Spring naar inhoud
Inloggen

Ontvang jij ook honderden open sollicitaties per week? Dit kun je eraan doen.

Blog

Leestijd
2 min lezen
Datum

Herken je dit? Je ontvangt honderden open sollicitaties per week. Het verwerken daarvan kost je veel tijd en werk. Gelukkig kun je dit ondervangen door slimme, digitale oplossingen. In dit artikel geven we tips!

Auteur
Anna Slooff
Functie
Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

Wanneer je als organisatie de mogelijkheid hebt om open sollicitaties in te sturen, dan kan dat veel moois opleveren. Maar wanneer het honderden open sollicitaties per week zijn, is het vooral veel werk. Want al die sollicitaties wil je natuurlijk netjes verwerken en dat vraagt wel een flinke (tijds-)investering.

Verdiepingsvragen in het sollicitatieformulier

Een oplossing is het toepassen van extra vragen in je sollicitatieformulier. In het formulier neem je verdiepingsvragen op die verplicht beantwoord moeten worden. Je vraagt bijvoorbeeld naar interessegebieden, ervaring binnen het vakgebied, rijbewijs, opleidingsniveau en/of diploma. Uit ervaring weten we dat je hiermee al veel, niet passende open sollicitaties afvangt.

Segmenteren van sollicitaties

Verder kun je alle ingevulde sollicitatieformulieren segmenteren naar bijvoorbeeld het soort functie waarop gesolliciteerd wordt. Je verzamelt bijvoorbeeld alle inzendingen voor klantcontactmedewerker op een andere plek dan de inzendingen voor een managersfunctie. Afhankelijk van de urgentie binnen de organisatie kun je meer of minder prioriteit en tijd aan de ingestuurde, open sollicitaties geven.

Automatiseren recruitmentproces

Wat sowieso tijdswinst oplevert is het automatiseren van je recruitmentproces, bijvoorbeeld via AFAS, EasyCruit, Emply of een andere softwareleverancier. En die vervolgens te koppelen aan je website of werken-bij website. Op die manier word je optimaal ondersteund in de werving en bij de selectie helpt de software je ook (ook bij het netjes afwijzen).

Vacature-alert

Verder is een vacature-alert hoe dan ook een goede afvang voor een overload aan open sollicitaties. In dat geval bied je de kandidaat een mogelijkheid om zich in te schrijven voor een vacature-alert. Op basis van zijn of haar wensen wordt dan een mail verstuurd en kan diegene heel gericht solliciteren.

Kortom, het is fijn als je conversie op ingevulde sollicitatieformulieren hoog is, maar nog beter wanneer de sollicitaties passen bij de behoefte van je organisatie.

(Foto: Ekaterina Bolovtsova - Pexels)

Aan de slag?

Ik help je graag

Anna Slooff

Specialist digitale arbeidsmarktcommunicatie

06 40283352 a.slooff@iwink.nl