Laat nieuwsbriefabonnees naar u toe komen met een aanmeldformulier

Daar zit u dan met uw verse nieuwsbrief. Aantrekkelijke artikelen erin met links naar uw website. Geïnvesteerd in een maatwerktemplate die naadloos aansluit bij uw huisstijl. Alles staat klaar voor een nieuwe e-mailcampagne. U heeft alvast uw collega’s, familie en vrienden toegevoegd aan het adressenbestand, en dat is een leuk begin, maar geen doelgroep om rijk van te worden. Nee, wat u nodig heeft zijn potentiële klanten. Mensen die moeten weten van uw producten en diensten. In dit artikel leg ik uit hoe we deze mensen in een adreslijst kunnen krijgen.

Er zijn verschillende manieren om aanmeldingen voor een nieuwsbrief te verzamelen. De meest voor de hand liggende is een nieuwsbriefaanmeldformulier op uw website. Dat hoeft niet noodzakelijk op uw normale website te zijn, zo heeft Fontana Bad Nieuweschans een computer in de lobby staan, waar alleen een nieuwsbriefaanmeldformulier op te zien is. Heel handig, want na een aanmelding springt hij automatisch terug naar het formulier. Dat principe kunt u natuurlijk ook inzetten op een beurs, expositie, of in een wachtruimte.

Voor dit artikel zal ik het eerst houden bij een standaard nieuwsbriefaanmeldformulier, maar het principe is hetzelfde. Ook hiervoor verwijs ik nog even naar Fontana, want een standaard aanmeldformulier is daar ook te vinden aan de rechterzijde van de pagina. Let u daarbij ook vooral op de aandacht die gevestigd wordt door de roze badge met “Winkans” en de grote blauwe knop. Dit formulier heeft een rechtstreekse koppeling met de iMailingtool. Iedere aanmelding wordt direct in de iMailingtool gezet, in de adreslijst “Aanmeldingen via fontana.nl”. Op deze manier kunnen ze traceren hoe vaak het formulier wordt ingevuld.

Direct na het invullen van het formulier krijgt de bezoeker een mailtje met een bevestigingslink. De iMailingtool regelt verder de aan- en afmeldingen van de adreslijst. Dit formulier werkt dus zonder tussenkomst van Fontana.

Dit formulier heeft in vier maanden tijd zo’n 800 nieuwe abonnees binnen gehaald. Dat zijn 800 mensen die op de bevestigingslink in de e-mail hebben geklikt. Het gaat uitsluitend om actieve adressen, dus hier zijn de afmeldingen al van af gehaald.

Goed, het werkt dus. Maar hoe past u dat nu toe op uw website? Dat kan op twee manieren: u kunt het zelf doen, of u laat ons het doen. Het is een beetje afhankelijk van uw wensen. Als u het zelf wilt doen, raad ik u aan daar een speciale adreslijst voor te maken in de iMailingtool. Dat kunt u doen door bovenaan op de knop “Nieuwe adreslijst” te klikken. Na het aanmaken van de nieuwe adreslijst klikt u op de knop “Ga naar de adreslijst”, alwaar u een knop “Voorbeeld HTML” vindt in de grijze horizontale balk. U kunt het formulier nog naar uw wensen aanpassen, waarna u klikt op de groene knop “Code kopiëren”. De HTML-code die hier uit rolt, kunt u in uw eigen website plakken.

U zult zien dat als u het zelf doet, de opmaak soms wat te wensen over laat. Wilt u zo’n mooi formulier als Fontana, dan lukt dat niet op deze manier. U kunt ons dan beter laten kijken naar een oplossing die aansluit bij uw website. Het realiseren van zo’n formulier kost ons meestal een halfuur tot een uur werk. Uiteraard mag u altijd bellen (050 210 1202) of e-mailen voor vragen.

Google Analytics & het (not provided) zwarte gat Facebook Timeline voor pages; what’s the difference?