Het verhaal

1995. Nederland werd mondjesmaat aangesloten op internet. Veel websites waren er nog niet. De eerste e-mail die Jurriaan kreeg was van Simon. "Ontvang je dit?"

De eerste websites

Simon was er ongeveer bij toen het internet werd opgericht. Hij moet wel één van de eersten zijn geweest die in Nederland Netscape Navigator opstartte. Er was alleen nog niet zoveel te doen. Alles werd met de hand gecodeerd en de eerste websites gingen over het maken van websites. Simon leerde zichzelf programmeren. Een jongenshobby.

Zijn leraar Engels wees hem op een wedstrijd voor middelbare scholieren wereldwijd. ‘Maak een educatieve website’ was de opdracht. ThinkQuest. En hij won. Op zestienjarige leeftijd reisde hij af naar de USA en nam zijn prijs, een studiebeurs, in ontvangst. Bij thuiskomst wachtte hem een heus welkomstcomité van pers en media, met als zelfbenoemd hoogtepunt een acte de presence in de late night show van Peter Jan Rens. (Wie daar nog opnames van heeft, mag zich melden. De tapes zijn zoek, namelijk.)

Deze aandacht had tot gevolg dat mensen uit heel Nederland belden of Simon niet ook voor hun een website kon bouwen. En zo ontstond Brace IT: een eenmanszaak voor websites en databasetoepassingen. Internet was booming.

Freshmen

Met zijn studiebeurs reisde Simon af naar Groningen om Technische Bedrijfswetenschappen te studeren. Op dat moment wilde hij vooral graag manager worden. Of zo. Dit gold eigenlijk ook voor zijn middelbare schoolvriend Jurriaan. Daarom koos ook hij voor Groningen en bedrijfskunde.

Jurriaan had HTML geleerd van Simon en bouwde vanaf zijn veertiende ook websites. De eerste was er één over de Beastie Boys. De magie van internet en de bijbehorende mogelijkheden hielden hem in zijn greep. Bovendien bleek het een mooie bijverdienste tijdens de studie. Jurriaan besloot zijn bedrijf Terrace te noemen. Inspiratiebron voor de naam was het schilderij boven zijn bank. Als het ingewikkeld werd, kwam Simon in beeld. Twee vrienden werkten, studeerden en woonden samen. En veroverden zo samen een stukje internetland.

Made in China

Aan het eind van hun studie carrières naderde er een stageperiode. In eerste instantie voor Jurriaan en Simon. Simon ging naar het Westen, terwijl Jurriaan ver Oostwaarts trok: China. Op een brakke nazomermiddag in het Noorderplantsoen besloten Simon en Jurriaan dat het wel handig was om hun krachten te bundelen. Dan hoefden ze niet allebei nieuw briefpapier te bestellen en konden ze af en toe voor elkaar de telefoon opnemen. Dan bleven ze bereikbaar voor klanten, zelfs in het verre Oosten. Daar, op dat moment, werd de naam iWink bedacht. Terrace en Brace IT waren hiermee voltooid verleden tijd. Het is 2002 en de naschokken van het barsten van de internetbubble zijn nog voelbaar. Maar Simon en Jurriaan bouwen verder aan iWink en studeren ondertussen af.

Vloerbedekking, heel belangrijk

Om Groningen te kunnen veroveren was er kantoorruimte nodig. Deze werd gevonden aan de Bieslookstraat. De eerste grote beslissing die de mannen gezamenlijk namen, was welke vloerbedekking er zou komen. Het werd de goedkoopste. Het kantoor werd ingericht met bureaus, stoelen, computers, telefoons en een koffiezetapparaat. En een fax voor de getekende offertes. Zonder vooropgezet masterplan, maar wel met een gezonde dosis werklust en geloof in eigen kunnen, gingen ze van start. Met als belangrijkste kracht: dat wat werd gemaakt was echt goed. En als allerbelangrijkste doel: vooral heel veel plezier hebben.

Het begin is er

De eerste grote opdracht, daar verschillen de meningen wat over. Zowel Jurriaan als Simon herinneren hun eigen kleine overwinningen in de beginperiode van iWink. De fax die plotseling aan het ratelen sloeg en een grote opdracht voor een concept van eigen hand, ismijnhuis.nl, uitspuugde. De offerte was afkomstig van Meeùs. Er werd over gangen heen en weer gerend, er werden biertjes opengetrokken.

Ook de opdracht voor het maken van Daarom Groningen werd beklonken met een biertje op het zonnige industrieterrein aan de Bieslookstraat. En opdrachtgever Provincie Groningen is nog steeds klant.

Almost famous

Er wordt hard gewerkt, veel gelachen en er worden mooie dingen gemaakt. Alles pakken ze aan. Het klantenbestand groeit, de opdrachten groeien, de omzet groeit. Er worden stagiaires aangenomen. Even later treden ze in dienst en heeft iWink personeel. Langzaam wordt het tijd om te verhuizen naar een groter onderkomen. Mensen hebben een goed gevoel bij ‘de jongens van iWink’. iWink wordt langzaam bekender in Noord-Nederland. Concurrenten raken wat onrustig. ‘Hoe doen die jongens dat toch?’

Het team verhuist naar de Mediacentrale. iWink groeit door.

 

 

 

Teamwork

De groei aan klanten en opdrachten vraagt om een groter team. Zorgvuldig worden nieuwe iWinkers geselecteerd. Passie moeten ze hebben. Want alleen dan lever je de kwaliteit en service die iWink nastreeft. Er ontstaat een hecht team van specialisten. Er komen nieuwe uitdagingen op hun pad.

Fast50

Met dit team is iWink niet te stoppen. Steeds melden zich klanten die meer vragen van iWink dan daarvoor. Daardoor worden er elk kwartaal weer nieuwe iWinkers verwelkomd. Om kwaliteit te kunnen blijven garanderen, om het serviceniveau te kunnen handhaven, om het plezier van iedereen te kunnen borgen. Klanten zijn nog steeds het allerbelangrijkst. Het opleveren van een foutloos project, het tot diep in de nacht uitpluizen van een PHP-mysterie, het maken van oplossingen die serieus het verschil maken. Het kunnen oplossen van bugs binnen minuten. En dit trots melden aan de klant. Dat maakt iWink sterk. 

Elk proces dat vaker dan twee keer per week plaats vindt, wordt geautomatiseerd. Facturen, offertes, urenbriefjes, afspraken maken, communicatie bijhouden. Lichtelijk ingegeven door luiheid, want ‘we hebben geen zin om dingen te doen die we niet leuk vinden’, zorgen ze met deze innovaties voor een belangrijke stap vóór.

iWink is een van de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. In 2010 staan ze met een omzetgroei van 623% (over de periode 2005 - 2009) op de 39e plaats van Deloitte's Technology Fast50.

De groei van het team vraagt weer om meer vierkante meters. Bijna een jaar zoeken ze. Talloze panden worden bekeken en afgekeurd. Te klein, te groot, te duur, te ver, geen parkeerplaats. Opeens is het raak, op een onverwachte plek.

Een belangrijke stap is het tekenen van het contract bij Vos Maupertuus. Eindelijk de perfecte plek gevonden: classy, serieus, maar speels genoeg om echt iWink te zijn. Bijzonder genoeg om op te vallen. Een nieuwe periode vangt aan.

Maupertuus

Een verhuizing is op handen. Maar iets meer dan twintig iWinkers en een inboedel verhuizen zonder dat klanten er iets van merken, is geen tussendoorprojectje. Een half jaar wordt er, bijna onzichtbaar, gewerkt aan de voorbereidingen. Tegelijkertijd wordt er een nieuwe huisstijl klaargestoomd. Een frisse wind waait en dat betekent veel verandering. iWink kent inmiddels verschillende teams. Van twee man naar bijna dertig. Honderd klanten. Nog meer websites. Van vriendenclub naar echt bedrijf. Het is voor iedereen even wennen.

De verhuizing is een uitdaging. Misschien wel de grootste tot dan toe. Het was hard werken, het was een spannende tijd, maar het nieuwe kantoor past perfect. De nieuwe huisstijl ook. iWink voelt volwassen en is klaar voor de toekomst. En om Noord-Nederland verder te veroveren.

Kirra

Door de jaren heen is iWink steeds blijven ontwikkelen aan eigen software. Onder meer een CMS: Webbeheer. Het hart van al hun websites. Zelfs de allereerste iWink website was uitgerust met Webbeheer. Er waren niet veel concurrenten die zelf een CMS ontwikkelden. In ieder geval niet één met de gebruiksvriendelijkheid en brede inzetbaarheid van Webbeheer. De ontwikkelingen in internetland en de bewegingen van concurrenten vragen in 2012 om een nieuwe stap: het CMS van iWink gaat onder een eigen naam verder: Kirra. 

Het kantoor wordt weer uitgebreid, een nieuwe afdeling aan de 'overkant' van de gang. Een multi-disciplinair team van toppers wordt samengesteld. Dedicated doorontwikkelen en het pakket klaarstomen voor nieuwe toepassingen.

No can’t do

Ondertussen wordt er verder gedacht over de toekomst van iWink. Het landschap waarin iWink opereert is rumoerig. Er is veel concurrentie, het barsten van de internetbubble is al zo lang vergeten dat het bijna oppassen is voor een nieuwe en de ontwikkelingen op het gebied van internet gaan snel. Heel snel. Wat onderscheidt iWink? De websites die ze bouwen kennen honderdduizenden bezoeken. Op verjaardagen, borrels en feestjes hoeft geen iWinker meer uit te leggen wat iWink is. iWink is een begrip geworden. Maar wat is een logische volgende stap?

Gaandeweg is er toch een masterplan ontstaan. Eigenlijk meer een visie. Gedeelde waarden. Met dezelfde ogen kijken naar kwaliteit. Naar service. Naar techniek. Naar mensen. Er worden continu nieuwe wegen verkend en mogelijkheden afgetast. Mooie dingen maken voor de mooiste klanten. Zonder wollige ICT systemen en duimendikke rapportages. Voor een eerlijke prijs. Met een pragmatische, slimme, bedrijfskundige blik focussen op oplossingen waar klanten echt wat aan hebben. ‘Kan niet’ bestaat niet. Geen iWinker die je dat zult horen zeggen.

Boys will be boys

In dezelfde periode slaan een aantal iWinkers van het eerste uur hun vleugels uit. Ze kiezen voor een nieuwe uitdaging of reizen hun liefde achterna en verlaten daarmee het iWinknest. Nieuw iWinkbloed komt het team versterken. Het is een tijd van elkaar opnieuw leren kennen. Van opnieuw kijken en ontdekken. Waar staat iWink? Waar gaan we naar toe?

Ook Marc, medevennoot sinds 2004, neemt afscheid van iWink. Een beslissing die weloverwogen en in goede harmonie wordt genomen. Marc volgt zijn hart en gaat voor zichzelf verder. Op 1 oktober 2013 nemen Jurriaan en Simon zijn aandelen over en staan ze weer als duo aan het roer.

Er zijn meer klanten dan ooit. Er is meer uitdaging dan ooit. Maar vooral commitment, energie, en de wil om beter te worden. Een bijzondere organisatie met bijzondere mensen. Met een unieke werksfeer waarin plezier heel belangrijk is. Waarin ieder talent ruimte verdient. Waarin kwaliteit gewoon is. En waarin de klant nog steeds het allerbelangrijkste is.

Toeval bestaat

Het verhaal van iWink is het verhaal van durven kijken en durven doen. Alles aanpakken, overal een uitdaging in zien. Van niet bang zijn om een fout te maken. Van geloof in jezelf en in anderen.

Er is veel veranderd in tien jaar. Van twee jongens naar meer dan dertig internethelden. Van een handjevol websites naar miljoenen pixels. Van de goedkoopste vloerbedekking naar design vergaderstoelen.

Wat er niet is veranderd, zijn de iWinkidealen: de beste websites maken, de beste service leveren en ondertussen veel plezier hebben. Als full service internetpartner voor Noord-Nederland, maar nu ook voor gebruikers en partners van Kirra in heel Nederland.

En wat of waar het toeval ons ook brengt: dat zullen blijven we doen.