Strategie
Past een chatfunctie bij jouw website?
Op steeds meer websites krijg je de mogelijkheid om contact op te nemen via...
Google kondigde in oktober aan alle gebruikers die ingelogd zijn op hun Google account alleen nog maar een beveiligde verbinding aan te bieden (SSL) bij het zoeken in de Google zoekmachine. Dit in het kader van privacy voor Google gebruikers. Echter, deze wijziging heeft consequenties voor de beschikbare statistieken in Google Analytics.
Door de aanpassing van Google zijn de zoekopdrachten van gebruikers die zijn ingelogd met hun Google account niet meer zichtbaar in Google Analytics. Deze worden nu weergegeven als (not provided). U zult waarschijnlijk al een toename van deze categorie bezoekers hebben opgemerkt. Google benoemt zelf dat het om een klein gedeelte van het totale bezoek zal gaan, zo’n 10%. Sommige site-eigenaren rapporteren echter percentages tot 35%.
Het is zeker zonde dat deze data niet meer beschikbaar is in Google Analytics. Het gaat echter alleen om de zoekopdrachten van deze bezoekers, de rest van hun data is wel beschikbaar. Zo kunt u nog steeds zien wat ze verder op uw site doen, welke pagina’s ze bezoeken en of ze ook converteren bijvoorbeeld. U kunt ook inzichtelijk maken op welke landingspagina’s deze groep bezoekers binnenkwamen. Zo heeft u aanwijzingen richting de zoekopdrachten die ze gebruikt zouden kunnen hebben.
De bescherming van de zoekopdrachten voor ingelogde gebruikers geldt overigens alleen voor de organische zoekopdrachten. Bij een klik op een Google Adwords advertentie, komt de zoekopdracht wel terug in Google Analytics.
Er ontstaat zeker een zwart gat in de data, maar er blijven nog veel gegevens over om toch analyses mee uit te voeren.
Helaas is er geen mogelijkheid de missende data toch te achterhalen. Deze worden door Google gemaskeerd en kunnen ook niet met andere statistiekpakketten worden uitgelezen. Er zijn echter wel alternatieven om goed keyword onderzoek te doen. Als u Google Adwords gebruikt, heeft u daar veel data verzameld ten aanzien van de prestaties van zoekopdrachten in relatie tot uw website. Daarnaast zijn er verschillende tools beschikbaar die inzicht geven in zoekgedrag:
De missende data is lastig, maar er blijft gelukkig nog genoeg ruimte om goed keywordonderzoek te doen en grondige analyses op de data van uw website los te laten.
Meer informatie is te vinden in het artikel "Waarom Google Analytics uw startpagina zou moeten zijn".
Strategie
Op steeds meer websites krijg je de mogelijkheid om contact op te nemen via...
Strategie
Wil jij weten welke websites de beste zijn van dit moment? En wil jij weten...
Strategie
Websites kennen we allemaal, maar voor autistische, dove, dyslectische,...
Strategie
Het zelf creëren en snel kunnen aanpassen van digitale content is inmiddels...
Strategie
Vanaf 25 mei 2018 wordt er strengere wet- en regelgeving van kracht rondom...
Strategie
Een jaarverslag maken is voor veel organisaties een stressvol proces. Door...
Strategie
We versturen zelf met regelmaat een digitale nieuwsbrief. Hier leren we veel...
Strategie
E-mail is een vreemd medium; e-mailprogramma's ontwikkelen langzaam, maar er...