Het effectief vullen van een nieuwe website

Het laten bouwen van een nieuwe website is altijd een spannend proces. Zelf aan de slag gaan met uw nieuwe website is nog veel spannender.

Misschien is dit helemaal nieuw voor u en weet u niet zo goed waar u moet beginnen. Dit artikel biedt u enkele praktische handvatten om zelf aan de slag te gaan. Om u een handje te helpen, kunt u een handig schrijfplan downloaden om te gebruiken bij het vullen van uw website.

Het vullen van een website is heel breed en gaat verder dan alleen teksten schrijven en plaatsen. Onder het ‘vullen’ van een website verstaan we bijvoorbeeld ook het plaatsen van beeldmateriaal. Foto’s, illustraties, zogenaamde infographics, maar ook video’s. Het plaatsen van links naar gerelateerde content, contactformulieren, audiobestanden en ook whitepapers zijn vormen van content. Al deze vormen van content moeten een relevante plek krijgen binnen een website.

Schrijven voor de doelgroep(en)

Ga na voor wie de teksten worden geschreven. Probeer een zo helder mogelijk beeld te vormen van uw doelgroepen. Het is belangrijk dat u uw doelgroepen weet te raken met uw content. Vervolgens kunt u uw doelgroepen aan uw merk, bedrijf of product gaan binden met leuke relevante content.

Voorzien in informatiebehoefte van uw doelgroep(en)

Probeer de behoeften en knelpunten van uw doelgroepen helder te krijgen. Probeer de teksten zo te schrijven dat ze inspelen op de behoeften van uw doelgroepen. Zorg ervoor dat de teksten niet te lang worden. Mensen zijn op zoek naar informatie, dus schrijf teksten kort en krachtig, maar vergeet niet dat de teksten nog altijd prettig leesbaar moeten zijn

Tips voor het inrichten en vullen van de website

Bij het vullen van uw website zijn er een paar dingen waar u zeker rekening mee moet houden. Hieronder lichten we enkele praktische aandachtspunten uit.

Duidelijke structuur

Denk om een duidelijke structuur van uw website. U wilt tenslotte dat uw (potentiële) klanten snel de content vinden die ze zoeken. Zorg voor een duidelijk hoofdmenu en probeer het logisch in te delen. Daarnaast is een duidelijke home knop belangrijk. Zorg ook voor een logische plek voor contactgegevens op uw website. Algemene voorwaarden, privacy statement en een sitemap worden normaliter in de footer geplaatst.

Teksten

Naast de structuur van uw website, is ook een goede paginastructuur belangrijk. Zoals gezegd kunt u beter geen hele lange teksten schrijven. Beperk de tekst zo veel mogelijk tot de kern. Mensen willen snel de info die ze zoeken. Voorzie teksten op pagina’s van duidelijke titels < h1 >. Schrijf in alinea’s die wederom worden voorzien van duidelijke tussenkoppen, zogenaamde headings < h2 > en < h3 >. Laat de teksten nalezen door verschillende mensen. Iedere pagina dient een duidelijk doel te hebben, bijvoorbeeld een actie zoals het boeken van een hotelkamer, het bestellen van een brochure of het inschrijven voor de nieuwsbrief.

Metateksten

Denk ook om de metateksten. Deze niet zichtbare teksten zijn niet minder belangrijk dan de content op uw pagina’s. De teksten zijn er namelijk voor zoekmachines zoals Google. Metateksten komen wel terug in de zoekresultaten. Een goede metatekst bevat een goede ‘title’ en een zorgvuldig geschreven meta omschrijving die vaak voorzien is van een call-to-action om de bezoeker te activeren. De ideale lengte van de meta omschrijving ligt tussen de 130 en 160 karakters. Zorg ervoor dat de title niet langer is dan 70 karakters, anders zal deze afgekapt worden.

Links

Door op uw website te linken naar andere, relevante artikelen, kunt u uw bezoeker attenderen op andere content die voor hem of haar ook interessant kan zijn.

Het oog wil ook wat

Content marketing beperkt zich niet alleen tot tekst. Beeldmateriaal is minstens zo belangrijk. Kies daarom zorgvuldig uw beeldmateriaal. Het is cliché, maar een goede foto of video is veel effectiever dan een stuk tekst. Vooral bij ingewikkelde onderwerpen kan een illustratie of filmpje verhelderend werken. Probeer zo veel mogelijk gebruik te maken van eigen beeldmateriaal. Indien dit niet (voldoende) aanwezig is kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van stockfoto’s. Wat dit zijn en waar u op moet letten, leest u in het artikel ‘Het belang van goede foto’s en afbeeldingen’. U kunt foto’s eventueel voorzien van een bijschrift. Op deze manier kunt u foto’s toelichten. Ook belangrijk is de naam die u uw foto’s meegeeft en de alt-tekst. De alt-tekst is zichtbaar wanneer iemand met de muis op de foto gaat staan.

Social media

Content marketing en social media gaan hand in hand. Ze versterken elkaar. Zorg er dus voor dat uw content deelbaar is via sociale netwerken. Op deze manier kunt u nog meer bereik genereren. Als bezoekers de content relevant en waardevol vinden, willen ze die delen.

Formulieren

Wilt u gebruik maken van formulieren op uw website? En zo ja, welke formulieren? Veel websites maken gebruik van een contactformulier of een aanmeldingsformulier voor de nieuwsbrief. Bedenk wel naar welke afdeling het formulier moet verwijzen binnen uw bedrijf. Ga ook na welke informatie u allemaal vraagt in zo’n formulier. Alleen naam en e-mailadres of wilt u meer gegevens ontvangen? Dit kan wel de drempel verhogen voor uw bezoeker om zijn gegevens achter te laten. Stuurt u de bezoeker ook een bevestigingsmail?
U kunt ook een whitepaper aanbieden aan uw bezoekers nadat ze hun gegevens hebben achtergelaten.

Wat is uw verhaal?

Als u uw website eenmaal hebt gevuld, begint het pas echt. Bezoekers en zoekmachines hebben met regelmaat behoefte aan nieuwe relevante content. Ieder bedrijf heeft een verhaal en ieder bedrijf maakt dingen mee. Schrijf dit op. Maak er nieuwsberichten van, blogposts, leg gebeurtenissen vast door middel van foto’s of video’s en voeg deze toe aan het nieuwsbericht of het blog. Maak een content kalender waarmee u het overzicht kunt behouden over al uw uitingen.

Schrijfplan

Om u een handje te helpen bij het schrijven van teksten en het vullen van uw website, hebben we een schrijfplan ontwikkeld. Dit schrijfplan biedt handvatten hoe u het beste content kunt schrijven voor uw website. Waar moet u allemaal aan denken als u een nieuwe pagina aanmaakt op uw website? Het schrijfplan is opgedeeld in 5 handige pijlers van strategie tot advies en training. Download het schrijfplan voor het effectief vullen van uw website.

Advies over effectieve content?

Het vullen van een website wordt vaak onderschat. Dit is echter een zorgvuldig proces en kost vaak veel tijd. Meer tijd dan mensen vaak denken. Daarentegen levert het ook veel op. Wilt u meer weten over een effectieve content strategie? Wij kunnen u hierin adviseren, meedenken over een content strategie en zelfs ondersteunen in het uitvoeren. Neem contact op.

10 Essentiële checks voor het lanceren van uw website Makkelijk en snel tickets verkopen via Facebook