7 voor- en nadelen van een aparte website voor potentiële werknemers

Termen als “We are hiring“of “Wij zoeken collega's” zijn niet meer van deze tijd. De potentiële werknemer is kritisch en eist transparantie. In dit artikel lees je de 7 voor- en nadelen van een aparte website voor deze doelgroep.

De voordelen zijn

  1. De potentiële werknemer wordt niet overladen met bedrijfsinformatie voor leveranciers en klanten. Wanneer je een aparte “werken bij …”-website hebt, kan je daar specifieke informatie kwijt voor de potentiële werknemers. 
  2. Er is één doel: Conversie middels sollicitaties. De informatie die op de “werken bij …”-website staat is voor een overgroot deel bijzaak. Er is namelijk maar één doel wat ertoe doet: Zoveel mogelijk sollicitaties. Op een aparte website kan je heel specifiek de potentiële werknemer verleiden om te gaan solliciteren bij jou in plaats van bij de concurrent. 
  3. Je “werken bij …”-website ademt DNA. Het zit hem in de manier waarop je de potentiële werknemer aanspreekt. De tone of voice is wellicht informeler dan hoe je de klant benadert op de corporate website. Op de “werken bij …”-website is er ruimte om te vertellen over de sfeer, de cultuur binnen het bedrijf door bijvoorbeeld collega's aan het woord te laten. Hou hierbij rekening met een multidisciplinair beeld van je organisatie. Laat bijvoorbeeld een technisch persoon als een adviseur aan het woord. 

De nadelen zijn

  1. Extra kosten en moeite voor de bouw. Wanneer je ervoor kiest om een aparte “werken bij …”-website te maken kost dit tijd, moeite en ook geld. Per organisatie zal het verschillen of dit opweegt tegen een verhoogd aantal sollicitaties. Of dit een nadeel is, hangt onder andere af van de schaarste van personeel en de grote van de organisatie. 
  2. Aandacht verdelen. Nadat je ervoor gekozen hebt de “werken bij …”-website in een aparte installatie te presenteren, is het zaak om de content te verzamelen. Vervolgens is het van belang dat deze content bijgehouden wordt. Je kan niet een oude vacature die eigenlijk al gesloten is nog online hebben staan of wanneer je een week wacht met het uitnodigen van een sollicitant, is de potentiële werknemer wellicht al weggekaapt door een andere werkgever. Belangrijk is dus om een goede aandachtsverdeling tussen je corporate en “werken bij …”-website te maken. 
  3. Verdien je autoriteit. Google indexeert je “werken bij …”-website, maar je autoriteit en betrouwbaarheid moet je eerst verdienen. Wanneer er een nieuw domein is gemaakt voor de “werken bij …”-website heeft de content, vooral op SEO gebied, aandacht nodig om deze autoriteit en betrouwbaarheid op te bouwen en waar te maken. Google hanteert hiervoor het zo genaamde PANDA algoritme. Hou hierbij ook rekening met de juiste doorverwijzingen van alle voormalige pagina's op de corporate website naar de “werken bij …”-website. 
  4. Te weinig informatie verleidt de bezoeker juist om niet te reageren. Wanneer je ervoor kiest om een aparte “werken bij …”-website in te richten, wordt deze ingericht voor de potentiële werknemer. Dat betekent ook dat je informatie weglaat die anders misschien wel voor handen was op de voormalige website. Door een duidelijke verwijzing te maken naar de corporate website en visa versa neem je de potentiële werknemer aan de hand. Tevens, is het belangrijk dezelfde huisstijl te hanteren op beide websites, zodat de “werken bij …”-website geassocieerd wordt met de corporate website. 

Conclusie

Bovenstaande voor- en nadelen zijn veelvoorkomende punten bij organisaties. Dat betekent ook dat bovenstaande voor- en nadelen niet allemaal van toepassing hoeven te zijn voor jouw organisatie. iWink is daarom van mening dat het per organisatie verschilt of een aparte website voor potentiële werknemers raadzaam is.

Voorbeelden van  organisaties met een “werken bij …”-website

EY laat de bezoeker meteen een keuze maken tussen student of ervaren werknemer. Ook kan je ervoor kiezen meteen naar een vacature-overzichtspagina te gaan.
EY laat de bezoeker meteen een keuze maken tussen student of ervaren werknemer. Ook kan je ervoor kiezen meteen naar een vacature-overzichtspagina te gaan.
Bekijk alvast je toekomstige collega's
Bekijk alvast je toekomstige collega's
Vertel over je sollicitatieprocedure en maak het persoonlijk met een foto van de persoon wie je contact
Vertel over je sollicitatieprocedure en maak het persoonlijk met een foto van de persoon wie je contact

Uit onderzoek blijkt dat 67% van de huidige werknemers geloven in het vinden van een juiste collega door de juiste verwachtingen te presenteren. 

Harris Interactive Survey for Glassdoor, 2014

Het gevoel

  • Zorg voor de boodschap die aansluit bij jouw organisatie,
  • Investeer in eigen beeldmateriaal, omdat je wilt laten zien hoe goed jouw werkomgeving en sfeer bij de sollicitant past. Dit heeft nog een ander voordeel: degene die zichzelf niet vindt passen in deze omgeving zal niet solliciteren en dat bespaart jullie beiden tijd.
  • Presenteer de informatie overzichtelijk. Tip: Spielwork heeft dit goed begrepen. 

Eenvoud en snelheid

  • Direct een keuze maken “Ik ben student” of “ik ben professional”,
  • Zorg dat er conversie plaats kan vinden met bijvoorbeeld call-to-action knoppen met "Solliciteer nu",
  • Zorg dat er job-alerts ingesteld kunnen worden, zodat je potentiële werknemers meteen van de nieuwste vacatures op de hoogte zijn, 
  • Wanneer er gereageerd wordt op een vacature je op korte termijn reageert.

De mobiele ervaring

  • Maak het de potentiële werknemer makkelijk en zorg dat het mogelijk is per mobiel te reageren op een vacature. 

Hier vind je een uitgebreide checklist met 100 punten waar je rekening mee moet houden bij het maken van een aparte “werken bij …”-website (pag. 15 tm 19).

Inspiratie voor een aantrekkelijke vacature

Spielwork presenteert vacatures aantrekkelijk en overzichtelijk. Hier kan je inspiratie vinden voor de juiste inrichting van een vacaturedetailpagina die aanspreekt. 

Wil je weten of een werken bij website bij jouw organisatie past en hoe je dit het beste presenteert? Neem contact op met:

Hanna de Jong

Branche-specialist Corporate

Webhosting in de cloud Google Analytics instellen voor de AVG in 8 stappen