Spring naar inhoud
Inloggen

Social media tags voor optimale links

Blog

Leestijd
3 min lezen
Datum

Links die worden gedeeld via sociale media worden niet altijd optimaal weergegeven. Er mist bijvoorbeeld een foto in de voorbeeldweergave of de titel is halverwege afgebroken. Een gemiste kans, omdat de link hierdoor minder zal worden bekeken. We leggen u graag uit hoe we ervoor kunnen zorgen dat de links die u deelt er wel goed uitzien.

Auteur
Martijn van den Berg
Functie
Manager customer happiness

De eerste indruk telt

Sociale media worden alsmaar belangrijker in het internetverkeer. De gemiddelde webpagina wordt steeds vaker gevonden via een link op Facebook of Twitter. Grote en kleine bedrijven ontdekken met vallen en opstaan hoe ze sociale media kunnen inzetten voor hun eigen marketing. Eén van de eerste lessen is: zorg dat de link die op de tijdlijn van gebruikers verschijnt een uitnodigende afspiegeling vormt van de gedeelde pagina. 

Van link tot voorbeeldweergave

Bij het delen van een link op een sociaal media proberen deze media automatisch een link aan te maken die een indruk geeft van de gedeelde pagina. Facebook bijvoorbeeld, bekijkt hiervoor bepaalde elementen in de broncode van de pagina die u wilt delen. Daarbij wordt eerst gezocht naar meta tags. Dat zijn specifieke en onzichtbare stukjes code die informatie bevatten over de inhoud van de pagina. Ontbreken die meta tags, dan 'gokt' Facebook op basis van andere elementen waar de pagina over gaat.

En daar kan het misgaan: Facebook herkent op zo'n moment niet wat het hoofdonderwerp is en welke titel, afbeelding of tekst daar precies bij horen. Een website zonder meta tags is dus niet optimaal ingericht om te delen via sociale media. Gelukkig kunnen we deze meta tags met de juiste inhoud aan de broncode van uw website toevoegen.

Ieder medium zijn eigen tags

Elk sociaal netwerk maakt gebruik van zijn eigen techniek en opmaaktags. Facebook heeft opengraph, Twitter heeft Twitter Cards, Google+ en Pinterest gebruiken schema.org microdata. Als iWink CMS-gebruiker hoeft u zich daar niet meer druk om te maken, alle veelgebruikte tags kunnen we voor u toevoegen

Tags opnemen in uw website

Het belang van meta tags om uw website optimaal te kunnen presenteren via social media is u hopelijk duidelijk. En om het u makkelijk te maken is het nu mogelijk om deze tags op te nemen in uw website. Het integreren van social media tags vraagt een kleine aanpassing in uw iWink CMS-omgeving. Zodra deze aanpassing is voltooid, worden de tags automatisch ingevuld op basis van de titels, inleidingen en afbeeldingen van pagina's in uw website. Deze basisaanpassing zorgt ervoor dat u zonder omkijken links naar uw website kunt verspreiden via sociale media én dat de voorvertoning van zo'n link juist wordt weergegeven. 

Direct uw website testen?

Wist u dat Facebook en Twitter handige tools aanbieden waarmee u kunt controleren hoe een link naar een pagina op uw website wordt weergegeven? Type een link in bij de Facebook Debugger of de Twitter Cards Validator en u krijgt direct een voorbeeld te zien.

Maximaal grip op uw linkvoorbeelden

Wilt u meer dan het standaard vullen van meta tags? Wilt u linkvoorbeelden helemaal naar uw hand zetten? Dan hebben we een handige uitbreiding ontwikkeld waarmee u binnen iWink CMS handmatig voor iedere pagina de social media velden kunt invullen. Dit geeft de vrijheid om linkvoorbeelden verder te optimaliseren, bijvoorbeeld met een afwijkende titel, afbeelding of met een meer prikkelende omschrijving.