Keywords effectief gebruiken

Wanneer u zorgvuldig uw zoekwoorden heeft gekozen is het tijd om ze toe te passen. Relevantie is hier erg belangrijk. Zoekmachines doen er namelijk alles aan om gebruikers relevante zoekresultaten te bieden. Uw website zal alleen getoond worden als de content op uw website relevant is voor de zoektermen die de gebruiker heeft ingegeven in de zoekmachine.

Werken met keywords in Kirra

In Kirra kunt u heel eenvoudig een pagina aanmaken. Bij iedere pagina die u aanmaakt kunt u in de eigenschappen van de pagina bepaalde informatie toevoegen. Hieronder vind u een overzicht van de verschillende elementen die aandacht verdienen en waar uw gekozen zoektermen zeker terug moeten komen.

Titel, en titel voor SEO

Zoekmachines hangen relatief veel gewicht aan de titel van een pagina. Neem dus altijd de belangrijkste zoekwoorden op in de titel van de pagina. Daarnaast kunt u ook een titel voor SEO doeleinden ingeven. De titel van de pagina is gekoppeld aan het hoofdmenu en hierdoor is het soms niet mogelijk om alle zoekwoorden hierin op te nemen. Daarvoor is er de titel voor SEO. Met deze extra optie kunt u toch de meest zoekmachinevriendelijke titel kiezen.

Beschrijvende URL

In Kirra wordt er automatisch een URL gemaakt op basis van de door u gekozen titel. Soms kan het echter handig zijn om extra zoekwoorden op te nemen in de URL. U kunt de URL aanpassen. Hiervoor gaat u naar de eigenschappen van de betreffende pagina en past u de ‘bestandsnaam’ aan. Hiermee is de URL gewijzigd en de titel blijft nog steeds ongewijzigd.

Titel van de alinea

Vervolgens is het belangrijk dat de titels van de introductietekst en verschillende alinea’s worden ingevuld. Wanneer u dit niet doet, kan dit gevolgen hebben voor de technische basis van de website. En dat beïnvloedt de vindbaarheid weer.

Een webpagina is altijd opgebouwd uit zogenaamde headings (koppen). Het is van belang dat deze koppen ingevuld worden en ook nog in de juiste volgorde, dus eerst een h1, dan een h2 en vervolgens een h3. De titel van een pagina is standaard een h1. De titels van de introductietekst en de verschillende alinea’s vormen vervolgende de lagere headings. Een alineatitel krijgt meer gewicht van zoekmachines. We raden daarom altijd aan om sowieso 1 alineatitel in te vullen. Hierdoor blijft de structuur kloppen en dat is belangrijk voor uw vindbaarheid.

Gebruik ook hier relevante zoekwoorden. In het ideale geval komen de belangrijkste zoekwoorden terug in zowel titel, url, titels van de introductietekst/alinea’s en de broodtekst.

Meta description

Het invullen van de meta description is erg belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina of website. Het zijn de kleine lettertjes van je pagina. Eigenlijk heb je geen zin om dit allemaal in te vullen. Doe je dit wel, dan zul je hiervoor gegarandeerd worden beloond met extra bezoeken, mits je het goed doet. Daarom hieronder enkele tips voor het invullen van de meta description.

Zoekwoorden invullen

Onder de tab ‘eigenschappen’ van een pagina kun je voor elke pagina zoekwoorden ingeven. Het draagt niet bij aan de vindbaarheid.

Omschrijving invullen

Onder de tab ‘eigenschappen’ van een pagina vindt u het veld ‘omschrijving’. Dit is een erg belangrijk veld om in te vullen. Hiervoor geldt dat het een zo goed mogelijke omschrijving moet geven van wat de gebruiker op de pagina kan vinden of doen. Zorg er tevens voor dat deze omschrijving per pagina uniek is.

Het invullen van deze omschrijvingen werkt niet rechtsreeks door in uw positie in zoekmachines. Echter, deze omschrijving wordt vaak gebruikt in de resultaten.

Interne links

Gebruik beschrijvende woorden in interne links. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘klik hier’, maar ‘bekijk onze webproducten’ of ‘neem contact op met iWink’. Google volgt deze links en kan dan aan de beschrijving zien waar de pagina over zou moeten gaan. Kies dus ook in uw links belangrijke zoekwoorden.

Lees meer over relevante content voor zoekmachine optimalisatie.

Keywords bepalen voor zoekmachine optimalisatie Linkbuilding voor meer traffic