Wanneer? 18 juni 2013

Waar? iWink

Voor wie? Geïnteresseerden werkzaam in de zorg sector

Verslag iWink's Walk-in: zorg

Dinsdag 18 juni 2013 organiseerden we iWink's Walk-in: zorg. Een gratis kennisevent voor zorgprofessionals in online marketing, communicatie en IT. We bespraken actuele internettrends en het gebruik van content marketing in de zorg. Lees hier het verslag van de middag.

Internettrends in de zorg

Minke trapt de middag af met een interessante presentatie over internettrends in de zorg. Voordat ze trends als Gamification, Personification en Random Acts of Kindness toelicht met voorbeelden uit de zorg, zoomt ze eerst even in op de online veiligheid en privacy in de zorg. Niet zo heel sexy, maar daardoor niet minder belangrijk. De afgelopen jaren hebben zich al genoeg voorbeelden voorgedaan van hoe het vooral niet moet. Om u een idee te geven van wat zich allemaal heeft voorgedaan:

Privacy & security

Op 6 oktober 2011 werd het Erasmus MC gehacked. Een dag later lekt een escortservice e-mailadressen van klanten. Weer een dag later blijken de websites van 50 gemeenten en gemeentelijke diensten volledig open te staan voor alle denkbare handelingen. Op 17 oktober 2011 lekt een psychiatrische site patiëntinformatie. Ook Davilex wordt kort hierop meervoudig en langdurig gehacked. Helaas ontkomen OV-chipkaart, CheapTickets, de Publieke Omroep en Diginotar niet aan een dergelijke situatie. Over de consequenties maar niet te spreken: downtime, hoge kosten, aansprakelijkheid, PR ramp en in sommige gevallen zelf faillissement, zoas bij Diginotar het geval was.

The Internet of Everything

Vervolgens legt Minke aan de hand van voorbeelden uit hoe The Internet of Everything (IoE) een stap verder gaat dan The Internet of Things (IoT). IoT gaat uit van apparaten die zijn aangesloten op het internet. Denk aan een koelkast waarmee je kunt twitteren. Dit in tegenstelling tot het IoE dat er vanuit gaat dat apparaten verbonden zijn met het online netwerk dat alle data direct toepasbaar maakt om ons leven makkelijker en efficiënter te maken. Denk weer aan diezelfde koelkast, alleen nu is die koelkast op de hoogte van de inhoud, de houdbaarheidsdatum van de producten en plaatst uit zichzelf een bestelling bij een Albert Heijn zodat u de bestelling na uw werk kunt ophalen bij een Albert Heijn pick up point. Als we dit toepassen op de zorg kunnen we slimme toepassingen bedenken die kunnen helpen bij wachttijden bij de huisarts en bijvoorbeeld medicijngebruik.

Bezig met laden van video...

Personification

Personification is een trend die inspeelt op de behoefte van het publiek om informatie op maat te ontvangen. In de zorg kan dit gedemonstreerd worden aan de hand van applicaties en tools om de patiënt te herinneren aan bijvoorbeeld medicijninname. Het idee hierachter is dat technologie er is om ons te helpen. Een voorbeeld hiervan is het Google Glass Project : “We believe technology should work for you — to be there when you need it and get out of your way when you don't.”

Gamification

Gamification gaat uit van het inzetten van speldynamieken om mensen in beweging te krijgen en te houden. De gedachte hierachter is dat mensen slimmer worden van gamen. De dopamine die vrijkomt zorg voor een gezonde motivatie en het triggert ook nog eens de creativiteit van mensen. Neem bijvoorbeeld Foodzy, een sociaal netwerk waarmee gebruikers kunnen bijhouden wat en hoeveel ze eten. Als beloning voor gezond eten ontvangen ze badges. Op die manier wordt gezond eten leuk.

Random Act of Kindness

Een random act of kindness gaat uit van het doen van een willekeurige goede daad als marketingtool. Hierdoor verrast u de consument op een positieve manier. Het is geen sales. Het is belangrijk dat de daad oprecht is, persoonlijk en deelbaar en bovenal van betekenis. Dus echt een gulle daad die uit het hart van het bedrijf komt. Zo bezorgde de saladebar Sweetgreen onverwachts een salade naar een persoon die Twitterde: “I wish @sweetgreen delivered. I’m always in the mood for their tasty salads. Sick day would be complete with one.”

Content marketing in de zorg

Content marketing is niet nieuw. Het is typisch een gevalletje 'oude wijn in nieuwe zakken'. Al in 1895 startte John Deere met een tijdschrift over de landbouw en landbouwmachines. Niet veel later werden de eerste Michelin Gidsen geboren. Wie kent GI Joe niet, in ieder geval van naam? En ook LEGO deed al vroeg aan content marketing om de concurrentie tegen te gaan. De term 'content marketing' werd voor het eerst in 2001 genoemd. Kort hierna kwamen ook de eerste sociale netwerken op, die alleen maar hebben bijegedragen aan de verdere ontwikkeling en verspreiding van content. Pas vanaf 2006 werden die social media kanalen door de menigte ontdekt en in gebruik genomen. De eerste Blendtec video stamt alweer uit 2006, toen ook YouTube de kop op stak. En sinds 2010 is er een heus internationaal Content Marketing Institute met een jaarlijks terugkerend congres. Dit zijn veel ontwikkelingen die elkaar allemaal snel hebben opgevolgd. Wat altijd gelijk is gebleven is de kracht van goede verhalen en het vertellen van deze verhalen. Daar gaat content marketing dan ook over.

Content betreft alle inhoud en (inter)activiteit waarmee waarde aan klanten wordt geleverd via alle ingezette kanalen. Zowel online als offline.

iWink
Bezig met laden van video...

Content marketing is doelgroepgerichte content die specifiek en op basis van de informatiebehoefte van de doelgroep(en) is gecreëerd.

iWink

Over content en content marketing

Wat is dat nou, content marketing? Er bestaan veel definities van content en content marketing. In feite komt het erop neer dat content een goed verhaal is. Content marketing is ervoor zorgen dat dit verhaal bij de juiste mensen terecht komt. Hoe doet u dit? Allereerst door de stoppen met vertellen hoe geweldig u bent en andere vormen van zender gericht communiceren. Verplaatst u zich eens in die doelgroep. Wat willen deze mensen weten? Waar liggen ze 's nachts van wakker en waar kunt u ze echt bij helpen? Neem dit als uitgangspunt voor uw content. Wees hierbij relevant, uniek en waardevol. Vertel vanuit uw passie. Humor wordt zeer gewaardeerd. Wat levert deze patiënt gerichte content vervolgens op? Meer transparantie en vertouwen. Hierdoor ontstaat een goede relatie met de patiënt en tevreden patiënten.

De kracht van verhalen

Welke invloed hebben internet en online content op de zorg? De patiënt is al online en druk op zoek naar content die aansluit bij zijn behoefte. Hij kijkt, vergelijkt en baseert zijn keuze voor een zorgprofessional op basis van reviews van anderen. Ook uw verhaal, het verhaal van de zorgprofessional levert een sterke bijdrage aan deze keuze, mits het verhaal goed aansluit en waardevol is. Het vertellen van een verhaal noemen we ook wel Storytelling. Mensen zijn van nature verhalen vertellers. We horen graag verhalen en we onthouden verhalen goed. Goede verhalen vertellen we door. Storytelling is een effectieve manier om positieve aandacht te creëren voor een bepaald onderwerp, website of een groep mensen.

Kennis van de doelgroep

Om gericht content te creëren is kennis van de doelgroep een vereiste. Wie is de doelgroep? Waar is de doelgroep? Wat houdt hen allemaal bezig en wat houdt hen op welke momenten bezig? Met behulp van customer journeys kunt u hier grip op krijgen. De patiënt legt een reis af en tijdens verschillende momenten op deze reis heeft de patiënt behoefte aan andere informatie. Wanneer er bij een patiënt een ziekte is geconstateerd is dit een hele andere informatiebehoefte dan wanneer deze patiënt zich binnen de nazorgfase bevindt.

Content marketing is the only marketing left!

Seth Godin

Tips & tricks

Hoe kunt u hier nou zelf mee aan de slag? Tot slot bieden wij u nog enkele praktisch toepasbare tips en tricks met betrekking tot content marketing.

  • U bent niet zo interessant, uw doelgroep wel. Stel de patiënt centraal.
  • Stop met zenden en vertellen vanuit uzelf. Ga in plaats daarvan na wie uw doelgroep(en) is/zijn, waar die doelgroep is en wat die doelgroep wil weten. Gebruik dit als uitgangspunt voor content creatie.
  • Wees relevant, uniek en waardevol zonder humor uit het oog te verliezen.
  • Het maken en bijhouden van een content kalender geeft u grip op uw content en content marketing.
  • Vertel goede verhalen. Goede verhalen onthouden mensen en vertellen ze graag door.
  • Passie is de sleutel tot succes!
Volgende Walk-in bijwonen?
  • Ontvangt u graag een uitnodiging voor een volgende Walk-in? Verstuur uw naam en e-mailadres en we nodigen u uit voor de eerstvolgende editie.