Gebruik Bit.ly en leer alles over de kunst van het verkorten van URL’s

Bit.ly

Bit.ly is een populaire service waarmee URL’s snel en makkelijk verkort kunnen worden. 

Plaats de originele URL in het witte vlak (met rechtermuisknop plakken) en klik op ‘shorten’. Er verschijnt nu automatisch een kortere versie van de URL. Bijvoorbeeld: http://bit.ly/rE9QXM. Via de knop customize kan de URL nog aangepast worden. Bijvoorbeeld: http://bit.ly/voorelkedoelgroep. Deze URL is nu veel makkelijker te versturen via e-mail, Facebook of Twitter.

Meten is Weten!

Bit.ly is met name handig omdat er uitgebreide statistieken beschikbaar komen van het gebruik van de link. Hiervoor kunt u een account aanmaken via de optie ‘Sign up’. Eventueel kunt u inloggen met uw Facebook of Twitter account.
De verkorte URL’s worden in uw account gebundeld en verrijkt met belangrijke gegevens: het aantal kliks, vanuit welke sites/programma’s er is geklikt, maar ook op welke tijdstippen de link het vaakst is gebruikt. Ook eventuele conversaties rondom de link worden inzichtelijk gemaakt (bijvoorbeeld retweets op Twitter).

Deze statistieken zijn waardevol om de inzet van de verschillende kanalen te evalueren. Waar worden links het vaakst aangeklikt? Welke tijdstippen zijn populair? Wat wordt er over de content gezegd? Dit helpt om uw online communicatiestrategie aan te scherpen.

Zoals te zien is in de afbeelding hierboven, wordt er ook automatisch een QR-code gegenereerd. Deze kan worden gebruikt in bijvoorbeeld printcampagnes. Ook hiervan komen de statistieken beschikbaar.

Leuk (en goed!) om te weten: het is ook mogelijk om statistieken van andere bit.ly links te bekijken (bijvoorbeeld van de concurrentie). Zet achter de bit.ly URL ‘+’ in uw internetbrowser. Bijvoorbeeld:https://bitly.com/voorelkedoelgroep+ . Er verschijnt nu een pagina met statistieken.

Uitbreidingen

Bit.ly heeft ook een aantal handige uitbreidingen. Zo is er een mogelijkheid om een bookmark (favoriet) te installeren in uw browser waarbij een URL automatisch wordt verkort. Kijk hiervoor op de tools pagina. Dit scheelt weer een bezoek aan bit.ly. Daarnaast is het mogelijk om een bit.ly account te koppelen aan Tweetdeck, waardoor alle linkjes automatisch verkort worden en terugkomen in uw bit.ly account.

Statistieken zijn waardevol om de inzet van de verschillende kanalen te evalueren

Nadelen van bit.ly

een belangrijk nadeel van bit.ly is hierboven genoemd: derden hebben ook inzicht in de statistieken van het gebruik van de URL. Ander nadeel geldt eigenlijk voor alle URL’s die op een dergelijke manier verkort worden: de gebruiker weet niet waar hij/zij terecht komt na het aanklikken. Omdat het hoofddomein uit de URL wordt gehaald, is het niet duidelijk naar welke website verwezen wordt. Spammers maken hier gebruik van door dergelijke links te versturen. Echter, omdat URL’s als bit.ly zo ingeburgerd raken, speelt dit minder een rol. Gebruik de link wel altijd in een context, plaats de link nooit alleen zonder tekst of aanwijzing waar deze heen verwijst. Het customizen van de link zoals eerder uitgelegd, helpt ook om de gebruiker meer houvast te geven.

Andere services

Naast bit.ly zijn er nog andere services die URL’s verkorten. In Twitter zit een shortener die URL’s verkort naar een http://t.co link. Voordeel van deze service is dat Twitter de link automatisch checkt met een lijst van gevaarlijke websites. Op het moment dat de verkorte URL hier op voorkomt, krijgt de gebruiker na een klik een waarschuwing. Op de helppagina van Twitter is meer informatie te vinden.

Ook Google heeft een URL shortening service : http://goo.gl/. URL’s die hiermee verkort worden krijgen een format als http://goo.gl / aBcDef. Met een Google Account kunnen vervolgens net als bij bit.ly de statistieken worden verzameld.

Het verkorten van URL’s is sinds een aantal jaren erg populair. Lange URL’s als http://www.iwink.nl/kennis-inspiratie/portfolio/smølkenl-elke-doelgroep-een-eigen-website zijn voor zoekmachines erg goed te lezen. Voor internetters zijn lange URL’s juist lastig te onthouden en onhandig in het gebruik. Daarom wordt er steeds meer gebruik gemaakt van services die URL’s verkorten (URL shortening services). Bit.ly is hier een goed voorbeeld van.

Content metrics voor meer grip op uw content marketing plan Gebruik goede content als magneet