Online citymarketing: “It better be good.”

Dirk Nijdam

Interview met Dirk Nijdam

directeur Marketing Groningen over online citymarketing

Dirk Nijdam, directeur Marketing Groningen, vertelt over de realisatie van effectieve online citymarketing, de noodzaak van een duidelijke online doelgroepsegmentatie en de rol van communities in het delen van informatie. “Als internet niet goed geregeld is dan kun je het sowieso wel shaken als citymarketingorganisatie.”

Wat is het doel van Marketing Groningen?

“Ons doel is het stimuleren van mobiliteit. Op provinciaal niveau mensen verwelkomen in de provincie en op stedelijk niveau de mensen uit de buurt de stad laten bezoeken.”

Wat is de rol van internet voor citymarketing?

“Wat doen de mensen om je heen als zij een dag, week of weekend weggaan? Veel mensen starten met het verzamelen van informatie over de stad of de provincie waar ze naar toe willen. Die oriëntatiefase begint bijna altijd op internet. Niemand heeft per slot van rekening zo snel een boekje met overnachtingsmogelijkheden bij de hand. Met internet kun je de benodigde informatie heel goed heel snel vinden.”

Wat is de rol van internet in het citymarketingbeleid van Marketing Groningen?

“Eigenlijk zijn al onze marketinginspanningen erop gericht om traffic op de website te genereren. Internet doet weinig voor je imago maar veel voor je actie. Dat is inherent aan het middel. Als wij een aantrekkelijke aanbieding hebben gaat het altijd om het genereren van traffic naar de website. Dan gaat het over het direct boeken van aantrekkelijke arrangementen op onze website, bijvoorbeeld last-minutes.

Wij streven er vervolgens naar om het juiste arrangement bij de juiste websitebezoeker te krijgen. De meest concrete aanbieding moet bij de juiste persoon terecht komen. Dat is op internet vrij gemakkelijk te realiseren. Los van de enorme concurrentieslag op internet is dat een heel cruciaal punt.”

Als internet niet goed geregeld is dan kun je het sowieso wel shaken als citymarketingorganisatie

Dirk Nijdam Dirk Nijdam
directeur Marketing Groningen

Hoe benadert Marketing Groningen online de verschillende en uiteenlopende doelgroepen

“Wij hebben een hele grote doelgroep. Die noemen wij ‘geïnteresseerd Nederland’ (Geinterreseerd Nederland komt van de Positioneringsgroep en is gebaseerd op het Mentality-model van onderzoeksbureau Motivaction red.). Deze groep behelst ongeveer 1,7 miljoen Nederlanders. Wij hebben deze groep Nederlanders veel te beiden en daarom houden wij qua indeling van de website ook rekening met de wensen van deze groep.

Een deel van de doelgroep houdt bijvoorbeeld van kamperen, fietsen en/of varen. Je dient deze mensen gericht te benaderen. Daarom communiceren wij naast toerisme.groningen.nl ook bijvoorbeeld varen.groningen.nl. Op die manier bedien je mensen met de juiste informatie. En het leuke is dat hoteliers en campingeigenaren uit de provincie deze subdoelgroep vervolgens herkennen. Marketing Groningen brengt op die manier vraag en aanbod bij elkaar.”

Wat is het geheim van goede online citymarketing?

“Internet is een domein. Websitebezoekers verwachten dat de benodigde informatie altijd voor handen is. Je moet in de ontwikkeling van je website uitgaan van de toerist die dingen zoekt. Als mensen of leden op onze website komen dan verwachten ze gewoon dat het werkt. Je moet je constant bedenken: voor wie ben je er? Wij zijn er voor de bezoekers die goed geïnformeerd willen worden. Op internet verwachten de webbezoekers alle, goede en actuele informatie. It better be good. Ik denk dat internet zo belangrijk is dat wanneer mensen niet vinden wat ze zoeken, dat heb ik zelf ook, dat ze dan afhaken.

Onze website moet altijd kloppen. Daarom koppelen wij bepaalde databases met tijdsgebonden informatie direct op onze website. Dan weten we zeker dat onze websitebezoeker altijd over de laatste informatie bezit. Als dat klopt, is internet prachtig.”

Wat is het toekomstperspectief van online citymarketing?

“Internet zie ik als een soort commodity. Je kunt zeggen: internet is zo belangrijk dat het goed moet zijn. Maar je kunt ook zeggen dat het in een aantal aspecten van je marketing minder belangrijk is. Ik denk niet dat we het beter doen als ons internet goed geregeld is. Het is eerder andersom. Als internet niet goed geregeld is dan kun je het sowieso wel shaken als citymarketingorganisatie.

Daarnaast wordt het delen van informatie steeds belangrijker. Daarin spelen communities een grote rol. Mensen vertrouwen elkaar. Als wij als marketingorganisatie zeggen dat een winkelstraat erg leuk is om te bezoeken dan geloven mensen dat minder dan wanneer hun eigen netwerk dat zegt. Want, als een community in een forum over dat leuke winkelstraatje praat dan geloven ze dat veel meer. Wij zijn er alleen om richting te geven.

Wij zetten bekende Groningers als ambassadeurs in die geloofwaardig zijn. Maar als Groningers zelf iets zeggen over Groningen werkt dat nog geloofwaardiger. Daarom krijgen (potentiële) bezoekers van Groningen een voorname plaats op de website.

Een goed voorbeeld hiervan is onze campagne waar mensen films over Groningen konden insturen. Ik dacht straks gaan mensen rare films en foto’s posten maar het resultaat bewijst het tegendeel. Mensen hebben hele mooie foto’s en films gemaakt. Mensen reageren heel erg enthousiast op onze acties, pakken dit erg leuk op en zijn erg betrokken. Als marketingorganisatie moet je meebewegen en een goede facilitator worden voor de bezoekers.”

Met welke vraag kwam Marketing Groningen bij iWink?

“In eerste instantie wilden wij in 2005 gewoon een website. Dat is nu wel veranderd. Je kunt overal een website laten bouwen. Wat wij van iWink verwachten is dat het strategisch moet kloppen. Wij zijn continu bezig om een grote hoeveelheid informatie kort en bondig terug te laten komen op een startpagina. Dat terwijl er nog een tweede eis is aan onze online communicatie. Die is van praktische aard. Een moet direct antwoord geven op wat mensen zoeken.

Daarom hebben wij aan iWink gevraagd om een website te ontwikkelen die er even tegen kan, functioneel en state of the art. Daarnaast hebben wij het verzoek om moderne ontwikkelingen op internet zo te integreren dat functionaliteit nog steeds ‘King’ is.”