Geheel vernieuwde toerisme-website Groningen

28 oktober 2010

Marketing Groningen heeft in samenwerking met iWink een geheel vernieuwde toeristische website gelanceerd.

Naast de nieuwe vormgeving bevat de website verschillende user-generated functionaliteit waarmee iedereen de mogelijkheid heeft om potentiële bezoekers van de stad en provincie te helpen met het vinden van de mooiste plekjes, de leukste winkels en de beste restaurants. Hierdoor kan iedere inwoner en bezoeker van de stad en provincie Groningen zijn of haar stem laten horen om te bewijzen dat er echt niets boven Groningen gaat!

Eerste oriëntatie via internet

Wat doe jij voordat je een stad bezoekt, een hotel boekt en een restaurant reserveert? Internet is de start van elke zoektocht. Ook voor het boeken van een vakantie, dagje uit of stedentrip. Hierna wordt vaak gezocht naar meningen en ervaringen van eerdere bezoekers in die omgeving. Daarom kunnen de gebruikers van toerisme.groningen.nl vanaf nu hun ideeën delen met de potentiële bezoekers van de stad en provincie.

Social media

De nieuwe website bevat verschillende koppelingen met social media zoals Flickr en YouTube. Ook Twitter is in de website geïmplementeerd. Hierdoor kan de bezoeker niet alleen statische informatie raadplegen maar door de twitterfeed ook direct weten wat er op dat moment in Groningen gebeurt. Zo kunnen bezoekers op de pagina over de Martinitoren direct lezen wat er op dat moment over de Martinitoren gezegd wordt.

Toeristische bedrijven database

Voor diegene die hun verblijf in Groningen direct willen vastleggen is de website voorzien van een toeristische bedrijven database. Van overnachtingen in een klein wijkhotel of een historisch erfgoed tot het gezelligste bed and breakfast of het dichtstbijzijnde hotel; de bezoeker heeft direct en snel de beschikking over alle informatie en kan meteen boeken. Daarnaast is er ook een directe koppeling met hotels.nl gemaakt waarmee Marketing Groningen aantrekkelijke arrangementen aanbiedt. Verder geeft een overzichtelijke kaart de plek van de locatie weer en kan er direct een routebeschrijving worden uitgeprint. Is de overnachting bevallen? Dan heeft de bezoeker van de website de mogelijkheid om een recensie te plaatsen.

Persoonlijke reisgids

Wil een bezoeker alleen inspiratie opdoen over Groningen op toerisme.groningen.nl? Dat kan! De website biedt de mogelijkheid om een persoonlijke reisgids aan te maken. Daarbij kan op de bijbehorende kaart de nog te bezoeken attracties, winkels en bedrijven worden geselecteerd. Gaat de reis daadwerkelijk beginnen, dan kan deze reisgids uitgeprint worden en direct mee in de handbagage!

Webshop

Ook heeft de site een webshop waar toerist of inwoner terecht kan om alles voor, tijdens en na een bezoek aan Groningen aan te schaffen. Daarbij worden ook verschillende gratis uitgaven aangeboden.

Internet is de start van elke zoektocht. Ook voor het boeken van een vakantie, dagje uit of stedentrip. 

Doelstellingen Marketing Groningen

Door verschillende praktische functionaliteit in te voegen is de website niet alleen een platform voor en door maar voornamelijk in samenwerking met de gebruiker. Tijdens de realisatie van de site is daarom sterk de nadruk gelegd op de gebruiksvriendelijkheid en een gestructureerde opzet van de informatie op de website. Voorwaarden die voor een website met jaarlijks 750.000 unieke bezoekers van groot belang zijn.

Maar dit is nog niet alles! Marketing Groningen en iWink blijven de website verder ontwikkelen en nieuwe functionaliteit toevoegen. Zo komt er nog een mobiele website en kunnen de bezoekers van de website in de toekomst hun eigen wandel-, fiets- en/of vaarroutes intekenen. Houd de toerisme.groningen.nl en www.iwink.nl daarom goed in de gaten!

Ontwikkeling communitywebsite Grunobuurt Ontwikkeling website Martiniplaza Groningen