"De samenwerking met Gasunie is een echt partnership. En zo werken wij het liefst."

Gasunie

N.V. Nederlandse Gasunie

Gasunie is een Europees gasinfrastructuurbedrijf voor de internationale markt. De activiteiten variëren van het verzorgen van gastransport tot de opslag van gas en de overslag van vloeibaar gas (LNG). Van het participeren in internationale deelnemingen tot het ontwikkelen van nieuwe diensten. 

Gasunie & iWink

Sinds 2008 zijn wij met veel plezier internetpartner van Gasunie. In de afgelopen jaren hebben we onder meer tientallen websites, het intranet en het narrowcastingsysteem mogen realiseren. Dit alles in prettige en intensieve samenwerking met ‘onze buren’. Want we kijken vanuit ons kantoor dagelijks uit op het prachtige gebouw aan de A7.

Tientallen slimme websites

Ons denk- bouw- en ontwerpwerk hield niet op bij de corporate website. Door de projecten, partnerships en nevenonderdelen is de online communicatie van Gasunie opgedeeld over verschillende, doelgroepspecifieke websites. Een aantal voorbeelden:

methaNet: sociaal startpunt voor Gasunie-medewerkers

Een belangrijk project voor zowel Gasunie als ons was het realiseren van methaNet: het intranet van Gasunie. Hierbij werd niet alleen een omgeving gecreëerd waar nieuws en documentatie beter toegankelijk werden voor de 1.700 medewerkers. De nadruk lag vooral op het samenbrengen van de verschillende applicaties en software die medewerkers gebruiken. In methaNet zijn alle benodigde applicaties via het intranet in één klik beschikbaar binnen een dropdown scherm, door middel van een zogenaamde layer. Een gebruiksvriendelijke en effectieve oplossing waardoor het intranet bovendien het startpunt van elke werkdag is geworden.

De interactieve omgeving is inmiddels uitgebreid met een social laag. Het was al mogelijk om te reageren op nieuwsberichten. Nu kunnen medewerkers onder meer updates versturen, deze van elkaar 'liken', elkaars activiteiten bekijken in streams en berichten versturen. Doel hiervan was om meer betrokkenheid en efficiëntie te creëren. En om kennisdeling en interactie binnen de organisatie te verhogen naar een niveau dat heel erg past bij de wereld van nu.

Erkenning

Met zowel methaNet als de corporate website zijn we genomineerd geweest voor een Dutch Interactive Award, een prijs voor het allerbeste interactieve werk van het jaar. De case ‘Gasunie bouwt’ leverde ons een nominatie op voor de Grand Prix Customer Media Award en een hele mooie jurybeoordeling. Als vaste internetpartner van Gasunie zijn we trots op deze nominaties, en wij niet alleen. Eveline van der Hek, communicatieadviseur bij Gasunie: “Het genomineerd worden is een geweldige erkenning waar we enorm trots op zijn.”

Narrowcasting

Gasunie maakt gebruik van Kirra Narrowcasting op al haar verschillende vestigingen in het land. Op het hoofdkantoor in Groningen draaien verschillende 'presentaties', aangepast aan de plaats waar de schermen hangen. Zo toont het scherm bij het bedrijfsrestaurant het menu van de dag. In de centrale hal bij de liften wordt een presentatie getoond met o.a. interne vacatures en het getransporteerde gas van die dag. De verschillende vestigingen in het land maken ook gebruik van narrowcasting om aan te geven welke vergaderzalen op welk moment gereserveerd zijn. Naast de standaard mogelijkheden binnen Kirra Narrowcasting (o.a. Twitter- en Buienradar integratie) is het de narrowcasting voor Gasunie ook gekoppeld aan de interne bedrijfssystemen voor het ontsluiten van vacatures en gastransportinformatie. 

Apps

In 2013 bestond Gasunie 50 jaar. Ter ere van dit jubileum werd er een app gelanceerd met historisch beeldmateriaal van Gasunie. De app is te downloaden in de App Store

Voor GasunieTransportsServices realiseerde iWink een app voor de klanten van GTS. In deze app (genaamd GTS Services Included) staan de algemene voorwaarden waaronder klanten van GTS kunnen handelen met GTS. De voorwaarden wisselen regelmatig en werden voorheen alleen op de website gepubliceerd. Nu worden geze ook via een app ontsloten en krijgen gebruikers van de app direct een push-notificatie wanneer de voorwaarden zijn gewijzigd. Uiteraard worden de voorwaarden maar op één plek via Kirra beheerd en vervolgens ontsloten naar de website en de app. 

Geavanceerde datakoppelingen

Gasunie heeft te maken met erg veel data die over allerlei kanalen gedistribueerd moet worden. Cijfers over gascapaciteit, bijvoorbeeld. Samen met Gasunie hebben we een aantal geavanceerde datakoppelingen gerealiseerd vanuit de gedachte dat de data zo toegankelijk, device-onafhankelijk en ook veilig mogelijk beschikbaar moet worden gemaakt. Sommige datastromen komen rechtstreeks uit de bunker van Gasunie, worden door Kirra heengeleid en in verschillende formats weer 'uitgespuugd'.

Omdat de datastromen van groot belang zijn voor Gasunie, hebben we een dashboard in Kirra ontwikkeld waar Gasunie kan uitlezen welke imports en stromen zijn voltooid, in progress zijn of om welke reden zijn afgebroken. Hierdoor heeft Gasunie 24 uur per dag controle over essentiele informatie en kan er in het geval van een calamiteit makkelijk en snel worden ingegrepen.

Slimme techniek van Kirra

Wij zijn er best trots op dat Gasunie met heel veel plezier gebruik maakt van de techniek waar wij zo blij mee zijn: Kirra. Alle webproducten van Gasunie draaien inmiddels op dit slimme content management systeem. Voor Gasunie heeft dit als voordeel dat er veel onderlinge verbanden en koppelingen te maken zijn tussen verschillende bronnen content en data. En dat alle medewerkers maar één systeem hoeven aan te leren en onderhouden. Ons voordeel is dat we altijd snel en goed kunnen bouwen, updaten en uitbreiden.

24/7 service & monitoring

Service vinden we erg belangrijk. Al onze websites worden 24/7 automatisch in de gaten gehouden. Ook buiten kantoortijden zijn we voor Gasunie bereikbaar om in te kunnen grijpen in het geval van een calamiteit. Door gebruik te maken van stand-by webservers kunnen we de websites van Gasunie in geval van nood binnen no-time weer online krijgen in een andere datacenter.

Strategisch partnerschap

Samen met Gasunie onderzoeken we steeds weer hoe we zo flexibel mogelijk met data om kunnen gaan om deze daarmee zo goed mogelijk af te stemmen op de informatiebehoeften van de uiteenlopende doelgroepen. Uiteraard zonder in te boeten aan veiligheid en betrouwbaarheid. Hierin kijken zowel Gasunie als wij graag verder dan morgen of overmorgen. Wat is de rol van informatie over tien jaar en hoe verhoudt online zich hierin?

Als rode draad door alle producten en diensten die we als iWink aan Gasunie leveren, lopen de regelmatige strategische overleggen. In deze gesprekken kijken we naar ontwikkelingen, trends en duiden we deze in de betekenis voor Gasunie. Zo komen samen we op mooie ideeën voor de toekomst en kunnen we blijven innoveren in precies het goede tempo. Of dat nou gaat om techniek of social media vraagstukken: Gasunie en iWink werken samen aan nog mooier, beter en innovatiever. Een echt partnership, zoals we dat het liefste zien.

Marketing Groningen