Wat is Google's Hummingbird en wat kunt u ermee?

Onlangs lanceerde Google een nieuw algoritme. Geen updates aan het bestaande algoritme zoals met Panda en Penguin het geval was, maar een heel nieuw algoritme. Google noemt het Hummingbird. Het heeft een sterke focus op het zoekgedrag van mensen en waarom mensen ergens op zoeken. Content en context zijn hierin erg belangrijk. Hoe kunt u zelf het beste halen uit Hummingbird? In dit artikel bieden we u enkele handvatten om Hummingbird in uw voordeel te gebruiken.

Complexere zoekopdrachten

Met het algoritme van Google wordt bepaald hoe de zoekmachine werkt en welke resultaten er worden getoond en op welke plek. Dit nieuwe algoritme is speciaal ontwikkeld omdat zoekopdrachten steeds complexer worden en het wordt steeds lastiger om de juiste resultaten hierbij te tonen. Deze update zal naar verwachting 9 van de 10 websites beïnvloeden. Daarom praten we u in deze blog graag even bij over de mogelijke gevolgen van deze update voor uw website. Als gebruiker merkt u hier weinig van. Als content manager kun u hier echter veel invloed op hebben. Wat is er veranderd en wat kunt u hiermee?

Minder focus op keywords

U kunt al het een en ander van Hummingbird hebben gemerkt. In Google Analytics kunt u uw zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, bijvoorbeeld niet meer zien. Het percentage 'not provided' is nu 100%. In eerste instantie is het jammer dat Google ons deze data niet meer geeft. Als u iets kritischer en vanuit een content oogpunt naar deze update kijkt, is de strekking van deze aanpassing zo gek nog niet. De boodschap van Google is duidelijk: succes in zoekmachines is meer dan een keyword kwestie. Oftewel, het gaat om relevantie en toegevoegde waarde van uw content. Google dwingt bedrijven zo om meer aandacht te besteden aan doelgroep analyse en het produceren van relevante content.

Semantisch zoeken

Dit nieuwe algoritme heeft volgens Google invloed op ruim 90% van alle zoekopdrachten. Praktisch iedereen zal hier direct of indirect mee te maken krijgen. Met Hummingbird, Engels voor kolibri, refereert Google aan de precisie en snelheid van het vogeltje. Het nieuwe algoritme Hummingbird zou dus ook sneller betere (lees: relevantere) resultaten moeten tonen. Hier is vraag naar, omdat zoekopdrachten ingewikkelder worden. Google spreekt zelf trouwens niet meer van zoekopdrachten en resultaten, maar van vragen en antwoorden. Dit impliceert het meer menselijke karakter van de zoekmachine.

Google wil beter onderzoeken waarom mensen ergens naar zoeken. Door te weten wat iemand beweegt om te zoeken naar X, kunt u betere resultaten leveren. Google noemt dit zelf "Conversational search", wat ook wel semantisch zoeken wordt genoemd. Mensen komen in gesprekken veel dingen te weten. Een gesprek bestaat doorgaans uit meerdere vragen en antwoorden. Zo komen mensen aan hun informatie. Dit idee heeft Google dus ook geïntegreerd in de zoekmachine.

Hummingbird's quick tips

Wat kunt u hier nu zelf mee? Als het meer dan 90% van de resultaten beïnvloedt, zoals Google zegt, lijkt het noodzaak hier op in te spelen. Hieronder volgen enkele tips:

  • Goede content uitgeven was nog nooit zo belangrijk
  • Bloggen zal steeds belangrijker worden
  • Maak uw content zo goed dat mensen het willen delen
  • Social media integratie is ook erg belangrijk
  • Gebruik verschillende soorten content, tekst, foto- en videomateriaal, maar ook infographics, whitepapers e.d.
  • Gebruik synoniemen om context aan te duiden
  • Maak reacties mogelijk indien relevant

Content + context = relevantie

Belangrijker nog: bedenk goed wat uw doelen zijn. Goede content is er om deze doelen te ondersteunen. De content op uw website moet relevant zijn voor uw producten, diensten én uw doelgroepen. Context geeft meer inhoud en betekenis aan de content en is hierbij cruciaal. Een hoge mate van relevantie is belangrijk om gevonden te worden na Hummingbirds lancering.

Meer informatie

Meer informatie over Hummingbird en wilt u weten wat u in uw specifieke geval hier mee kunt of moet? Neem dan contact op met Gerard.  

Content marketing learnings van het Customer Media Congres Content marketing en zoekmachine optimalisatie