Spring naar inhoud
Inloggen

Waarom toptaken goed werken op websites van woningcorporaties

Blog

Leestijd
3 min lezen
Datum

25 procent van alle bezoekers op je website, is gericht op 5 procent van al je content. Lees je dat goed? Ja. Met die wetenschap is de inzet van toptaken op een website van woningcorporaties een goed idee. Wij leggen uit wat toptaken zijn, waarom ze zo goed werken en hoe je ze kunt inzetten als woningcorporatie.

Auteur
Mark Snippe
Functie
Consultant Woningcorporaties

Wat zijn toptaken?

Toptaken zijn de meest gevraagde onderwerpen en/of acties van bezoekers op je website. Komt een bezoeker op je website, dan krijgt die persoon direct de mogelijkheid om naar de meest gebruikte pagina's te navigeren. Onder de toptaken kun je verder met de introductie op je website.

Toptaken voor woningcorporaties

We zien dat veel woningcorporaties toptaken inzetten. Dat komt omdat deze functionaliteit erg goed werkt. Immers, 25 procent van alle websitebezoekers, komt voor 5 procent van alle content.

Bijvoorbeeld:

  • Een potentiële huurder wil het huuraanbod inzien
  • Een huurder wil een reparatie melden
  • Een huurder wil contact opnemen via Whatsapp

25% van alle websitebezoekers, komt voor 5% van de content

Volgens Gerry McGovern in The Stranger's Long Neck

Waarom toptaken inzetten

Door toptaken aan te bieden op je website, kun je het merendeel van je bezoekers snel helpen met veelal urgente en veelgestelde vragen. Dit voorkomt dat de websitebezoeker moet zoeken op je website en stimuleert dus gebruikersgemak. Daarnaast heeft de inzet van toptaken ook voordelen voor je organisatie, het kan namelijk veel contactverzoeken en werkdruk schelen.

Voorbeelden van toptaken

Zoals genoemd is het handig om toptaken in te zetten voor veelgestelde vragen en urgente informatieverzoeken. Veel van onze klanten met een website voor woningcorporaties, zetten de volgende toptaken in. Vaak gepaard met de zin 'Ik wil' (dit hoeft niet):

  • een reparatie doorgeven
  • een vraag stellen via Whatsapp
  • een woning huren
  • overlast melden
  • contact opnemen
  • mijn huur opzeggen
  • energie besparen

Tips voor toptaken

Veel van onze klanten zetten toptaken in. Op basis van onze ervaring, geven we je de volgende tips:

  • Beperk het aantal toptaken tot maximaal vijf
  • Zorg voor concrete toptaken, 'over onze organisatie' is te vaag
  • Zorg dat toptaken aansluiten bij actuele en urgente vragen
  • Bepaal de toptaken o.b.v. de webstatistieken: wat zijn veelbezochte pagina's of veelgebruikte zoekopdrachten?
  • Sluit aan bij de taal en tone-of-voice van de bezoeker

Uitzondering: campagnecontent en periode

Een uitzondering op de regel is de inzet van campagnematige content. Wil je bijvoorbeeld dat huurders energie gaan besparen en wil je dat extra promoten, dan kun je dit ook toevoegen aan toptaken. Staat het namelijk tussen de toptaken, dan wordt het vaak als relevanter ervaren.

En is er een periode in het jaar aangebroken dat er vaak specifieke verzoeken worden gedaan. Bijvoorbeeld 'huren tijdens de feestdagen', dan kun je gemakkelijk een toptaak aan je website toevoegen.