Spring naar inhoud
Inloggen

12 slimme onderdelen voor je werken-bij pagina of jobs website

Blog

Leestijd
5 min lezen
Datum

De beste mensen op de juiste plek, dat is toch wat elke hr-manager wil? Je werken-bij pagina of jobs website speelt daarin een belangrijke rol. In dit artikel delen we 12 onderdelen die je werken-bij pagina of jobs website de beste maakt.

Meer over onze jobs website
Auteur
Anna Slooff
Functie
Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

1. Direct naar vacatures met toptaken

Vacatures zijn vaak de meest bekeken items op websites. Zorg er daarom voor dat deze snel en gemakkelijk te raadplegen zijn, bijvoorbeeld door er een toptaak van te maken zoals ASR doet. 

Voorbeeld ASR: Toptaken op de werken bij website, met 'Starter' uitgelicht
Voorbeeld Dura Vermeer: Vacatures presenteren op basis van vakgebied

2. Zoeken op vakgebied, carrièreniveau en functiegroep

Heb je heel veel vacatures? Dan is een zoekfilter op vakgebied, carrièreniveau en functiegroep een welkome aanvulling. En nog goed voor je SEO ook! Bekijk daarvoor eens het voorbeeld van Erasmus MCDura Vermeer of TKP Pensioen

Voorbeeld Erasmus MC: Zoeken op basis van functiegroep

'Verkoop' geen functie, maar een loopbaan.

Anna Slooff iWink

3. Informeer over kansen en mogelijkheden binnen je organisatie

Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk voor werknemers. Geef op je website aan welke mogelijkheden je biedt voor een ‘leven lang ontwikkelen’. Welke scholingen bied je aan? Zijn er mogelijkheden voor intervisie? Bekijk eens het voorbeeld van TKP Pensioen

4. Collega’s aan het woord

Hoe is het écht om bij je te werken? Dat kun je natuurlijk het beste laten vertellen door je collega’s zelf. Zorg ervoor dat je van elk vakgebied een collega aan het woord laat. Wat gaat goed en wat kan beter? Vertel het eerlijke verhaal.

Voorbeeld MCL: Ervaringen van medewerkers
Voorbeeld Zorggroep Meander: Collega's vertellen over hun werkervaring

5. Verwijs naar relevante social media kanalen

Een kleine moeite is het om een call-to-action aan te maken met een verwijzing naar je LinkedIn-, Instagram-, Facebookpagina en/of meer. Doe dit vooral! Op deze manier kan de bezoeker snel kijken wie er allemaal voor je organisatie werkt (naast het smoelenboek op je website) en/of daar bekenden bij zitten. En uiteraard is het leuk om ook andere social kanalen te delen.

Voorbeeld Philips: Social timeline delen op werken-bij pagina

6. Deel feiten & cijfers over je organisatie

Met cijfers kun je kort en bondig informatie over je organisatie kwijt. Gegevens die je organisatie en haar cultuur direct in de context plaatsen. Bekijk het voorbeeld op de werken-bij website van TKP Pensioen. En vergeet niet speciale vermeldingen, zoals gewonnen awards, unieke keurmerken en andere prijzen. 

Voorbeeld ProRail: Feiten en cijfers over de organisatie

7. Maak het contact laagdrempelig

Nog vóór er eventueel gesolliciteerd wordt, kan het fijn zijn voor een (potentiële) werknemer om in contact te komen met je organisatie. Bijvoorbeeld door het online inplannen van een kopje koffie of een rondleiding ter kennismaking. En wil iemand daadwerkelijk solliciteren, maar heeft hij/zij nog vragen, ook dan is het aan te raden om laagdrempelig contact te faciliteren. Dat doe je eenvoudig door de juiste contactpersoon (recruiter) in beeld te brengen en contactinformatie te delen inclusief een call-to-action voor direct contact.

Voorbeeld PlasBossinade: Call-to-action voor persoonlijk contact

8. Sfeer, sfeer, sfeerbeeld

Of je het nu met foto's, video's en/of iets anders doet, geef je (potentiële) collega's een goede sfeerimpressie van hun toekomstige werkgever en -plek. En die beelden zijn niet alleen leuk voor je werken-bij pagina, maar ook leuk voor op kantoor zelf. 

Voorbeeld MCL: Sfeerbeelden op de werken-bij pagina

9. Vacature-alert toevoegen. Kleine moeite, grote impact.

Stel, de desbetreffende bezoeker vindt geen passende vacature op je website. Zorg er dan voor dat diegene zich inschrijft middels een job-alert. De (potentiële) werknemer vult zijn/haar e-mailadres in en ontvangt een e-mail zodra er wel een passende vacature beschikbaar is.

Voorbeeld TKP Pensioen: Vacature-alert

10. Koppel met recruitmentsoftware

Wil je jezelf en je collega’s werk besparen? Zorg dat je je werken bij website koppelt aan je recruitmentsoftware. Hierdoor hoef je slechts een keer een vacature op te stellen en worden alle vervolgstappen van sollicitatie tot aanname netjes ondergebracht in je recruitmentsoftware.

Voorbeeld ZuidOostZorg: Koppelen met recruitmentsoftware

11. Google for jobs

Zorg dat je werken bij website structured data bevat, daarmee kunnen je vacatures worden opgenomen in Google for Jobs. Wat dat is? Een soort Google Shopping, maar dan voor vacatures. Je sluit aan bij de 73% van de werkzoekenden die hun zoektocht starten op Google (Careerbuilder) en profiteert van de zoekkracht van Google. Gratis.

12. Veelgestelde vragen delen én meertaligheid

Don't forget! Een meertalige website is voor velen een must, dat kan ook gelden voor een meertalige werken-bij pagina of jobs website. En aanvullend is een mogelijkheid voor het toevoegen van 'Veelgestelde vragen' een handige aanvulling. In een of in meerdere talen natuurlijk!

Voorbeeld TAP: Veelgestelde vragen en meertaligheid

Werken-bij website

Denk je, ik wil ook wel wat met een werken-bij pagina of jobs website? Bekijk dan eens onze Jobs website, daarin zitten standaard al veel handige functionaliteiten. 

Foto door Karolina Grabowska via Pexels.

Van de werken-bij sectie, naar de vacaturepagina

Heb je bovenstaande punten doorgevoerd? Dan kun je verder met de opmaak van je vacaturepagina. Ook daar schreven we een handig kennisartikel over: '5 Tips voor een succesvolle vacaturepagina'.  

Meer weten?

Ik denk graag met je mee

Anna Slooff

Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

06 40283352 a.slooff@iwink.nl