Verslag iWink's Walk-in: corporate websites

7 april 2015

Dinsdag 31 maart 2015 organiseerden we iWink's Walk-in: corporate websites. We bespraken onder andere de opbouw van de informatiestructuur, zonder de diversiteit aan doelgroepen voor de corporate website uit het oog te verliezen. Lees hier het verslag van de middag.

Over het begrip 'corporate'

Thomas trapte de middag af. Allereerst stond hij stil bij wat nu eigenlijk een corporate website is. Het belangrijkste verschil tussen een corporate website en bijvoorbeeld een webshop is dat je met een corporate website meerdere doelgroepen tegelijk bedient. Die meerdere doelgroepen maken het ook zo lastig om de juiste structuur en inhoud van deze website te bepalen. Bij corporate denken we al gauw aan hele grote bedrijven maar dit hoeft helemaal niet. Ook een kleinere organisatie heeft een website waar zowel prospects, klanten als potentiële werknemers terecht moeten kunnen.

De corporate website is de basis die alles verbindt. Via de zoekresultaten in Google, social media, nieuwsbrieven en overige promotie komen uw doelgroepen elke keer weer terecht op uw corporate website. Zie het als uw online fundament.

Een corporate website is de basis die alles verbindt

Doelen behalen met uw corporate website

Hoe kunt u uw corporate website zo inzetten dat deze de organisatie gaat meehelpen om haar doelstellingen te halen? Thomas legt de verbinding tussen wat de organisatie wil bereiken en de verwachtingen van de verschillende doelgroepen. Beide onderdelen zijn cruciaal om de juiste informatiestructuur van uw corporate website te bepalen. Hoe concreter deze doelstellingen zijn hoe makkelijker u achteraf kunt bepalen of het gewenste resultaat is bereikt.

1. Wat wilt u bereiken?

Zonder doelstellingen geen duidelijke scope, vervolgt Thomas. Dus is de eerste stap "nadenken over welke doelstellingen uw organisatie heeft. Begin bijvoorbeeld bij het achterhalen van de doelen op organisatieniveau, of –om het makkelijker te maken- op het niveau van afdelingen. Welke doelen heeft de afdeling personeelszaken? En de afdeling sales? Bij elke doelstelling uit de organisatie kunt u de vraag stellen: Hoe kan de corporate website bijdragen aan dit doel?

2. Wie heeft u daarbij nodig?

Het bepalen van een doelgroep klinkt misschien simpel, maar het is een van de meest belangrijke stappen in het komen tot een succesvolle corporate website. Met het bepalen van doelgroepen bepaalt u namelijk welke content er op uw website komt. Voor elke organisatie zijn deze doelgroepen anders en hebben ze andere vragen en behoeften. Des te beter u uw doelgroepen kent, des te beter u de juiste content kunt bepalen. Vragen die heel vaak worden gesteld, kunt u beantwoorden via de corporate website.

3. Structuur bepalen

Door te bepalen welke doelstellingen voor u het belangrijkst zijn, weet u ook welke doelgroepen u het meest wilt aanspreken. Vervolgens kunt u de vragen van de belangrijkste doelgroepen prioriteren. Bekijk bijvoorbeeld welke vragen het vaakst worden gesteld. Geef de belangrijkste doelen en antwoorden op de belangrijkste vragen een prominente plaats op uw website. Denk hierbij aan de startpagina en het hoofdmenu.

Thomas haalt het voorbeeld aan van een camping waar men dagelijks meerdere malen de vraag kreeg of er wifi beschikbaar was. Blijkbaar is dit een belangrijke vraag die leeft onder potentiële campinggasten, dus is hier gekozen om op de startpagina opvallend weer te geven dat overal op de camping wifi beschikbaar is. Door op deze manier te prioriteren komen we relatief eenvoudig tot de belangrijkste onderwerpen van het menu en de startpagina van uw website.

4. Content creëren

Als de informatiestructuur is uitgezet, kunnen we aan de slag met het creëren van content. Hierbij grijpen we terug naar de uitkomst van de vorige stappen: de belangrijkste doelen, doelgroepen en vragen. De basiscontent moet minimaal antwoord geven op de (belangrijkste) vragen die bij de doelgroepen leven. De typen content moeten passen bij u als organisatie, bij uw doelstellingen, maar vooral ook bij uw doelgroepen. Daarbij haalt Thomas het Sex and the City model aan, wat helpt om voor ieder type binnen uw doelgroep aansprekende content te creëren.

Aan de slag met de case van Wagenborg

Na de pauze was het tijd om het inhoudelijke deel zelf toe te passen. Dit deden we aan de hand van de case van Wagenborg, waarmee we een Dutch Interactive Award hebben gewonnen in de categorie corporate. Guus van der Linde, manager communication & identity bij Wagenborg, leidde dit onderdeel in door ons mee te nemen in de indrukwekkende geschiedenis van het bedrijf en de organisatie zoals deze nu is. In de groepen kwamen tijdens de opdracht mooie discussies op gang over welke onderdelen waar een plek krijgen op de website en waarom. We kwamen uit op dezelfde vraagstukken die we vaak behandelen met klanten in een gesprek aan het begin van een websitetraject. De aanwezigen gingen niet alleen met de case van Wagenborg naar huis, maar kregen allen het besproken model mee om in te vullen voor de eigen corporate website.

Download het model om zelf aan de slag te gaan met uw corporate website!

iWink's Walk-in: webstatistieken | 9 juni

Haalt u het maximale uit uw data? Uit recent onderzoek blijkt dat 39 procent van de bedrijven hun data niet naar bruikbare inzichten kunnen vertalen.