Fusie van websites Treant Zorggroep

Binnen Treant Zorggroep zijn vorig jaar de krachten van cure en care samengevoegd. Drie ziekenhuislocaties en 20 centra voor verpleeg- en ouderenzorg in Drenthe zijn gecombineerd.

Iedere organisatie had een afzonderlijke website met gezamenlijk meer dan 1000 bezoeken per dag. De grootste uitdaging was het samenbrengen van alle verschillende typen zorg, locaties en informatie voor professionals. iWink, communicatiebureau Open en Treant Zorggroep kijken tevreden terug naar het traject om te komen tot de nieuwe website waarin alles samen moest komen.

Uitgelicht uit dit project

Logische informatiestructuur

Ondanks de fusie van de organisatie blijft er een onderscheid tussen mensen die komen bij Treant voor een ziekenhuisbezoek of langdurige zorg. Deze hebben ook duidelijk hun eigen informatiebehoefte. Zodra je naar een ziekenhuis moet hebben mensen vaak behoefte aan meer praktische informatie. Bij wonen en verzorgen gaat het ook veel over het gevoel dat je hebt bij de plek waar iemand terecht komt en de faciliteiten. We hebben daarom gekozen voor 2 duidelijke ingangen op de homepage, middels tabbladen boven in de website wordt duidelijk aangegeven of je op het gedeelte Ziekenhuiszorg of Wonen & Zorg van de website bent.

Daarnaast zijn er professionals die (willen) werken bij Treant, contact zoeken met een specialist of meer informatie willen over de organisatie. Deze mensen hebben een duidelijke ingang in het top-menu van de website gekregen die overal altijd zichtbaar is.

Relaties tussen onderdelen

In de nieuwe website is veel aandacht gegeven aan de specialismes & afdelingen, onderzoeken & behandelingen en aandoeningen. Deze onderdelen zijn aan elkaar gekoppeld zodat de bezoeker de relevante informatie op eenvoudige wijze kan vinden. Zo kan iemand op de website terecht komen tijdens het zoeken naar een aandoening en vindt daar gelijk ook de betreffende behandeling en locatie waar hij terecht kan.

Specialisten kunnen gekoppeld worden aan specialismes & afdelingen en onderzoeken & behandelingen.

Interactieve zorgkaart

Door het gebruik van een interactieve kaart op de homepage hebben bezoekers direct een beeld van waar Treant zorg levert. De bezoeker krijgt initieel de ziekenhuislocaties en wonen & zorg locaties te zien op de kaart maar kan met een simpele klik ook de priklocaties en servicepunten laten verschijnen.

Onder de kaart worden de verschillende locaties ook nog in een lijst weergegeven zodat de bezoekers die op alleen de naam weten van een locatie snel hun weg vinden.

Interactieve zorgkaart op treant.nl
Interactieve zorgkaart op treant.nl

Zoekfunctie met categoriën

Bij het zoeken naar een trefwoord worden de resultaten voor de bezoeker gelijk gesorteerd op categorie. Dit maakt het vinden van de juiste informatie een stuk eenvoudiger.

Gesorteerde zoekresultaten op treant.nl
Gesorteerde zoekresultaten op treant.nl

Extranet voor professionals

Professionals kunnen inloggen op de website. Door in te loggen in het Extranet kunnen specialisten hun eigen gegevens bewerken en in het Extranet is ook informatie te vinden die alleen bedoeld is voor specialisten.

Om de transitie van de bestaande extranetten zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we het versturen van inloggegevens zoveel mogelijk geautomatiseerd.

Aanpak informatiestructuur

Voordat de website technisch is gerealiseerd hebben we een klikmodel gemaakt. Een klikmodel biedt houvast tijdens het vaststellen van de verschillende onderdelen en informatiestructuur.

De input hiervoor kwam van iWink en Treant. Voor de wensen vanuit de organisatie heeft de communicatieafdeling van Treant intern geïnventariseerd wat men miste. iWink heeft gekeken naar de behoefte van de boekers op basis van de statistieken van de bestaande websites. Zo hebben we achterhaald aan het bezoek van bepaalde pagina's heel mooi zien waar mensen naar op zoek zijn. Aan de hand van de termen die zijn ingevoerd in het zoekscherm op de websites wisten we wat niet zo goed vindbaar is op de websites maar waar bezoekers wel behoefte aan hebben.

Op basis van dit klikmodel hebben iWink en communicatiebureau Open het ontwerp gerealiseerd.

We hebben de complexe taak bij iWink neergelegd om onze websites terug te brengen naar één website. Wij zijn erg tevreden met het resultaat en de samenwerking!

Ronald Kampherbeek
Adviseur Online Communicatie Treant Zorggroep

Content plaatsen en vindbaarheid in Google

Als je van meerdere websites naar 1 website gaat dan is er veel content. We hebben daarom de informatiestructuur alvast klaargezet in het Kirra CMS  zodat Treant vroeg in het traject kon begin met het invoeren van de content. Om de communicatieafdeling te ontlasten hebben we ook veel content geïmporteerd van de bestaande websites.

Het duurt even voordat Google een nieuwe website indexeert en mensen zoeken wel via Google. We hebben er daarom voor gezorgd dat alle oude url's van de verschillende websites bij het live gaan gelijk werden doorverwezen naar de juiste relevante pagina op de nieuwe website.

Meer weten over deze case ? Neem contact op met:

Wies, de nieuwe digitale medewerker van De Noorderbrug Realisatie website Groningen Energieneutraal