When the Social hits the Fan

Sinds 24 januari 2015 heeft Facebook de profiel pagina’s van gebruikers & organisaties omgezet naar een Timeline. Hoe kun je daar als organisatie nu het beste gebruik van maken? Nog niet bekend met Facebook Fan pagina’s? Lees hier hoe je een Fan pagina aanmaakt.

Aanmaken, updaten & klaar is de Fan pagina! Toch?

Net als bij Twitter en LinkedIn is het aanmaken van een Fan pagina het begin. De realiteit is dat het aanmaken vaak al voldoende gevonden wordt, een haastige To Do van de content strategie. Maar een Fan pagina is een relatie met geïnteresseerden, die vanuit verschillende doelen fan willen worden en  hopelijk blijven. Voor de laatste nieuwtjes, foto’s van evenementen of een kijkje in de keuken van de organisatie.

Adverteren op Facebook = reclame maken op je verjaardag

Facebook gebruikers komen voor updates van vrienden zou je denken, volgens de laatste studie komen ze voor 2 redenen. De behoefte om erbij te horen (met zelfvertrouwen en eigenwaarde) en voor zelf-presentatie.  Niet voor een advertentie of een antwoord op een vraag. Een gebruiker van facebook heeft in tegenstelling tot een gebruiker van een zoekmachine site als Google geen specifiek doel. Onderzoekvan marketingbureau Greenlight komt met de volgende conclusie: 44% van de Europese Facebookers klikken niet op de gesponsorde advertenties.

Maar het kan toch wel, adverteren?

Tuurlijk, Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden om heel specifiek te targeten. Dit is ook het verdienmodel van Facebook, 60% van de omzet komt van advertenties. Van katten liefhebbers tot Duitse slagerzangers. Maar de mate van conversies (het percentage wat daadwerkelijk klikt op de advertenties) is veel lager, de Click Through Rate van Facebook is 0,05% tegenover de 0,4% van Google.

Net voor de beursgang van Facebook heeft zelfs GM het jaarlijkse reclamebudget van 10 miljoen dollar stop gezet in verband met tegenvallende cijfers van zowel Facebook & de advertenties. Ook winacties zijn tegenwoordig alleen mogelijk volgens de regels van Facebook.

De Timeline, Social Storytelling

In de Facebook update van afgelopen maart is nu de brede Timeline voor alle gebruikers en organisaties actief. Waar eerst het toevoegen van Apps nog veel aandacht kreeg doordat ze aan de linkerkant stonden, krijgen ze nu een minder prominente plek. De aandacht op de apps is nu minder, het aantal is beperkt en is het niet mogelijk om standaard de Fan pagina te openen met een App. De Apps zijn nu weggewerkt onder een knop en er is ook maximaal plek voor 3 apps. De focus ligt nu meer op de timeline waar je updates, foto’s, evenementen, milestones en recommendations kunt plaatsen. Een aantal bedrijven als Starbucks & Audi hebben de complete bedrijfshistorie op de facebook fan page gezet. Spotify heeft een groot deel van de muziekgeschiedenis online staan met o.a. de hits van David Hasselhoff.

Hoe vaak en rond welke tijd kan ik het beste een update plaatsen?

Denk aan je Fans (klanten, gebruikers, geïnteresseerden). Hoe gebruiken ze Facebook? Voornamelijk in de ochtend of avond? Bekijk de insights om inzicht te krijgen in het gedrag van de fans. Bekijk de tijden van de reacties (comments) op wall updates. Bekijk ook pagina’s van concurrentie om meer te weten te komen van het update interval en de interactie die een update genereert (likes of reacties). Wees beknopt, actueel en voeg iets (leuks) toe!

Wat bepaalt de positie van de update op de Timeline van fans?

Positie van wall update is afhankelijk van Edge rank. De formule heeft 3 variabelen; affiniteit (tussen gebruikers), weging (comments is zwaarder dan like, foto’s zijn belangrijker dan een text update) en tijd (hoe korter, hoe relevanter).

2 netwerken, 2 groepen gebruikers en 2 soorten conversaties

Het doorsturen van tweets vanuit Twitter is makkelijk in te stellen, maar niet aan te raden.  Dit lijkt op het eerste gezicht heel handig en efficient. Maar voor de facebook fans komt dit anders over, ze zien dat berichten doorgestuurd zijn. Het draagt niet bij aan de authenticiteit van je Fan pagina. Het herhalen van berichten is een van de redenen waarom Facebooker gebruikers een Fan pagina unliken.

Fans are people too!

Geef fans een reden om de Fan pagina te bezoeken en je te liken. Wat bieden we de op de Facebook Fan pagina? Naast de website en het vluchtige Twitter? Geven we een kijkje in de keuken? vragen we om feedback van onze diensten? Peilen we ideeën voor nieuwe producten of vragen naar de ervaringen van gebruikers? Maak gebruik van foto’s, video’s & links! Een interne studie van Facebook laat zien dat een foto album of afbeelding 2x meer engagement genereert dan andere updates als links of alleen tekst.

Een interne studie van Facebook laat zien dat een foto album of afbeelding 2x meer engagement genereert dan andere updates als links of alleen tekst.

Mensen, diensten, relaties & nieuwtjes

Maar wat moet je als organisatie nu delen? Een aantal voorbeelden; hoogtepunten van het bedrijf zoals het 10-jarig bestaan, het aannemen van een nieuwe collega of een bedankje van een klant. Hieronder een aantal voorbeelden die voor veel organisatie geschikt zijn.

No.1 Mensen.

Iedereen die waarde toevoegt in de organisatie
Geef de fans updates over uitbreidingen, afscheid, nieuwe expertises of certificeringen, vacatures of leuke weetjes.

No.2 Diensten.

De service en/of producten die je als organisatie aanbied
Aanpassingen aan product/dienst, beoordelingen van klanten, ondersteuning, uitbreidingen van het aanbod, nieuwe specialisaties, ontwikkelingen van toekomstige activiteiten.

No.3 Relaties.

Alle organisaties die ook bijdragen aan de dienstverlening van de organisatie
Leveranciers, tevreden klanten, nieuwe klanten, faciliterende bedrijven

No.4 Nieuws.

Actualiteit
Ontwikkelingen in de branche/beleid of vakgebied, vernieuwde regel-wetgeving, resultaten van onderzoeken of festiviteiten als borrels.

De Facebook Pages app: ‘on the go’ uw Facebook-pagina beheren Conversiedoelen instellen met Google Analytics