Wanneer? 28 juni 2012

Waar? iWink

Voor wie? Seatholders Academy Noord

Workshop 'internettrends in actie!'

Wat zijn de laatste trends, inzichten en innovaties op internetgebied? Welke impact hebben die op uw online communicatie? Hoe kunt u daar als organisatie op inspelen? Die vragen stonden centraal tijdens de workshop ‘Internettrends in actie!’ die iWink namens Academy Noord organiseerde.

Hieronder hebben wij een aantal van de trends, inclusief voorbeelden, voor u opgesomd, maar eerst kunt u kijken naar een mooie sfeerimpressie van de workshop.

Personification - speelt in op de behoefte van het publiek om hun informatie op maat te ontvangen. Een voorbeeld hiervan is het Google Glass Project : “We believe technology should work for you — to be there when you need it and get out of your way when you don't.”

Crowdfunding - een nieuwe manier van financieren waarbij investeerders een klein bedrag in een bedrijf of project steken. Zo verzamelde het ‘Slijterijmeisje’ een ton voor de verhuizing van haar winkel. Een bekend platform voor crowdfunding voor creatieve concepten is Kickstarter.

Random Act of Kindness - het positief verrassen van je klanten door een willekeurige goede daad. Zo bezorgde de saladebar Sweetgreen onverwachts een salade naar een persoon die Twitterde: “I wish @sweetgreen delivered. I’m always in the mood for their tasty salads. Sick day would be complete with one.” Ondanks dat Sweetgreen niet aan huis bezorgt, maakten ze een uitzondering door deze klant een salade te bezorgen. Aan het filmpje te zien, met succes. Ook KLM verrast met Random Acts of Kindness. Het doel? Haar klanten een ‘real smile’ te geven.

Gamification – het inzetten van speldynamieken om mensen in beweging te krijgen en te houden. Wat niet betekent dat je van alles een spelletje kunt maken. Een spelelement creëert meer engagement, motiveert en stimuleert samenwerking. Een voorbeeld is de flitspaalloterij. Automobilisten die te hard rijden krijgen een boete, maar een deel van de boetepot wordt gebruikt om automobilisten die zich wel netjes aan de snelheid houden te belonen. Of neem Foodzy, een sociaal netwerk waarmee gebruikers bijhouden wat ze eten. Als beloning voor gezond eten ontvangen ze badges. Op die manier wordt gezond eten leuk.

Cookiewetgeving - Last but not least gaven Jerry en Minke ook nog informatie over de nieuwe cookiewetgeving. Een wet die inspeelt op de behoefte van het publiek om meer grip te hebben op hun privacy. Gezien de ontwikkeling omtrent de cookiewet houdt iWink een speciale pagina bij met daarop alle benodigde informatie over de cookiewet.

Tenslotte gingen de seatholders zelf actief aan de slag om een 'Random Act of Kindness' te bedenken voor Campina of te bedenken hoe 'Gamification' kan worden toegepast op de werkvloer. Na een effectieve brainstorm werden de leukste ideeën gepresenteerd, waaronder het uitdelen van ijsjes aan mensen die in de file naar het strand staan.

Wij willen alle gasten bedanken voor hun aanwezigheid en enthousiaste deelname aan de workshop. Hopelijk tot een volgende keer!

Bekijk de foto's van de workshop op Facebook.