Responsive design: uw nieuwsbrief klaarstomen voor mobiele apparaten

Een nieuwsbrief is een goede manier om relatief goedkoop de bestaande contacten met uw klanten te onderhouden, vertrouwen op te bouwen en nieuwe contacten aan te boren. Maar als uw nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven of lastig te lezen is, is de kans groot dat klanten afhaken. Een responsive mailing biedt de oplossing. Maar hoe werkt het precies?

Nieuwsbrieven 'verbinden'

Om te beginnen biedt een nieuwsbrief veel voordelen, responsive of niet, het is het middel bij uitstek om ervoor te zorgen dat uw merk of organisatie on top of mind blijft. Zorg er wel voor dat de hoeveelheid nieuwsbrieven die u verstuurt aansluit bij de behoefte van uw klant. Om dit juist in te schatten kunt u de klant natuurlijk ook zelf de frequentie te laten kiezen.

Een groot pluspunt is dat de cookiewet niets zegt over het analyseren en lezen van nieuwsbrieven. Vooralsnog kunt u dus per ontvanger heel goed zien wanneer de mailing is gelezen en op welke links er zijn geklikt. Hierdoor is het mogelijk om ontvangers verder te segmenteren en kunt u op maat gemaakte mailings verzenden die nóg beter converteren.

Top of mind? Een voorbeeld..

Uw neefje is jarig en u koopt online een cadeau bij een webshop met kindercadeaus . Automatisch ontvangt u nu de driemaandelijkse nieuwsbrief van deze webshop, die u overigens nooit opent om te lezen. Ze onthouden de data wel. Slim, want precies een jaar na uw aankoop ontvangt u een extra e-mail. Omdat ze precies op de juiste momenten e-mails versturen, zijn ze on top of mind en is de kans groot dat u weer een cadeau voor uw neefje bestelt bij dezelfde webshop.

De mobiele opmars

Een ‘gewone’ mailing scoort allang geen 100 punten meer. Technische ontwikkelingen hebben de manier waarop we met online communicatie omgaan enorm veranderd. We swipen en appen er massaal op los. Een smartphone is niet meer weg te denken. Steeds meer gebruiken we onze telefoon voor informatieverzameling, dus neemt ook het aantal e-mails dat op een mobiel apparaat wordt gelezen fors toe. Reden genoeg dus om mailings voor mobiele apparaten te optimaliseren.

In het voorbeeld hiernaast is reponsive design toegepast om een nieuwsbrief optimaal leesbaar te krijgen op een iPad en smartphone. Zoals u ziet in dit voorbeeld, gaat er niets van de functionaliteit of content verloren.

De cijfers: 35% van alle e-mails wordt gelezen op een smartphone. Dat percentage stijgt nog steeds.

Bron: Marketingfacts

Responsive mail. Wat is het precies?

Responsive komt er op neer dat het ontwerp passend gemaakt wordt voor de breedte van alle (mobiele) apparaten. Bij een responsive design zal het ontwerp zich dus automatisch aanpassen aan het schermformaat. Ontvangers hoeven niet langer in te zoomen of horizontaal te scrollen.

Waar in het verleden nieuwsbrieven bijna uit complete webpagina’s bestonden (met een midden-, rechter- en linkerkolom), is het nu de kunst om de nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk op te zetten. Omdat de focus minder ligt op opzet, krijgt de inhoud meer aandacht. Het deel waar het uiteindelijk om gaat. De lezer wordt niet afgeleid, en dat is ook precies de bedoeling. Onderzoek heeft uitgewezen dat responsive nieuwsbrieven beter worden gelezen en bovendien een hogere conversie genereren. Daar komt bij dat responsive webdesign een stuk goedkoper is!

Nieuwsbrieven moeten mee met de trend. Het is pure noodzaak om na te denken over de leesbaarheid van uw mailing.

De leeservaring. Daar draait het om.

Eén responsive design van uw nieuwsbrieftemplate is genoeg om de leeservaring van uw doelgroep te verbeteren. Het is dus niet nodig om een aparte nieuwsbrief te ontwikkelen voor ieder apparaat. En ook al is de lay-out eenvoudiger dan in een reguliere nieuwsbrief; er zijn nog steeds voldoende bijzondere opmaakmogelijkheden.

Realiseer u ook in welke context de lezer uw nieuwsbrief leest. Is dat onderweg? Thuis op de bank? Of op het werk? Pas een responsive mailing altijd aan op de situatie waarin de ontvanger deze leest. Denk goed na over wat de boodschap van de mailing is en wat u wilt overbrengen. Kortom, wees er zeker van dat de ontvanger van uw nieuwsbrief een plezierige leeservaring heeft!

Responsive e-mail design iets voor u?

Responsive design is een middel om uw doelgroep te ‘sturen’. Optimale leesbaarheid draagt immers direct bij aan een hogere conversie. Is de gebruikservaring prettiger, dan is de drempel lager om door te klikken. En dat is nu precies wat we voor u willen bereiken met uw nieuwsbrief. Benieuwd naar hoe wij uw nieuwsbrief kunnen omzetten naar een responsive versie? Neem gerust contact op, we doen graag een voorstel. 

Bekijk mijn profiel

Martijn van den Berg

legt uit hoe we uw e-mail responsive kunnen maken

Niet mobielvriendelijke websites lager in Google Belangrijke informatie over de "Cookiewet"