Google Analytics

Google Analytics is het gratis statistiekenpakket van Google. Wij adviseren dit altijd op uw website mee te laten lopen. Google Analytics geeft uitgebreide informatie over wat er op uw website gebeurt. Zo kunt u zien hoeveel bezoeken u heeft in een bepaalde periode, waar deze bezoekers vandaan komen en wat ze doen op de website. Welke pagina’s worden veel bezocht en welke juist niet? Vinden bezoekers wel wat ze zoeken? Hoeveel conversies vinden er plaats en welke verkeersbron draagt hier het effectiefst aan bij? De analyse mogelijkheden zijn erg groot.

Google Analytics kunt u gaan gebruiken als u een Google account heeft. Als u nog geen Google Account heeft, dan kunt u met elk e-mailadres een account aanmaken via de volgende link: Google account aanmaken . 

Wanneer u een account heeft volgt u de volgende stappen om te gaan werken met Google Analytics:

  1. Log in op http://www.google.com/analytics
  2. Klik op ‘sign up’
  3. Vul een accountnaam in (bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam)
  4. Vul een naam van de website in (dit mag ook het webadres zijn)
  5. Vul de URL (webadres) van uw website in
  6. Selecteer uw branche
  7. Vul het land en de tijdszone in
  8. Selecteer uw voorkeuren voor gegevensdeling
  9. Klik op ‘continue’
  10. Vul uw naam in (niet verplicht)
  11. Vul uw land van herkomst in (wel verplicht)
  12. Accepteer de Gebruiksvoorwaarden en klik op ‘Tracking-ID ophalen’

U krijgt nu een scherm met een zogenaamde Tracking Code te zien. Deze kunt u kopiëren en naar onze support afdeling mailen (support@iwink.nl).

Zodra de code is geinstalleerd, zal Google Analytics gaan meten. U kunt vervolgens inloggen op http://www.google.com/analytics en de statistieken van uw website bekijken.

De standaard manier van gegevens verzamelen is voor veel websites voldoende. In sommige gevallen is het wenselijk om de code aan te passen, bijvoorbeeld in het geval van subdomeinen of het willen meten van kliks op externe links. Voor het zuiver meten van de statistieken van uw webproduct is het belangrijk dat uw eigen bezoek niet meegenomen wordt. Het meenemen van uw eigen bezoek geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. Hoe u uw eigen verkeer kunt uitsluiten door het aanmaken van filters leest u op deze pagina van Google.  U kunt dit zelf instellen, of contact opnemen met onze support afdeling. 

De mogelijkheden met Google Analytics zijn bijna oneindig. Google Analytics wordt pas echt waardevol wanneer u met regelmaat de juiste conclusies trekt uit de statistieken. Het monitoren, testen en optimaliseren van uw webproduct is volgens ons een wezenlijk onderdeel van uw online strategie.

Update: Google Analytics en cookies

Google Analytics maakt gebruik van cookies voor het tracken van bezoekers en hun gedrag op uw website. Conform de cookiewet mag dit niet zonder dat de bezoeker hier over is geinformeerd en explicitiet toestemming voor heeft gegeven. Meer informatie over de cookiewet. Als alternatief kunt u Kirra Analytics gebruiken, het cookie-vrije alternatief voor Google Analytics.

iWink's Kirra Cookbook Goed voorbereid op de toekomst met adaptive webdesign