Onder de vouw? Scrollen maar!

‘Onder de vouw.’ Daarmee duiden we het gedeelte van de website aan dat niet direct zichtbaar is op het scherm bij het openen van de pagina. Back in the days was het advies altijd om de belangrijkste content ‘boven de vouw’ te plaatsen. Bezoekers zouden anders misschien informatie over het hoofd zien. Inmiddels denken we hier heel anders over…

Tegenwoordig scrollen gebruikers aantoonbaar naar beneden. Zolang het maar duidelijk is dat er ‘meer te halen valt’ onderaan de pagina, zijn gebruikers heel welwillend om ook daar een kijkje te nemen. En dit is goed nieuws, want betekent dat er veel meer content op één pagina kan. Hierbij is de opbouw van de pagina wel van belang. Zie ook dit mooie voorbeeld die mooi illustreert dat scrollen werkt: Life below 600px.

We raden het gebruik van lange pagina’s inmiddels juist aan en kunnen met de verschillende meetsoftware (zoals iScan of Google Analytics) zien of er inderdaad ook onder de vouw geklikt wordt. Lees ook het blogartikel over footers.

Een ander mooi voorbeeld komt van Nike.

Maak je site sociaal met Facebook Plugins MDMI case: website Fontana Bad Nieuweschans.