Donar brengt fans dichter bij de actualiteit met nieuwe website

In samenwerking met Studio Paraat heeft iWink de nieuwe website voor Donar gerealiseerd. De website stelt Donar in staat wedstrijden actiever te promoten en informatie voor fans effectiever en visueler beschikbaar te maken.

Uitdaging

Vanaf de start van het project lag de lat hoog, voor zowel Donar als iWink. De uitdaging was om een website neer te zetten die recht doet aan de dynamiek die rondom de club heerst. Het gehele jaar door stroomt het nieuws binnen, worden er wedstrijden gespeeld en zijn er activiteiten of clinics voor jeugd. Never a dull moment bij Donar en de website moet daarin optimaal kunnen faciliteren.

De primaire doelgroep voor de website zijn de fans van Donar. De kaartverkoop en de informatievoorziening rondom (wedstrijden van) Donar staan daarin centraal. 

Tot slot heeft Donar ook een maatschappelijke doelstelling waar via de website invulling aan gegeven wordt.

Over Donar

Donar is dé topclub uit de Nederlandse Basketbalcompetitie. Sinds 1951 is Donar actief in de basketbalwereld, gestart vanuit studentenvereniging Vindicat. Vanaf 1970 volgde de promotie naar de eredivisie.

Donar heeft in haar historie in totaal zes landstitels weten te behalen, is vijf keer bekerwinnaar geworden en heeft twee keer de supercup op haar naam geschreven.

Proces

iWink is gestart met een klikmodel om de meest optimale informatiestroom vast te stellen. Op basis van de inzichten die we daaruit samen met Donar hebben gedaan is het grafisch ontwerp gerealiseerd. Hierin lag de nadruk op goede en leesbare informatie, waar bovendien voldoende ruimte is voor het communiceren van sfeer. 

In de technische realisatie is vooral aandacht besteed aan het wedstrijdmechanisme. Vooraf is de pagina een plek voor fans om te zien tegen welke club Donar het opneemt en kaarten te kopen; Achteraf kan men op dezelfde pagina terecht voor de uitslag en het wedstrijdverslag. 

Er is een koppeling met de website van de Dutch Basketbal League (DBL) voor het ophalen van de meest actuele competitiestand en een koppeling met Ticket Unie voor de kaartverkoop.

Resultaat

Donar heeft met de nieuwe website een grote stap gezet richting (digitale) interactie met haar fans. Actuele informatie komt niet alleen sterker naar voren, er is ook meer ruimte voor foto's, video's en statistieken. Hiermee is er vooral een sterkere aansluiting gevonden bij de jongere doelgroep.

Verder is er een man-of-the-match functionaliteit gerealiseerd. Hiermee kan Donar na een wedstrijd fans nog meer te betrekken door een verkiezing te houden welke speler het beste gepresteerd heeft. Deze verkiezing kan automatisch gedeeld worden via sociale media, waarmee het potentiële bereik groot is.

Met de nieuwe website breekt een nieuw hoofdstuk aan in de negenjarige samenwerking tussen Donar en iWink.

De vernieuwde website heeft een frisse en strakke ‘look’ die past bij de huisstijl van Donar. Wij zijn dan ook blij met onze vernieuwde site, waarmee we op een overzichtelijke manier onze fans kunnen informeren en die past bij de uitstraling van Donar

Hayo Bijl
Donar
3 grote wijzigingen voor Groningen Airport Eelde Eerste versie website aanpak Oosterhamrikzone online