Google Analytics & het (not provided) zwarte gat

Naar aanleiding van een reactie op mijn eerdere artikel “Waarom Google Analytics uw startpagina zou moeten zijn” geef ik in dit artikel uitleg over de wijziging die Google eind vorig jaar doorvoerde met consequenties voor de statistieken in Google Analytics.

Google kondigde in oktober aan alle gebruikers die ingelogd zijn op hun Google account alleen nog maar een beveiligde verbinding aan te bieden (SSL) bij het zoeken in de Google zoekmachine. Dit in het kader van privacy voor Google gebruikers. Echter, deze wijziging heeft consequenties voor de beschikbare statistieken in Google Analytics.

Zoekopdrachten niet meer zichtbaar

Door de aanpassing van Google zijn de zoekopdrachten van gebruikers die zijn ingelogd met hun Google account niet meer zichtbaar in Google Analytics. Deze worden nu weergegeven als (not provided). U zult waarschijnlijk al een toename van deze categorie bezoekers hebben opgemerkt. Google benoemt zelf dat het om een klein gedeelte van het totale bezoek zal gaan, zo’n 10%. Sommige site-eigenaren rapporteren echter percentages tot 35%.

Grote ramp?

Het is zeker zonde dat deze data niet meer beschikbaar is in Google Analytics. Het gaat echter alleen om de zoekopdrachten van deze bezoekers, de rest van hun data is wel beschikbaar. Zo kunt u nog steeds zien wat ze verder op uw site doen, welke pagina’s ze bezoeken en of ze ook converteren bijvoorbeeld. U kunt ook inzichtelijk maken op welke landingspagina’s deze groep bezoekers binnenkwamen. Zo heeft u aanwijzingen richting de zoekopdrachten die ze gebruikt zouden kunnen hebben.

De bescherming van de zoekopdrachten voor ingelogde gebruikers geldt overigens alleen voor de organische zoekopdrachten. Bij een klik op een Google Adwords advertentie, komt de zoekopdracht wel terug in Google Analytics.

Er ontstaat zeker een zwart gat in de data, maar er blijven nog veel gegevens over om toch analyses mee uit te voeren.

Alternatieven

Helaas is er geen mogelijkheid de missende data toch te achterhalen. Deze worden door Google gemaskeerd en kunnen ook niet met andere statistiekpakketten worden uitgelezen. Er zijn echter wel alternatieven om goed keyword onderzoek te doen. Als u Google Adwords gebruikt, heeft u daar veel data verzameld ten aanzien van de prestaties van zoekopdrachten in relatie tot uw website. Daarnaast zijn er verschillende tools beschikbaar die inzicht geven in zoekgedrag:

  • Google Webmaster Toolkit geeft inzicht in de impressies van pagina’s van uw website, gekoppeld aan zoektermen. (voor veel klanten hebben we hier reeds een account aangemaakt, neem gerust even contact op om dit te checken support@iwink.nl)
  • Het Google Adwords Hulpprogramma geeft informatie over zoekvolume en de mate van concurrentie op zoektermen.
  • Google Insight for Search geeft inzicht in trends, geografische spreiding en populariteit van zoekopdrachten.

De missende data is lastig, maar er blijft gelukkig nog genoeg ruimte om goed keywordonderzoek te doen en grondige analyses op de data van uw website los te laten.

Meer informatie is te vinden in het artikel "Waarom Google Analytics uw startpagina zou moeten zijn".

Facebook Insights pas beschikbaar bij 30 ‘likes’ Laat nieuwsbriefabonnees naar u toe komen met een aanmeldformulier