Is uw paginaopmaak doeltreffend?

In het vorige artikel 'Het effectief vullen van uw website' gingen we in op teksten en hoe u die toespitst op uw doelgroepen. In dit artikel gaan we een stapje verder en vertellen we hoe u uw pagina’s effectief opmaakt zodat het doel van de pagina en het doel van de tekst nog beter tot hun recht komen. 

Paginaopmaak

Paginaopmaak wordt ook wel lay-out genoemd. Dit is het inrichten van een pagina zodat de leesbaarheid en het gebruik ervan optimaal worden weergegeven. Het doel van de pagina komt hierdoor ook het beste tot zijn recht. De eerste indruk van een website of een webpagina is erg belangrijk. Binnen enkele seconden bepalen bezoekers of de pagina de moeite waard is om verder te bekijken. De paginaopmaak speelt dus een essentiële rol bij het succes van de website.

F-patroon & diagonale lijn

Uit onderzoek van Jakob Nielsen, een bekend usability expert, blijkt dat webpagina’s vaak in een F-patroon worden gelezen. De bovenkant van de pagina wordt over de gehele breedte gelezen en het content gedeelte aan de linkerkant van de pagina. Naast het F-partoon wordt ook de diagonale lijn vaak gehanteerd. Als u een diagonale lijn trekt van rechtsboven naar linksonder, dan wordt alles aan de linkerkant van de lijn beter bekeken dan aan de rechterkant. Dit komt vrijwel overeen met de stelling van het F-patroon.

Webstandaarden

Op basis hiervan zijn enkele webstandaarden ontwikkeld voor de opmaak van een pagina. De belangrijkste informatie voor een bezoeker bevindt zich in het bovenste deel van de website. Denk aan het logo, een zoekveld, contactgegevens en in sommige gevallen verschillende taalversies van een website zoals te zien is in onderstaand voorbeeld van SER Noord-Nederland.

Nu u weet dat bezoekers uw website in de vorm van een F bekijken of middels een diagonale lijn, kunt u uw content hierop gaan aanpassen. Kirra werkt met flexpagina’s. Hiermee kunt u de structuur van de content aanpassen op basis van de doelgroep waarvoor de content bedoeld is. Waar plaatst u welke tekst, afbeeldingen en wat is een logische plek voor een inschrijfformulier voor uw nieuwsbrief? Het F-patroon en de diagonale lijn kunnen u hierbij helpen.

Toepassing tekstuele content

Belangrijk is het onderwerp van de pagina. Samen met het hoofdmenu en de header valt dit het eerste op. Vervolgens kijken bezoekers naar de inleiding. Een effectieve inleiding bevat de belangrijkste ‘learnings’ van de pagina en moet de bezoeker verleiden de rest van het artikel of de pagina te lezen. De bezoeker zal eerst de headings < h2 >, < h3 > etc. (tussenkoppen) scannen. Ook deze headings moeten dus relevante keywords bevatten die de bezoeker nog meer verleiden om ook de alinea’s te lezen. Dit is tevens goed voor zoekmachineoptimalisatie. Meer over zoekmachineoptimalisatie

Een effectieve inleiding bevat de belangrijkste ‘learnings’ van de pagina en moet de bezoeker verleiden de rest van het artikel of de pagina te lezen.

Aandacht met visuele content

Het gebruik van visuele content zoals foto’s en illustraties naast tekst maakt de pagina een stuk aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker. Het verduidelijkt tekst en u kunt door middel van afbeeldingen ook de aandacht trekken van uw bezoeker naar een locatie die in eerste instantie misschien iets minder opvalt. Berichten met visuele content worden beter en vaker bekeken dan berichten zonder beeld. Rechts ziet u een voorbeeld van een infographic van Gasunie die iets verder naar beneden is geplaatst op de website en bezoeker als het ware verleidt om meer van de pagina te bekijken.

Heatmaps en eyetracking onderzoek

Wilt u weten of uw paginaopmaak effectief is en of mensen wel op die aanbieding in de rechterkolom klikken? Met Kirra Analytics is het mogelijk om heatmaps te maken van uw pagina’s. Op deze manier kunt u precies zien waar uw bezoekers op klikken en hoe vaak. Hoe roder de vlek, hoe vaker mensen daar klikken. Wordt de vlek wit, dan wordt daar het allermeest op geklikt. Het laten uitvoeren van een eyetracking onderzoek is ook een mogelijkheid, al is dit wel een heel kostbaar onderzoek. Bij een eyetracking onderzoek wordt er door een camera vastgelegd waar de bezoeker op de website naar kijkt en wordt ook de kijkroute vastgelegd.

Links ziet u een voorbeeld van een heatmap die is gemaakt van de bovenste helft van de homepage van iWink. Hier kunt u duidelijk zien wat interessante content is om op te klikken. U ziet ook op welke content weinig of niet wordt geklikt. Misschien kunt u eens testen of het verplaatsen van deze content meer kliks oplevert.

Interaction design en advies

Bij iWink hechten we altijd grote waarde aan de opmaak van een pagina. In het ontwerpproces doen we dit al door middel van het ontwikkelen van een interaction design, ook wel klikmodel genoemd. Dit wordt ook toegepast in het geval van redesigns. Benieuwd of uw opmaak nog effectief is? We adviseren u graag over uw website opmaak. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Google Adsense; het spel en de knikkers De essentie van content marketing