Hoe bouw je een top notch corporate website?

Wil jij weten welke websites de beste zijn van dit moment? En wil jij weten hoe jij ook zo'n uitmuntende website bouwt?

In dit artikel worden de meest effectieve corporate websites gepresenteerd. Verder lees je waarom juist deze websites innovatief zijn en geven we je praktische tips om ook aan de slag te gaan. 

Uit onderzoek blijkt dat de meest succesvolle websites regelmatig een vernieuwing of redesign ondergaan. Blijven vernieuwen en innoveren op het web is dus zeker van belang. 

Maar is mijn website dan nooit af? 

De wensen van je doelgroep veranderen constant. De doelgroep wil op je website bij de hand genomen worden, zich aangesproken blijven voelen en bovenal snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Hoe je zo'n top notch corporate website bouwt? 

Zorg voor balans

Bij transportgigant Maersk zien we een goede balans tussen haar dienstverlening en de sfeer van het marketingverhaal. Een voorbeeld hiervan is dat er aandacht wordt besteed aan de beleving. Dit zie je terug in de sfeerfoto bij binnenkomst. Daarnaast vind je op de website ook feiten en cijfers in: Het jaar in een review met daarin de CEO aan het woord. Dit onderdeel is juist gericht op de dienstverlening van Maersk. Ook Siemens past deze strategie toe.

Iedereen aanspreken met dezelfde pagina lijkt moeilijk. Toch kan het! Hoe? Met het "Sex and the city"-model waarover we eerder schreven.

De beleving in de sfeerfoto
De beleving in de sfeerfoto
Do you want to know more? Ask a question
Do you want to know more? Ask a question

Vervang het advies van een vriend?

ENI heeft een dynamische zoekmachine waaraan je vragen kunt stellen. Deze voorgeconfigureerde vragen verschijnen meteen wanneer je begint met typen. Zoeken door het intypen van een vraag is bezig met een opmars. Volgens Google zullen we dit de komende tijd steeds vaker zien. Ook gaan we steeds meer persoonlijke woorden gebruiken in onze zoekopdracht zoals: "mij", "mijn" en "ik". 

Begin een goed gesprek

ASR zorgt voor een goed gesprek, middels een chatbot. Zij stellen een vraag aan de bezoeker met een voorgeprogrammeerde chat en op basis daarvan kan de bezoeker een antwoord geven, waarna er een vervolgvraag komt. Wanneer het chatbot er niet uitkomt, wordt er een persoonlijke adviesgesprek aangeraden. Ze nemen de bezoeker bij de hand en lopen hierdoor voorop met deze innovatie. Wil jij ook in gesprek met je doelgroep? En wil je meer weten over de chat en onze mogelijkheden? 

Benieuwd naar de kenmerken van een goede corporate website?

De experts van Bowen Craggs hebben de kenmerken voor op een rijtje gezet:

  • De constructie van de website; hoe houdbaar is de techniek achter de website? 
  • De manier van benadering: komt de boodschap over op de doelgroep?
  • De mogelijkheden tot contact; is het makkelijk contact op te nemen met de desbetreffende partij? 
  • Benadering stakeholders; hoe worden potentiële investeerders, media, werkzoekenden, consumenten en de maatschappij in het algemeen benaderd? 

 

 

Begin met vertellen en stop met zenden

Op de website van Microsoft is er nog maar een kleine “About us” sectie en word je voor meer informatie doorverwezen naar de deel-websites. HSBC heeft een groot deel van de informatie in downloadbare PDF’s gepresenteerd. Wil je hier mee aan de slag? Bekijk dan per pagina of de informatie relevant is voor alle type bezoekers.

Daarnaast: houd de informatie die je móet vertellen zo overzichtelijk en georganiseerd mogelijk, bijvoorbeeld door interactie of een korte film te plaatsen. Zo breng je onderdelen tot leven. 

Voelt het als een warm bad?

Op de corporate website zie je steeds meer een aparte omgeving voor de potientiële nieuwe werknemer, omdat deze doelgroep meestal anders is dan de doelgroep die je wilt bereiken voor je "business". Laat de doelgroep sfeer proeven en laat zien waar ze mogelijk komen te werken

Ikea speelt in met geografische marketing
Ikea speelt in met geografische marketing

Speel met geografische marketing

Ikea maakt handig gebruik van geografische marketing. Als je naar de wereldwijde IKEA-website gaat, probeert IKEA je op basis van je locatie door te verwijzen naar de juiste landenwebsite. Wanneer je in Nederland bent, wordt er gevraagd of je naar ikea.nl wilt. Ook wordt er een optie gegeven om een andere land te kiezen. Een technologie die erg gebruiksvriendelijk is, en tegelijkertijd ook erg vooruitstrevend. Je kunt op deze manier namelijk beter marketen op de regio. Dit is heel duidelijk te zien bij bijvoorbeeld ikea.nl en ikea.de.  Wil jij ook weten hoe wij een landenwebsite bouwen?

Vind wat je zoekt in één oogopslag

Bij binnenkomst op de Rabobankwebsite heb je meteen vier toptaken. Zo vinden de meeste bezoekers in één oogopslag waar ze naar op zoek zijn. Je kan kiezen tussen betalen, verzekeren, beleggen of informatie over een hypotheek.

Wat zijn jouw toptaken? Bepaal daarvoor eerst goed het doel van je website. Daarna definiëer je je doelgroepen en vervolgens kijk je naar de meest bezochte webpagina's van de website.

 

 

 

In één oogopslag zien wat je zoekt
In één oogopslag zien wat je zoekt

Wil je nu zelf aan de slag? Neem gerust contact op met een van ons:

Hanna de Jong

Branche-specialist Corporate 

Wij hebben meer dan 15 jaar ervaring in het ontwikkelen van corporate websites. We hebben er zelfs prijzen mee gewonnen. Je leest meer over digitale communicatie voor corporates op onze speciale sectorpagina.

Hoe voldoe je aan de AVG als je een contactformulier hebt? Waar je privacystatement volgens de AVG aan moet voldoen