Hoe houdt het Alfa-college iedereen snel op de hoogte?

Het Alfa-college is een van de grootste ROC’s in Noord- en Oost-Nederland. Naast mbo-opleidingen bieden ze ook bedrijfsopleidingen en educatieve trajecten aan. 

Om ervoor te zorgen dat iedereen intern én extern op de hoogte blijft maakt het Alfa-college gebruik van een nieuwsbrief. Omdat mail en daarmee nieuwsbrieven steeds meer mobiel gelezen worden, werd het tijd voor een responsive nieuwsbrief. 

Keuzes in responsive design

Een belangrijke keuze in het design van een nieuwsbrief is dat de informatie door de lezer zowel goed te lezen is op een groot scherm van een desktop computer, als een mobiele telefoon. 

De nieuwsbrief van het Alfa-college had informatie naast elkaar staan, verdeeld over 2 kolommen. Op een klein scherm worden twee kolommen naast elkaar al gauw onleesbaar. Daarom hebben we gekozen om alle informatie in 1 kolom te plaatsen. Dit is voor de lezer duidelijk te lezen zonder dat hij/zij hoeft in te zoomen.

Groei mobiel verkeer

Misschien een open deur, maar we noemen het toch nog maar even. Mobiel verkeer groeit. Naast het feit dat websites nog altijd meer bezocht worden met een mobiel device, geldt dat ook voor e-mail en daarmee nieuwsbrieven. In 2017 werd 50% van alle mail geopend via een mobiele telefoon. Omdat de doelgroep van het Alfa-College grotendeels jong is en daarom meer op mobiel leest, heeft het responsive maken een nog groter effect. 

 

Door alle informatie in 1 kolom te plaatsen is er nauwelijks verschil tussen de desktop versie en de mobiele versie van een nieuwsbrief. Juist hierdoor konden we dit extra vlot technisch realiseren en was de nieuwsbrief snel in gebruik.
Door alle informatie in 1 kolom te plaatsen is er nauwelijks verschil tussen de desktop versie en de mobiele versie van een nieuwsbrief. Juist hierdoor konden we dit extra vlot technisch realiseren en was de nieuwsbrief snel in gebruik.

Naamsbekendheid

Iedere keer dat lezers jouw nieuwsbrief lezen, komen ze in aanraking met jouw merk. Herhaling leidt uiteindelijk tot herinnering. Uiteraard moet het geen vervelende ervaring zijn en moet je lezers de kans bieden om zich direct uit te kunnen schrijven. Hiertoe ben je wettelijk verplicht en inmiddels bieden ook veel mailprogramma's standaard de optie aan om je direct uit te schrijven voor een nieuwsbrief.  

Dat betekent niet dat je bang moet zijn wanneer een abonnee zich uitschrijft. Uiteindelijk is een gezonde e-maillijst met toegewijde abonnees van belang voor de bedrijfsreputatie en komt dit ook het percentage geopende nieuwsbrieven ten goede (Bron: Litmus Webinar, 2017).

 

6 redenen waarom lezers uitschrijven:

  1. Het merk stuurde geen relevante of teveel e-mails (57%)
  2. Abonnee was niet langer geïnteresseerd (53%)
  3. Ontvanger wist/wilde niet dat hij/zij ingeschreven was (51%)
  4. Abonnee kon zich niet makkelijk uitschrijven (50%)
  5. Abonnee had een slechte ervaring met het merk (45%)
  6. De e-mails werken niet goed op de smartphone (43%)

(Bron: Litmus Webinar, 2017).

Tijd besparen door automatiseren

Een nieuwsbrief versturen kost tijd. Daar zijn we ons van bewust. Het versturen van een nieuwsbrief betekent een extra deadline, iemand moet content schrijven en het moet ook nog een beetje interessant zijn voor de doelgroep. Op die laatste twee aspecten hebben we niet zoveel invloed, maar we kunnen wel helpen met tijd besparen, zodat het maken van een nieuwsbrief een stukje laagdrempeliger wordt.

Wanneer je gebruik maakt van een externe mailingtool, zoals Mailchimp of onze eigen iMailingtool, dan betekent dit dat je waarschijnlijk alle teksten, afbeeldingen en links handmatig kopieert vanuit je website naar de mailingtool. Op dit proces kun je tijd besparen en voorkomen dat er misschien wel foutjes insluipen. 

Met Kirra beheer je de website én de nieuwsbrief. Voor het vullen van een nieuwsbrief hoef je alleen nog maar de gewenste artikelen te selecteren en Kirra doet de rest. De titel, introductie en de link naar het betreffende artikel worden automatisch gevuld. Dit geldt voor nieuws, kennisartikelen, portfolio-items en vacatures. Zo heb je in een paar klikken een gevulde nieuwsbrief. Toch liever een andere introductie of een aanpassing in de titel? Ook dat kun je makkelijk aanpassen. 

Een nieuwe responsive nieuwsbrief?

We denken graag met je mee. Een nieuw design of toch liever mailen direct vanuit je website? Neem contact met ons op om je wensen te bespreken. 

Suze van der Lijke

voor uitleg over een nieuw, responsive design

Hoe het Bevrijdingsfestival zich online voorbereidt op veel bezoekers Hoe Opleidingsinstituut PPO de drempel verlaagt en aanmeldingen verhoogt