingen van het bedrijf zelf. Zorg dus dat de content geschreven is op basis van de behoefte van de klant of bezoeker. Geef antwoord op de vragen die de klant heeft. Zodoende creëert u content met toegevoegde waarde. Goed foto- en videomateriaal biedt ook toegevoegde waarde. Het is cliché, maar een video of foto zegt vaak meer dan duizend woorden. Maak hier dan ook gebruik van. Gebruik foto- en videomateriaal ondersteunend aan complexe content. Het is nou eenmaal toegankelijker om naar een goed filmpje te kijken dan een lang en complex stuk tekst te lezen. Daarnaast is YouTube wereldwijd een erg belangrijke zoekmachine. Een contentpagina voorzien van video zal dus aanzienlijk hoger gewaardeerd worden door Google.

Wat is uw verhaal?

De beste magnetic content begint met een sterk en aansprekend idee. Ieder merk, bedrijf of product heeft een verhaal. Probeer dit verhaal tastbaar te maken door middel van goede content. Dit creëert een dialoog en conversaties rondom de beleving die relevant zijn voor uw merk. Maak hiervoor vooral gebruik van uw dagelijkse ervaringen, omdat iedereen zich hiermee kan identificeren. Bedenk ook hoe u het verhaal en via welke kanalen wilt vertellen. Een veel gebruikte vorm binnen een magnetic content strategie is het transmediaal vertellen van het verhaal. Door het verhaal op verschillende manieren op verschillende kanalen/platformen terug te laten komen, ondersteunen de berichten elkaar en wordt er een heuse experience gecreëerd rondom uw merk, product of bedrijf.

Content voor de klant

De kracht zit hem dus in verdiende aandacht en die bereikt u door het creëren van goede en unieke content. Magnetic content is daar slechts een voorbeeld van. Er zijn nog tal van andere content strategieën te noemen. Essentieel is de toegevoegde waarde voor de klant. Wat wil de klant en hoe kan ik de klant daarbij helpen door middel van content? Blijf uzelf die vraag stellen, want als u de content creëert waar uw klanten behoefte aan hebben, weten ze u vanzelf te vinden! Neem contact op voor meer informatie over magnetic content.

Gebruik Bit.ly en leer alles over de kunst van het verkorten van URL’s Keywords bepalen voor zoekmachine optimalisatie