Wat is Twitter?

Twitter is in een korte tijd uitgegroeid tot een populair social medium. Het kent in Nederland inmiddels 418.000 gebruikers (feb 2011). Steeds meer bedrijven, organisaties, merken en andere media gebruiken het tegenwoordig in hun communicatiestrategie. Dit artikel legt de basics uit.

Communiceren in 140 tekens

Twitter wordt ook wel een microblog genoemd, afgeleid van weblogs waar bloggers langere artikelen schrijven over wat hen bezig houdt. Twitteraars vertellen in berichtjes van maximaal 140 karakters wat ze aan het doen zijn. Soms ondersteund door media als foto's, video of links naar andere online media.

Door andere Twitteraars te gaan volgen krijgen ze automatisch de berichtjes (Tweets) van deze Twitteraars te zien. Hierdoor vormt zich een zogenaamde timeline met berichtjes.

Het korte karakter van de berichtjes maakt dat het medium vrij vluchtig is. Het stoelt op actualiteit en een specifiek momentum. 'Ik ben nu dit aan het doen', 'Ik lees nu dit artikel' of 'Ik ben nu hier'.

Overal te gebruiken: PC, Smartphone, iPad

De actualiteit van het medium wordt ondersteund door het feit dat het op verschillende devices te gebruiken is. Zo kan er ingelogd worden op een PC, maar bestaan er ook toepassingen die het mogelijk maken om Twitter gemakkelijk op mobiele telefoons en tablets (zoals iPad) te gebruiken.

Deze ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat de inhoud van de Tweets zich ook vaak rondom evenementen of gebeurtenissen concentreert.

Koppelen met andere diensten om nog meer te delen

Een andere ontwikkeling die het gebruik van Twitter verrijkte, is de koppeling met andere media. Dit is tevens inherent in het sociale karakter van Twitter. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk verschillende foto/video diensten te koppelen. Hiermee kunnen gebruikers van Twitter gemakkelijk een foto van hun mobiele telefoon (of tablet) meesturen met hun Tweet. Hetzelfde geldt voor video's. Voorbeelden: Mobypicture of Flickr.

Het meest wordt echter gebruik gemaakt van de mogelijkheid links naar andere webpagina's te delen. Deze integratie werkt ook de andere kant op: op veel webcontent is tegenwoordig de mogelijkheid om dit met een druk op een knop te delen op Twitter en andere sociale media.

Converseren & delen

De kracht van Twitter schuilt in het delen en converseren. Door andere interessante Twitteraars te gaan volgen, wordt er een netwerk gevormd. Door dit netwerk te voeden met relevante informatie (zakelijk of prive, dit hoeft elkaar niet uit te sluiten), wordt er een relatie opgebouwd. De relaties binnen netwerken op Twitter worden doorgaans niet zo intens bestempeld als die op bijvoorbeeld netwerken als Facebook of Hyves. Toch kan iedere berichtje, juist omdat het afkomstig is uit een netwerk, impact hebben.

Twitter is gebouwd rondom delen. Met letterlijk 1 klik kan een berichtje gedeeld worden door het bijvoorbeeld te retweeten (het herhalen van het berichtje in het eigen netwerk).

Daarnaast is het belangrijk om conversaties aan te gaan. Alleen zenden wordt over het algemeen niet geaccepteerd. Op zijn minst zal er gereageerd moeten worden op Tweets, maar liever nog zoekt een Twitteraar actief de conversatie op door te reageren op anderen.

Integratie in websites & webdiensten

Zoals genoemd: steeds meer webcontent is voorzien van de mogelijkheid deze gemakkelijk te delen op Twitter of andere sociale netwerken. Dit maakt het de Twitteraar makkelijk om content waarvan hij/zij denkt dat het interessant kan zijn voor de volgers te verspreiden. Hier komt weer de essentie van Twitter naar boven: content delen die voor het netwerk (de followers) interessant kan zijn. En in het ideale geval hier conversaties over aangaan.

Twitter en Google

Bijkomend voordeel van het gebruik van Twitter is het feit dat Tweets, mits het account openbaar is, goed worden geindexeerd door zoekmachines. Google heeft daar zelfs een aparte functie voor: zoeken in 'realtime' resultaten. Hierdoor krijgen Tweets meer aandacht. De actualiteit (en daarmee relevantie) die er van uit gaat wordt door Google gewaardeerd.

Hoe werkt Twitter?

Lees onze praktische tips over het gebruik van Twitter in het volgende artikel.

Help uw bezoekers formulieren invullen & verhoog conversies Hoe werkt Twitter?