Nieuwe website voor Noorderzon!

Meteen zoeken naar een voorstelling op de homepage
Meteen zoeken naar een voorstelling op de homepage

Nieuwe huisstijl, nieuwe website

Na een aantal jaren was het voor Noorderzon tijd voor een compleet nieuwe huisstijl en website. Gebaseerd op het nieuwe logo van Noorderzon (dat uiteindelijk een beeldmerk wordt), hebben we een compleet nieuw design voor de website gemaakt. Ook hebben we een aantal nieuwe functies gebouwd die de festivalganger helpen in het keuzeproces.

De juiste informatie op het juiste moment

In verschillende stadia van een festival is een festivalganger op zoek naar specifieke informatie. Daarom hebben we gekozen voor twee verschillende weergaven van de homepage. De homepage voorafgaand aan het festival wijkt daarom iets af van de homepage tijdens het festival. Voordat het festival start ligt hierbij de focus op bezoekers bekend maken met Noorderzon, het benadrukken van de belangrijke data van het evenement en het tonen van belangrijke informatie zoals kaartverkoop en het programma. Voor het tonen van belangrijke data staat op de startpagina een agenda-component waar Noorderzon deze data aan kan toevoegen. Met behulp van deze tijdlijn weet de festivalganger precies wanneer de verschillende verkoopmomenten van het programma beginnen en wanneer het festival start.

Belangrijke data voor de start van het festival
Belangrijke data voor de start van het festival

Tijdens het festival

Tijdens het festival is de bezoeker op zoek naar specifiekere informatie. Daarom kan de bezoeker op de homepage meteen op zoek naar een voorstelling. Tijdens het festival verschijnt er een component op de website die ‘real time’ laat zien welke voorstellingen er die avond starten. Dus ook op het laatste moment kunnen festivalgangers een keuze maken naar welke voostelling ze die avond willen.

Hulp bij het keuzeproces

Om het zoekproces en de uiteindelijke keuze voor een voorstelling te vergemakkelijken hebben we de filters van de zoekfunctie aangepast zodat deze compacter zijn. De filters kun je wegklikken, waardoor de focus verschuift naar de voorstellingen. De timetable van de voorstellingen is zo aangepast dat de festivalganger per dag de timetable bekijkt en horizontaal door de titels van de verschillende programma-items heen scrollt. Meer informatie over de voorstellingen is te lezen in een overlay die verschijnt bij een klik op de titel van de voorstelling. Is de keuze definitief? Vanuit de timetable gaat de bezoeker direct naar de detailpagina van de voorstelling naar keuze en kan daar tickets bestellen.

De startpagina tijdens het festival
De startpagina tijdens het festival
De timetable met overlay
De timetable met overlay
Compactere filters bij de zoekfunctie
Compactere filters bij de zoekfunctie

Responsive

Ook voor festivalsites zien we het mobiele verkeer toenemen. Het aantal mobiele bezoeken tijdens Noorderzon is ten opzichte van het jaar ervoor met 13,6% gestegen. Daarmee komt het percentage van de bezoekers dat de website met een mobiel apparaat bezoekt neer op bijna 60%. In ons codeerproces houden we hiermee rekening door alles responsive op te leveren. Hierdoor wordt de website naast desktop ook optimaal weergegeven voor zowel mobiel als tablet.

Responsive website voor desktop, tablet en mobiel
Responsive website voor desktop, tablet en mobiel

Meer weten? Neem contact op met Bouke of Suze

Nieuwe functionaliteit publicaties en aanvragen Lifelines online Nieuwsbrief als digitaal kanaal voor Groningen@Work