Het belang van goede foto's en afbeeldingen op uw website

Goede content trekt bezoekers aan. Content is meer dan alleen tekst. Ook beeldmateriaal wordt tot content gerekend. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Het is cliché, maar daarom niet minder belangrijk.

Het gebruik van afbeeldingen op uw website is van groot belang, mits u gebruik maakt van goed beeldmateriaal waaronder foto’s en afbeeldingen. Maar hoe komt u aan goed beeldmateriaal en waar dient u rekening mee te houden? Germen, Mark en Brenda schreven dit artikel over het belang van goede foto's en afbeeldingen op uw website.

Waar u op moet letten bij het kiezen van een foto

Er zijn enkele punten van aandacht die gelden voor foto’s in het algemeen, ongeacht waar de foto’s vandaan komen.

Wat is het doel van de foto?

Bedenk wat het doel is van de afbeelding. Wilt u een bepaalde sfeer creëren of dient de foto als toelichting op een (complexe) tekst. Bij het creëren van een sfeer is het belangrijk dat de kleuren passen en dat het totaalplaatje klopt. Misschien komt u wel tot de conclusie dat een foto niet de oplossing is en u beter gebaat bent bij een interactieve infographic zoals we voor Gasunie hebben gemaakt.

Kies een foto die past bij het onderwerp

Vervolgens kunt u op zoek gaan naar een foto die past bij het onderwerp. Hier is vaak wat creativiteit voor vereist. Google Images is een goede manier om inspiratie op te doen. De meeste foto’s in Google Images zijn echter niet rechtenvrij en kunnen dus niet zonder toestemming van de fotograaf gebruikt worden.

Goede belichting en juiste resolutie

Een onprofessionele foto is snel herkend. Aan de belichting, uitsnede, compositie en scherpte-diepte is vaak te zien dat een foto het werk is van een amateuristische fotograaf. Als u foto’s wilt laten maken, zorg er dan voor dat dit door een professionele fotograaf gebeurt. Verder dient u ook rekening te houden met het formaat van een afbeelding. Wanneer een te kleine foto wordt uitvergroot, is het resultaat niet scherp. Dit doet afbreuk aan de hele pagina. Er zijn verschillende manieren om aan geschikt beeldmateriaal te komen. De verschillende opties bespreken we hieronder.

Eigen beeldmateriaal

Foto’s kunnen een groot deel van de uitstraling van uw website bepalen. Het is dus belangrijk om zorgvuldig uw foto’s te kiezen. Eigen foto’s geven een persoonlijk tintje aan uw website en content. U kunt de foto’s precies zo (laten) maken zoals u wilt. Het maken van eigen foto’s kan een flinke investering zijn, zowel qua kosten als tijd. Het is de investering echter meer dan waard. Goede foto’s ondersteunen de content op uw website. Ze dragen bij aan een stukje authenticiteit en geloofwaardigheid.

Google Images en intellectueel eigendomsrecht

Veel mensen zoeken in Google Images op afbeeldingen. Wat veel mensen niet weten is dat de meeste foto’s in Google Images niet rechtenvrij zijn. Dat betekent dat u deze foto’s niet mag gebruiken zonder toestemming van de fotograaf. Bij iedere foto die u online plaatst krijgt u te maken met het intellectuele eigendomsrecht. Dit is een verzamelnaam voor een aantal rechten die gelden voor intellectuele creaties, waaronder foto’s. Hieronder valt ook het auteursrecht.

Het gebruik van stockfoto’s

Een goed alternatief voor Google Images is het gebruik van stockfoto’s. Er zijn verschillende databanken met foto’s. In deze databanken zijn er zowel gratis als betaalde foto’s beschikbaar. Op everystockphoto.com treft u een groot overzicht aan van betaalde en gratis stockfoto’s. sxc.hu en freepixels.com zijn voorbeelden van websites die alleen gratis stockfoto’s aanbieden. Bij de gratis foto’s dient u wel rekening te houden met de creative commons licenties. Daar wordt aan het eind van het artikel dieper op ingegaan.

Flickr

Het ligt misschien niet voor de hand, maar ook foto community Flickr is een zeer geschikte plek om op een legale manier passende foto’s te vinden. Ook hier dient u wel rekening te houden met creative commons licenties zoals hieronder wordt uitgelegd.

Creative commons licenties

Creative Commons bieden auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. Met een keuze uit zes (gratis) beschikbare standaardlicenties bepaalt de auteursrechthebbende in welke mate zijn of haar werk verder verspreid mag worden, en onder welke voorwaarden dit mag. Op basis van onderstaande vier bouwstenen zijn er in totaal zes verschillende Creative Commons licenties.

  1. Naamsvermelding: Deze foto mag door anderen gekopieerd en gedistribueerd en getoond worden maar uitsluitend als de maker wordt vermeld
  2. Niet-commercieel: Deze foto mag door anderen gekopieerd en gedistribueerd en getoond maar alleen voor niet-commerciële doeleinden.
  3. GeenAfgeleideWerken: Deze foto's mogen worden gekopieerd, gedistribueerd en getoond. Het is niet toegestaan om dit werk te gebruiken als basis voor nieuw materiaal.
  4. GelijkDelen: Foto's met dit symbool mogen worden gebruikt als basis voor nieuw materiaal onder de voorwaarde dat het onder dezelfde licentie vrijgegeven wordt als het originele werk.

De zes licenties luiden vervolgens:

  1. Naamsvermelding
  2. Naamsvermelding-GelijkDelen
  3. Naamsvermelding-NietCommercieel
  4. Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen
  5. Naamsvermelding-GeenAfgeleideWerken
  6. Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken

Zelf aan de slag met beeldmateriaal

Het is dus van belang om eerst het doel van de afbeelding te bepalen. Dan weet u of u op zoek kunt naar een illustratie of een foto. Let bij het zoeken naar foto’s altijd op de kleur, sfeer en uitstraling. Past het bij uw website? Vergeet ook niet te kijken of de foto rechtenvrij is, dit om onaangename verrassingen te voorkomen.

Beeldmateriaal gebruiken in Kirra

Het uploaden en gebruiken van afbeeldingen is heel eenvoudig. Klik in een pagina in een alinea op afbeelding toevoegen:

U kunt nu een bestand kiezen uit het mediabeheer. U kunt deze afbeelding of foto ook een bijschrift mee geven. Daarnaast kunt u kiezen hoe de afbeelding wordt weergegeven. Groot of klein met uitlijning aan de linker- of rechterkant van de pagina.

In mediabeheer kunt u kiezen uit afbeeldingen die er al in staan, maar u kunt ook nieuwe afbeeldingen uploaden. Dit doet u door op bladeren te klikken en de afbeelding vanaf uw computer te selecteren. Vervolgens komt de nieuwe afbeelding in mediabeheer te staan en kunt u de afbeelding meteen selecteren.

Vervolgens slaat u de pagina op en bekijkt u het resultaat. Niet tevreden? Pas de afbeelding, de grootte of de locatie van de afbeelding aan totdat het resultaat wel naar wens is.

Advies over het gebruik van beeldmateriaal?

Wilt u graag meer informatie over het gebruik van afbeeldingen op uw website of wilt u professionele foto’s laten maken? Neem dan contact met ons op.

Makkelijk en snel tickets verkopen via Facebook Controle over uw content met een content kalender