Hoe zet ik mijn e-mailaccount over?

Wilt u uw e-mailaccount overzetten van de ene leverancier/e-mailhost naar de ander? In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe u dit doet, zonder uw huidige mappen en e-mails te verliezen. 

Stap 1: De voorbereiding

U heeft nodig: 

  • Een e-mailprogramma, zoals Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird of Apple Mail. Heeft u deze niet, dan kunt u Mozilla Thunderbird kosteloos downloaden.
  • Een nieuw e-mail account met voldoende schijfruimte om alle e-mail van het oude account op te slaan.
  • De inloggegevens van zowel het "oude" als het nieuwe account. Met deze gegevens moet u in staat zijn om een e-mailaccount toe te voegen aan een e-mailprogramma. Voor een e-mailaccount van iWink vindt u deze e-mailinstellingen op onze website.

Tip: Het is handig als het nieuwe account alvast actief is, zodat nieuwe berichten al automatisch naar de juiste plek gaan. Hierdoor hoeft u deze stappen maar één keer te doen. 

Bekijk mijn profiel

Martijn van den Berg

Heb u hulp nodig bij de verhuizing? Neem dan contact op met Martijn.

Stap 2: Beide accounts toevoegen aan uw e-mailprogramma

Nu gaan we zowel uw oude als uw nieuwe e-mail account toevoegen aan hetzelfde e-mailprogramma. Het maakt hiervoor niet uit of het oude en nieuwe account hetzelfde e-mailadres hebben. 

Het oude e-mail account toevoegen
De kans is groot dat uw oude account al toegevoegd is in uw e-mailprogramma. Als dat het geval is, dan kunt u dat account laten staan want deze hebben we later nodig. Als het oude account nog niet is toegevoegd, dan kunt u dat nu doen. Voor e-mailaccounts van iWink volgt u het stappenplan op onze website. Voor e-mailaccounts die niet bij iWink zijn ondergebracht kunt u vaak een vergelijkbare handleiding vinden bij de leverancier van deze mailbox.

Het nieuwe e-mail account toevoegen
Naast het oude account moet ook het nieuwe account geïnstalleerd zijn in het e-mailprogramma. Gebruik hiervoor de instellingen die u van uw leverancier hebt gekregen. Mocht dat nog niet lukken, dan kunt u contact opnemen met uw leverancier.

Testen
Heeft u beide accounts toegevoegd?  Dan is het verstandig om ze eerst te testen. Dat kunt u doen door een e-mail naar uzelf te sturen. Als zowel het oude als het nieuwe account hetzelfde e-mailadres heeft, dan komt het bericht alleen bij het actieve account aan. 

Stap 3: E-mail en mappen kopiëren naar het nieuwe account

Nu u twee werkende accounts heeft in één e-mailprogramma, kunt u informatie overzetten van de ene naar het andere account. 

Open in het e-mailprogramma het oude account en open een map (bijvoorbeeld uw inbox). Selecteer een aantal berichten (maximaal zo'n 500 per keer), en sleep deze met uw muis naar een map in het nieuwe account (bijvoorbeeld de inbox). Op deze manier kopieert u de geselecteerde berichten naar uw nieuwe account. Herhaal deze stap voor alle berichten en mappen die u wilt verplaatsen naar uw nieuwe e-mailaccount.

Tip: Zorg ervoor dat u berichten niet te snel achter elkaar kopieert, want het kopiëren van deze informatie kan een zware belasting zijn op de servers van beide leveranciers. Te veel lading kan betekenen dat een van beide servers nieuwe berichten weigert, en dan kan het zijn dat er informatie verloren gaat. 

Stap 4: Afronden

Als u alle bovenstaande stappen heeft uitgevoerd, is het verstandig om op de webmail van uw nieuwe leverancier te controleren of alle informatie goed is overgekomen. De webmail geeft vaak een juist beeld van wat er daadwerkelijk op de server van de leverancier staat. 

Tip: Mocht u nog niet overgeschakeld zijn van uw oude naar uw nieuwe leverancier, dan is dit het moment om dat te doen. Uw nieuwe leverancier kan hiervoor instructies aanleveren. Daarnaast is een wijziging nodig in de DNS van de domeinnaam. De beheerder van de DNS kan dit voor u doen, en heeft daarvoor de gegevens nodig van de nieuwe e-mailserver. 

Hoe SMART is uw website? Flat design, meer dan een trend?