Waarom Google Analytics uw startpagina zou moeten zijn

Google Analytics is het gratis statistiekpakket van Google. Het biedt oneindig veel mogelijkheden om te zien wat er precies op uw site gebeurt. In de eerste plaats hoeveel bezoekers u heeft, maar de analyses kunnen (en moeten) veel verder gaan. Waar komen deze bezoekers vandaan? Hoe komen ze op de website terecht? Welk van de verkeersbronnen stuurt de meest waardevolle bezoekers? Hoe vaak wordt de website met een mobile device (smartphone/tablet) bezocht? Bezoekers uit welke provincie besteden het meest in uw webshop?

Het moment dat een website online gaat, is voor veel klanten een eindpunt. Na een vaak intensief traject met veel overleg, teksten schrijven en content verzamelen wordt de live-gang gecommuniceerd naar klanten, relaties en uiteraard intern. Dit is echter geen moment om ‘achterover te leunen’. Nu begint eigenlijk pas het echte werk: meten en analyseren hoe de website voldoet aan de verwachtingen en gestelde doelen. Voor een goede webstrategie is het van essentieel belang om te weten wat er precies op de website gebeurt en hier op in te spelen.

Zo kregen we een keer het verzoek een voorstel te maken voor het aanpassen van de homepage van een website. Dit kan een goede manier zijn om gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid of het aantal conversies te verbeteren. Echter, na een statistiekanalyse bleek dat 75% van de bezoekers de homepage nooit zag.

Zij kwamen binnen via onderliggende pagina’s en verlieten de website daar ook weer. Het aanpassen van de homepage was hier dus weinig zinvol. In plaats daarvan optimaliseerden we de populairste landingspagina’s en deden we aanpassingen op de meest conversiegevoelige pagina’s om de website effectiever te maken.

Hoe beginnen?

Uiteraard begint u met het aanmaken van een account. In de ontwikkeling van nieuwe websites zullen wij altijd Google Analytics implementeren en wordt u door de projectmanager gevraagd een account aan te maken. Wij plaatsen dan de bijbehorende code op alle pagina’s van uw website.

Als uw website al een paar jaar oud is, zou het kunnen dat hier geen Google Analytics op is geïmplementeerd. U kunt dan contact opnemen met de supportafdeling (support@iwink.nl of 050-2101202) zodat we dit alsnog voor u kunnen doen.

Hierna is het belangrijk om actief de statistieken te gaan bekijken. Het liefst iedere dag, maar zeker één keer per week en als er bijzondere acties zijn (het versturen van een nieuwsbrief, een beursbezoek, media-aandacht etc), dan met name. Noteer deze bijzondere acties in Google Analytics door middel van annotaties. U kunt ook een periodieke rapportage instellen zodat u eens in de week/maand een rapportage in uw mailbox krijgt.

De komende tijd zullen we op mdmi.nl meer aandacht besteden aan de specifieke functies van Google Analytics zodat u hier zo effectief mogelijk gebruik van kunt maken. Het begint echter bij uzelf: maak het bekijken van de statistieken nu al een vast onderdeel van uw werkzaamheden. Het is niet alleen belangrijk, het is vooral erg leuk.

Maak van Google Analytics dus uw startpagina. Het is het startpunt voor de rest van uw webstrategie. Hou daarnaast mdmi.nl in de gaten zodat we u stap voor stap wegwijs kunnen maken in Google Analytics. Heeft u nu al vragen? Stel deze dan als reactie op dit artikel, of neem even contact op.

Voor wie graag zelf aan de slag wil: het boek Web Analytics – An Hour a Day is een goed boek dat stap voor stap uitlegt hoe u webanalytics effectief kunt inzetten en kunt integreren in uw dagelijkse werkzaamheden. Het boek is in het Engels en overigens ook bij Amazon te koop.

Marketingfacts Stats Dashboard Tweetdeck: social media dashboard