Google Adsense; het spel en de knikkers

Google AdSense biedt eigenaren van alle soorten websites een gratis manier om geld te verdienen door getargete advertenties van Google op hun website weer te geven. Google zou Google niet zijn als er niet een aantal regels zijn waaraan u zich als website eigenaar dient te houden. In dit artikel lichten wij een aantal van deze regels toe. Daarnaast krijgt u tips voor een betere implementatie van AdSense op uw website.

1. Denk aan uw bezoekers

Om meteen maar met de (open) deur in huis te vallen, is regel 1 vooral een basisregel. Want hoewel het natuurlijk erg interessant is om geld te verdienen door advertenties weer te geven op uw website, dient de site vooral het doel van uw bezoekers te behalen. Natuurlijk moet een advertentie opvallen, maar uw bezoeker is juist op zoek naar relevante informatie op uw website en wil daar niet al te veel moeite voor doen. Houd dus rekening met uw bezoekers. Pas als de getoonde informatie is wat men zoekt, en de advertenties sluiten daarbij aan, dan is men geneigd om op de getoonde advertenties te klikken.

In de voorbeelden hieronder is duidelijk het verschil te zien in opmaak. De eerste twee voorbeelden hebben zowel inhoud als advertenties boven de vouw. De bezoeker kan direct kijken of de gezochte informatie op deze website staat. Op de derde website worden alleen maar advertenties getoond. Hier is de bezoeker niet voor gekomen en zal deze website dus snel verlaten.

2. Hanteer duidelijke navigatie

Duidelijke navigatie is belangrijk voor uw bezoekers. Het is dan ook niet toegestaan om bijvoorbeeld uw menu op te bouwen op een manier waardoor het onduidelijk is of een link een advertentie betreft, of dat het daadwerkelijk een doorverwijzing is naar een andere pagina. Anders gezegd; het is niet toegestaan om bezoekers door middel van verwarring aan te moedigen om op advertenties te klikken. In het voorbeeld hierboven zijn de menu-items met ‘echte’ links op dezelfde manier opgemaakt als het advertentieblok met links en vlak onder de advertentie geplaatst. Omdat het onderscheid tussen de menu-items en de advertenties moeilijk te maken is, is deze implementatie in strijd met het programmabeleid van AdSense. Order de inhoud van uw website dus logisch en zorg ervoor dat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren op uw website. Op deze manier zorgt u ervoor dat ze vinden wat ze zoeken, en zijn ze eerder geneigd om uw website vaker te bezoeken.

3. Noem het beestje bij de naam

Advertenties zijn advertenties. Hoewel het verleidelijk kan zijn ze aan te merken als downloads, of op te maken alsof ze onderdeel zijn van het menu, moet u uitkijken met labels en kopteksten die uw bezoekers kunnen misleiden. Plaats daarom ook geen advertenties op posities waar zij deze kunnen verwarren met links voor menu’s, navigatie of downloads, maar geef ze een apart kader en maak voldoende duidelijk dat het om advertenties gaat. Neem het volgende advertentieblok daarbij als voorbeeld:

4. Kies een de ideale advertentielayout

Google stelt dat bredere advertentieformaten beter presteren dan langwerpige. Dit komt doordat de bredere formatie eenvoudiger te lezen zijn. Bezoekers nemen informatie op met meerdere woorden tegelijk. Door de bredere opmaak kunnen de advertenties gemakkelijker in één oogopslag worden gelezen. Terwijl bij smallere advertenties de lezer om de paar woorden naar de volgende regel moet gaan.

Als de advertentie goed is geplaatst, zult u zoals gezegd met een breed advertentieformaat meer inkomsten genereren. De meest effectieve formaten zijn volgens Google de grote rechthoek van 336×280, de middelgrote rechthoek van 300×250 en de brede skyscraper van 160×600. Hoewel deze formaten doorgaans het beste presteren, moet u uiteraard één of meerdere formaten gebruiken die het beste bij uw pagina’s passen. Naast het formaat is tot slot ook het uiterlijk van de advertenties aan te passen.

5. Doe de quiz en wordt expert!

Bovenstaande tips zijn slechts een begin om u wegwijs te maken in de wondere wereld van Google Adsense. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Google heeft in de ‘Adsense Academy’ een interactieve quiz ontwikkeld die u in staat stelt om uw kennis te testen.

Ongeachte of u Google Adsense al jarenlang gebruikt of dat u er vandaag nog mee wilt beginnen; er valt altijd wel iets te leren. Neem daarom eens een kijkje in de AdSense Academy of neem deel aan de quiz. Zo wordt u in een mum van tijd een echte AdSense-expert!

Content marketing en zoekmachine optimalisatie Is uw paginaopmaak doeltreffend?