Spring naar inhoud
Inloggen

4 aanwijzingen dat het tijd is om je website te vernieuwen. Of juist niet.

Leestijd
4 min lezen
Datum

Herken je dit? Je auto doet het nog prima, maar er is onderhoud aanstaande. Kies je voor het onderhoud of voor het aanschaffen van een nieuwe auto? Vaak hangt die keuze af van meer factoren dan alleen het onderhoud, je verwacht gezinsuitbreiding of wil liever elektrisch rijden.

Eenzelfde afweging maak je in de keuze voor een nieuwe website of juist de doorontwikkeling van je bestaande website. In dit artikel delen we vier aanwijzingen die je helpen om de afweging te maken; Een nieuwe website of doorontwikkeling.

Auteur
Alexander Buist
Functie
Consultant digitale communicatie

Nieuwe website of je huidige website vernieuwen?

Voordat we de indicatoren dat het tijd is voor een nieuwe website met je delen, nemen we je mee in een andere keuzemogelijkheid. Je hoeft je huidige website namelijk niet altijd direct te vervangen voor een nieuwe website. Wanneer de website goed voor je werkt, dan kan het heel efficiënt en effectief zijn om je huidige website te vernieuwen. Dat betekent dat je de techniek, stijl, koppelingen, etc. aanpast en/of toevoegt, zonder je website ‘weg te gooien’. 

Bijvoorbeeld: We hebben een nieuwe huisstijl.

Heb je een nieuwe huisstijl, maar werkt de techniek en structuur van je huidige website naar behoren, dan volstaat het om enkel de huisstijl te vervangen. Een nieuwe website is in dit geval niet nodig.

Wanneer is het tijd voor een nieuwe website? 4 tekenen:

1. De techniek van je website is verouderd

Het kan zijn dat de techniek van je website is verouderd, bijvoorbeeld wanneer;

  • deze niet meer of onvoldoende te updaten is,
  • de website niet responsive en/of toegankelijk te maken is en
  • het CMS verouderd is. 

Bovenstaande kan reden zijn om in gesprek te gaan met je webbouwer. Een developer kan veel verbeteren, maar de (tijds)investering die daarmee gepaard gaat moet het wel waard zijn. Loop je er tegenaan dat de techniek van je website verouderd is, maak dan samen met je webbouwer de afweging. Gaan we voor vernieuwen of voor nieuw?

2. Wet- en regelgeving met betrekking tot je website verandert

De Cookiewet, de AVG, de WCAG, allemaal wet- en regelgeving die impact hebben op je website. De (aanstaande) wet- en regelgeving kan maken dat het tijd is voor vernieuwing van je huidige website of voor een hele nieuwe website.

Bijvoorbeeld: Onze website is niet toegankelijk

Vanaf september 2020 moeten websites van (semi-)overheidsinstellingen voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (en vanaf 2025 alle websites). Op die manier hebben mensen met een functiebeperking ook toegang tot online overheidsinformatie. Overleg met je webbouwer of je je huidige website toegankelijk kunt maken of dat het tijd wordt voor een nieuwe website. 

Psstt.. wil je je website direct toetsen op toegankelijkheid? Check wcag.nl voor een quick scan.

3. Je website wordt of is onderdeel van je bedrijfsproces (en -strategie)

‘Je website is je online visitekaartje’, een uitspraak die je nog wel eens voorbij hoort komen. Wij geloven dat een website veel meer is. En veel van onze klanten bewijzen dat, doordat hun website een groot onderdeel is van hun bedrijfsproces. Voornamelijk door de koppelingen met back-office systemen. Lukt het niet om je back-office te koppelen met je huidige website, dan is het inderdaad tijd voor een nieuwe website.

Ben je benieuwd welke koppelingen wij realiseren? Bekijk ze in onze modulecatalogus

4. Je hebt te maken met een fusie, nieuw product en/of dienst

Heb je te maken met een fusie, een nieuw product of dienst? Dan is een nieuwe website vaak een logisch gevolg en heel welkom. Weet wel dat het altijd mogelijk is om een kopie van je huidige website te maken en/of te werken met multisites bij bijvoorbeeld een nieuw product. Daarbij werk je met je huidige website(-structuur) als uitgangspunt en kun je zelf kleuren, lettertype, logo, etc aanpassen. 

Foto door Fernando Arcos via Pexels.

Heb je vragen?

Ik denk graag mee!

Alexander Buist

Consultant digitale communicatie

06 81419313 a.buist@iwink.nl