Wat Uit Groningen heeft veranderd aan haar nieuwsbrief

Uit Groningen

Uit Groningen is een website die alle activiteiten op het gebied van film, tentoonstellingen, muziek, theater en evenementen bundelt die plaatsvinden in stad en ommeland. Het doel is om dit culturele aanbod toegankelijker te maken en participatie hierin te stimuleren. Uit Groningen is onderdeel van Marketing Groningen. 

 

De oude driekoloms opzet links versus de nieuwe tweekoloms nieuwsbrief rechts
De oude driekoloms opzet links versus de nieuwe tweekoloms nieuwsbrief rechts

Een duidelijk overzicht

De vorige nieuwsbrief gaf de evenementen weer over 3 kolommen. Naast dat het erg opgepropt was, zorgde de wisselende lengtes van de teksten ook voor lege ruimtes. In het nieuwe design is er daarom gekozen voor een weergave over 2 kolommen. Dit oogt meteen al een stuk rustiger. Ook is het in de nieuwe opzet mogelijk om secties aan te maken. Zo bestaat de nieuwsbrief vaak uit één of twee secties met evenementen die horen bij een bepaald groot evenement (zoals uitgelichte concerten tijdens Eurosonic of bijvoorbeeld films in Forum Images gerelateerd aan de Rodin tentoonstelling). Daarnaast is er altijd een blok met een samengestelde selectie van overige evenementen de komende maand.
 

De voordelen van responsive

Het spreekt voor zich dat e-mail steeds meer op mobiel wordt gelezen: in 2016 werd 54% van alle mail geopend via een mobiele telefoon. Daarom hebben we de Uit nieuwsbrief responsive gemaakt zodat deze goed te lezen is op een tablet of mobiele telefoon. Door hierop in te spelen vinden (relatief) meer bezoekers via mobiel hun weg naar de website. Uit de laatste verzonden mailings met het oude template bezocht 31,7% van de bezoekers de website met een mobiel apparaat. Uit de mailings verzonden met het nieuwe template nam dit aandeel toe naar 38,2%.

Tijdsbesparing

Het vorige template werd handmatig gevuld in de aparte iMailingtool, wat betekende dat alle teksten, afbeeldingen en links moesten worden gekopieerd naar de mailingtool en handmatig worden gevuld. Erg bewerkelijk en foutgevoelig. Het nieuwe template zit in het Kirra CMS van de UIT website. Daardoor is het mogelijk om uit de bestaande evenementen een selectie te maken en die aan de nieuwsbrief te koppelen. 

Ticketshop

Uit Groningen biedt op vrijdagmiddag 12:00 een selectie van voorstellingen en concerten voor de helft van de prijs aan. Deze Last Minute tickets worden met één klik in de nieuwsbrief gezet. Naast dat dit het een stuk minder tijdrovend maakt om een nieuwsbrief te versturen, is het een mooie manier om het aanbod direct onder aandacht te brengen bij de doelgroep. 

Meer weten? Neem contact op met Suze of Niels

Suze van der Lijke

Suze van der Lijke

Internetconsultant

Niels ten Have

Niels ten Have

Internetconsultant Wonen & Infrastructuur

Waarom Woonservice koos voor een nieuwe website Een nieuwe website voor Heuvelman Ibis